Siststräning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror de flesta av oss stönar lite lätt bara man hör/läser ordet :angel:
Men det var iallafall vad terminens andra lektion bestod av.....sitsträning.
Vem var jag då uppsatt på, jo Herr Älg aka the amazing Zetra. Woopwoop eller rättare :arghh:
Så jag talade om för min ridlärare medans jag borstade Herr Zetra att jag kommer INTE kunna sitta ner i nån jävla trav. Eller jag uttryckte det lite finare än så, men i tanken. Eventuellt kanske vi klarar två steg MAX
Inga problem säger min torterare.....eeeh ridlärare. Vi ska bara sitta ner längst långsidorna och det är ju MAX två steg för Zetra.
Ibland har hon faktiskt humor :rofl:

Zetra verkade faktiskt vara på bra humör, han var ovanligt snäll och medgörlig i spiltan. Fick till och med kratsa bakhovarna utan allt för mycket tjafs. Lite bitande i väggen vid sadlingen (bättre väggen än mig är min filosofi :p), var tvungen sträcka på nacken och gäspa när jag skulle lägga över tyglarna vid tränsningen :cool: men tog bettet fint.
Var väldigt lugn vid uppsittningen så min ridlärare sa något om att "han verkar lite trött idag"
Nä det var han inte, så fort vi började skritta blev det fart under hovarna. Bestämde mig direkt att det fick bli inspänning av Tidemann-tygeln direkt efter skritten och innan traven. IOM att det skulle handla om sisten ville jag inte att han skulle bli irriterad av om piloten fumlade runt lite
Det visade sig vara ett smart drag. Han hölls sig lugn och samlad hela passet ända till avtravningen i slutet då piloten blev lite trött i mellandelen (den som det gick ut på att träna) och tappade lite av den fina sitsen som arbetats fram under passet.
Och ja, vi satt ner i alla delar av övningen som gick ut på att sitta ner :up:. Ridläraren var inte på en enda gång om händerna :up:. Fick lite påpekande dock i början om att inte sitta och bromsa med fötterna i avsaktningarna. Eeeh jaaa fråga inte :rofl:
Om herr Zetra kan fortsätta så här så skulle terminen kunna bli ganska trevlig.

Min absoluta favvobild på Zetra och dottern taget på en maskeradhoppning
_dsc6370-copy_203367569.jpg
 

Hur då sitsträning? Man tränar ju sitsen varje gång man rider. Jag tycker det är konstigt att se på sitsträning som något man bara gör ibland. Om man inte hela tiden tränar på att sitta bättre, använda kroppen bättre och mer ändamålsenligt, hur ska man då kunna bli en bättre ryttare? Sitter man fel eller inte använder kroppen på bästa sätt, kan man ju inte förvänta sig att hästen ska gå bra heller. Ridning handlar ju inte om att sparka med skänklarna, dra i tyglarna och få hästen att utföra krusiduller.
 
Hur då sitsträning? Man tränar ju sitsen varje gång man rider. Jag tycker det är konstigt att se på sitsträning som något man bara gör ibland. Om man inte hela tiden tränar på att sitta bättre, använda kroppen bättre och mer ändamålsenligt, hur ska man då kunna bli en bättre ryttare? Sitter man fel eller inte använder kroppen på bästa sätt, kan man ju inte förvänta sig att hästen ska gå bra heller. Ridning handlar ju inte om att sparka med skänklarna, dra i tyglarna och få hästen att utföra krusiduller.

Troligtvis i form av "idag har vi extra fokus på vår sits" precis som man ett annat pass har extra fokus på en särskild övning, rörelse, gångart eller vad som.

Ett tema liksom, inte att man undviker det all övrig tid :)
 
Hur då sitsträning? Man tränar ju sitsen varje gång man rider. Jag tycker det är konstigt att se på sitsträning som något man bara gör ibland. Om man inte hela tiden tränar på att sitta bättre, använda kroppen bättre och mer ändamålsenligt, hur ska man då kunna bli en bättre ryttare? Sitter man fel eller inte använder kroppen på bästa sätt, kan man ju inte förvänta sig att hästen ska gå bra heller. Ridning handlar ju inte om att sparka med skänklarna, dra i tyglarna och få hästen att utföra krusiduller.

Du kan ha lektion med inriktning på endast sits. Då får du göra diverse sitsövningar som gör att inverkansridning blir överkurs.
Du får sitta i märkliga positioner för att bl.a. trötta ut de muskler du felaktigt spänner, testa olika lägen för balans och koordination ska få sig en rejäl knuff åt rätt håll och när du väl sen sätter dig "normalt" har du kommit väldigt mycket längre i att få en korrekt balanserad och genomsläpplig sits än genom att tränaren småduttar med din sits medan du ska inverkansrida hästen och även fokusera på hur den rör sig.
 
Hur då sitsträning? Man tränar ju sitsen varje gång man rider. Jag tycker det är konstigt att se på sitsträning som något man bara gör ibland. Om man inte hela tiden tränar på att sitta bättre, använda kroppen bättre och mer ändamålsenligt, hur ska man då kunna bli en bättre ryttare? Sitter man fel eller inte använder kroppen på bästa sätt, kan man ju inte förvänta sig att hästen ska gå bra heller. Ridning handlar ju inte om att sparka med skänklarna, dra i tyglarna och få hästen att utföra krusiduller.

På olika ridskolor jag ridit på har "sitsträningslektioner" bestått av att tex rida lätt två steg, sitta ett, och tvärtom. Stå i fältsits i alla gångarter, hoppa små hinder utan stigbyglar, rida i alla gångarter utan stigbyglar, bli longerad och bara få åka med för att känna av bättre hur man sitter.
Och även som tuaphua skriver, sitta i märkliga positioner.

Jag tyckte alltid det var några av dom roligaste lektionerna :D
 
Det är ju lite annat tänk inom CR så jag fick inte ihop det. Där har vi ju också en hel del avsuttna övningar.
 
Självklart kommenterar vår ridlärare vår sits "vanliga" lektioner också. Brukar låta Cewe håll ihop händerna, svikta i ländryggen, luta dig inte framåt mm hela tiden känns det som :cool: .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu vet jag inte hur det känns att verkligen rida på en älg, men det kan inte vara så lång ifrån sitta på Zetra :p Sen är det ju lite...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok :eek:....man tycker man kortat stiglädren så att man sitter med knäna under hakan och ridläraren säger åt en korta för dom är för långa...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp