Sitt rakt!

E

Egonson

Hur kan jag öva mig själv i att sitta rakt på hästryggen i alla gångarter? Vad ska man tänka på, HUR ska man tänka? Lätt att lägga vikten lite snett utan att man tänker på det.

Har en del böcker hemma, som t.ex Sally Swift, men jag har lite svårt att få ut konkreta tips ur den (blir så mkt fakta på en och samma gång).
 
Sv: Sitt rakt!

Ridväst, då blir man rak i ryggen som fasen.
Ett spö innanför tröjan, känn efter, den ska ligga an hela tiden.
För att sitta rakt över hästen, på båda sittben har jag inget annat tips än känsla. Försök känn efter, gärna barbacka. Blunda och känn, hur känns det. Be någon korrigera din sits och känn hur det ska kännas.
Sträva efter den känslan
 
Sv: Sitt rakt!

Jag vet inte hur förtjust du är i att rida barbacka? :D

Det tycker jag är det "lättaste" sättet att känna om jag sitter rakt i alla gångarter.
Annars märker man rätt tydligt om man har en lyhörd häst och den börjar svänga in på mitten helt plötsligt, då sitter man antagligen snett.

Det är svårt, men lycka till! :)

M-oaa
 
Sv: Sitt rakt!

Du kan sätta ett spö bakom ryggen och fäster den i armvecken, på detta sätt får du någorlunda rätt handställning och dessutom rak rygg.
 
Sv: Sitt rakt!

Ridväst brukade jag ha alltid förut, men inte nu längre, det blir jättestelt :o
Rak i ryggen är jag men det är mest det där med att jag tror att jag sitter lite snett med vikten då det ibland blir lite svajigt.

Spö bakom ryggen har man ju haft på ridskolan det hade jag glömt.. Det ska jag prova! Och rida utan stigbyglar har jag tänkt öva på, min häst är superstudsig i traven (för mig iaf) och jag kan inte ens sitta ner MED stigbyglar :angel:

Så nu ska jag alltså: Rida barbacka, med säkerhetsväst på och med ett spö bakom ryggen, samt blunda :D Yes.
 
Sv: Sitt rakt!

Träna också att lätta på trycket i stigbyglarna.
Troligtvis lägger du för mycket vikt där och är dina ben eller stiglädren olika långa, så hamnar du snett.

Ett annat tips är att låta någon longera dig, så att du kan koncentrera dig på sitsen och sittbenens placering.
Att blunda under longeringen är också ett bra tips.

Sen, som andra skriver, rid utan stigbyglar, barbacka.

Lycka till.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 957
Senast: iNHALE
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 999
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Lutten
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
385
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp