Bukefalos 28 år!

Cassiopeja123

Trådstartare
Hej, jag har ett problem när det gäller min sits.
Jag har ganska dålig sits och därför håller jag på och tränar på det men jag har bara ett problem, jag kan inte slappna av i låren!
Jag försöker tänka lugna tankar och försöka göra mig så avslappnad som möjligt men det fungerar inte, tväremot.. Jag sitter och spänner mig och då blir min häst mer uppspelt och bara vill springa på snabbare! Jag har börjat att rida barbacka och ska fortsätta med det men det är värst när jag rider med sadel!
Snälla hjälp mig! :crazy:

Tacksam för alla svar! :D
 
Sv: Sits..

Rid med sadel fast utan stigbyglar.Låt ngn longera hästen medan du sitter på så att du bara kan koncentrera dej på att slappna av och sjunka djupt ner i sadeln.Lycka till
 
Sv: Sits..

Rida lätt utan stigbyglar är också bra,man blir trött i benen så man orkar inte spänna dem sedan:D.
 
Sv: Sits..

Försök ta bort fokus från dina lår... Centrera dig själv, hitta ditt centrum och försök andas och slappna av utifrån det!!

Sitter du rätt? Lååånga ben, utan stigbyglar. Jag brukar ge min dotter liknelsen med en gran. (Tror det är från någon av Sally Swifts böcker). Ditt centra sitter ju straxt nedanför naveln mitt i kroppen. Nedanför där strävar din kropp nedåt, som granens rötter. Ovanför strävar kroppen uppåt, som granens grenar! :idea: Fast allt detta i avslappning förstås!:idea: Enkelt va!:angel:
 
Sv: Sits..

Bra liknelse med granen, jag har hört detta tips: Tänk dig att du är ett ägg som knäcks mitt över sadeln och rinner ut på båda sidor om hästen. Du är avslappnad och följer hästens alla rörelser, som ett utrunnet ägg.
 
Sv: Sits..

Det kan nog också ge avslappning, men frågan är vad som händer med överkroppen!? Blir lite hösäcksvarning för mig om man ska rinna ut över hästen. Fast det kanske bara är benen. Men det gäller ju att få ordning på hela kroppen om det ska funka.
 
Sv: Sits..

Leta reda på en bok om människans anatomi. Titta hur lårbenet ser ut där det sitter fast i höften. Det är som gjort för att vi ska passa på hästen!

Sitt på hästen när den står stilla, känn efter... Vrid om benet UPPE I HÖFTEN så att tån pekar rakt fram och sen tänk dig att du släpper benet rakt ner, har du stigbyglar ska tyngdpunkten falla lodrätt ner genom stigbygelplattan och ner i marken. Glöm allt vad knäslut heter. Sen tycker jag att "tricket" är att slappna av i höften istället för i benet, ofta spänner man sig där låret sitter fast i höften, så då är det där man måste slappna av. Det viktiga är att känna efter. Känn efter när du står stilla, börja sedan skritta och känn efter känner du att du spänner dig gå tillbaka till att stå stilla och så börjar du om igen... Tråkigt men effektivt...
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 211
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 354
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 159
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp