Silicona om akvarium..

S

summerwind97

Har funderat på att dra igång ett akvarium igen då dottern tycker det är roligt att titta på alla fiskar som simmar runt.
Hade för ca 7 år sedan igån ett akvarium som vi har kvar fortfarade men som står i källaren sedan vi flyttade hit till huset. Vid flytten hände ngt vet inte omd et har blivit ngn spricka i glaset el och siliconet var trasigt.. för när jag fyllt upp det med över hälsten så börjar det forsa ur.. Har funderat på att köpa nytt akvarium men tråkigt när man har ståendes hemma. har flertalet mindre också som jag var "smart" nog att sätta hamstrar i på den tiden jag hade hamster och den fick bebisar och vi var tvungna att sära på både honor och hanar, dessa små jäklar :) åt upp siliconet... Hur gör man om man skall silicona om akvariet skär man bara rent allt och sedan stryker på det? Har aldrig gjort det så är helt noll ställd.. vart köper man siliconet, är det speciellt för akvarium? har både akvarium med ram och utan ram. Det ena akvariet har ngt klister bak på en blå film typ, är det ngn som vet om det finns annan färg att köpa och sätta på?
 
Sv: Silicona om akvarium..

Ju större akvariumet är desto mindre skulle jag ge mig på att mickla med det själv. Då skulle jag hellre lämna in det. Nu vet jag dock inte vart man kan få hjälp med sådant nere i "götet".

Gabbi här på buke är expert på sådant här.
 
Sv: Silicona om akvarium..

Jag själv skulle inte silikona om ett akvarium alls. Dels tycker jag man ska ta isär det helt, dvs alla glasrutor ifrån varandra om man gör det, och gör man väl det kan man lika gärna fixa nytt, fräscht glas på en gång och då får man ett nytt akvarium.

En del väljer att bara lägga på lite nytt silikon på insidan, och skär bort allt löst silikon, men inte det som sitter emellan rutorna. Då gäller det att få det riktigt rent och torrt först, tejpa runt fogarna (om man vill) och sedan smeta ut silikonsträngen med ett tvåligt finger.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp