Bukefalos 28 år!

Sjuk hund, förstoppning??

tinna

Trådstartare
Jag har en am. cocker som normalt är kolossalt glad och pigg i vanliga fall. Enormt matglad dessutom...tillhör väl rasen.

I fredags kväll började han kräkas, han kräktes upp all mat. Sen när han skulle ut på nattrundan, så försökte han flera gånger, men kunde inte bajsa. Senare fïck vi honom att dricka vatten men det kom upp efter en stund. Han kräktes vatten flera gånger på natten. Lördag morgon vill han inte äta, kan heller inte bajsa. Allt vatten han får i sej kommer upp igen. Framåt kvällen åker vi till veterinär, han påstår att det är tarminfenktion och behåller honom på dropp några timmar. Jag hämtar honom 22.30, då har han inte kräkts. Jag tar honom på en lite tur i parken men han kan fortfarande inte bajsa. På natten kräks han tre gånger och nu på morgonen är han likadan. Allt vatten kommer upp efter en stund. Jag frågade vet. om det kunde vara förstoppning men det sa han att det inte var. Han är helt ointresserad av vad som händer runt omkring honom, viftar inte på svansen, vänder sej från maten osv. Han hade feber igår med, 39,6.
Är det någon här inne som har någon idé om vad det kan vara??
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Jag skulle prata med en annan veterinär, bums!

Min första hund hade mycket problem med tarminfektioner och skit, vilket visades sig som att han kände sig nödig och satt och försökte tömma tarmen ofta ofta (en gång i timmen) även nattetid. Till slut gjorde det ju ont på stackarn. Men han kräktes inte och när det väl fanns något i tarmen så kom det så klart ut.
(Ja hunden fick kontinuerligt behandling av veterinär.) Så det låter inte som samma sak.

Vad gjorde man för undersökningar på din vovve?
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Jag var tyvärr inte med själv, det var maken och hans dotter som var där. (vovven är dotterns egentligen)
Han hade känt på magen, upp i analen och konstaterat att han var mycket torr "där bak". jag tycker att det är mycket som talar för förstoppning men han tillbakavisade det direkt. Det är tyvärr svårt att hitta annan vet nu på helgen. Han hade jouren. Känner att det skulle varit lämpligt med en röntgen.
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Rådfråga en annan vet!
hur har det gått?
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Förstoppning på hund är oftast lätt att konstatera/utesluta utan röntgen om hunden inte är fet.
Att utesluta främmande kropp, tarmvred eller invagination är svårare.
Hur ser det han kräks ut?
PL
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Eftersom vi nu bara har givit honom vatten (med olja i) så är det han kräks upp bara vatten med galla.
Vi har givit honom små mängder i taget (för att han förhoppningsvis ska behålla det) och då kommer det inte upp lika snabbt.
Dricker han mycket däremot, kommer det upp efter en kvart ung.
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Dax att uppsöka annan vet. till dess koka upp 1lvatten 1 tsk salt, och druvsoker,
dricker han inte så mata, å så vet i morgon bitti. + mängd i förhållande till storlek.
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Usch vad obehagligt det låter som att det fastnat något främmande
föremål i tarmen. Jag hoppas att ni kontaktar en annan Vet snarast!
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Hoppas ni har varit hos annan veterinär.

När de dricker vatten och det kommer upp igen, då är det dags att åka. Om de inte kan behålla vattnet blir de snabbt uttorkade och det kan bli riktigt farligt för hunden.

Det kan vara tarmvred/magomvridning, något de har stoppat i sig som har fastnat eller eventuellt en benbit. Infektioner är inte heller att leka med.

Är det däremot vanlig förstoppning kan man ge lite (1 tesked till liten hund, lite mer till större) matolja tillsammans med maten.

Hur har det gått?
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Jag vet inte ännu hur det gått. Dottern åkte hem med hunden igår (bor hos oss på helgerna) och hon skulle åka in till kliniken idag om han inte mådde bättre. Troligen blir det så, för han var inte pigg igår när han åkte hem. Vi kände att det inte var stor idé att åka tillbaka till samma vet igår eftersom han inte ville undersöka mer på helgen och vi kände att han inte riktigt lyssnade.
Han var inne på att ta blodprover, men då går ju tiden och han blir bara mer uttorkad hela tiden. Tilläggas bör att han äter kortison pga hudproblem. I vanliga fall dricker han mycket och kissar mycket men nu är det ju tvärstopp. Han är 8½år. Jag får säkert rapport från dottern under dagen.
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Hoppas det går bra, det är så hemskt när djuren inte mår bra och veterinären inte lyssnar:mad:
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Inlagd igen, nu spekulerar vet om det är bukspottskörteln som spökar. Han ska röntgas i eftermiddag, hoppas på svar då.
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Med tanke på att han äter kortison (hudproblem), hur påverkas hundar av just kortison?
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Illa åtgången bukspottkörtel, Kalmar djursjukhus 09.45 i morgon.
För tillfället mår han ok. Får se hur det går i morgon.
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Håller tummarna hårt.

En av mina tidigare hundar gick på cortison i drygt 1 år som tumörbehandling. Det enda som märktes var att han drack lite mer. Han fick speciell mat för hundar med tumörer, så det är svårt att säga om han åt mer. Inget annat märktes under det året. Tyvärr fick jag ta bort honom när han var knappt 10 år på grund av att tumören satt illa till och han fick svårt att andas. Har ingen erfarenhet av cortisonbehandling under flera år.
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Min hund hade något liknande som du beskriver. Han spydde mycket och kunde inte bajsa. Veterinären sa att det inte var förstoppning utan att det inte fanns nåpgot att bajsa ut då han spydde upp all mat och vatten i stället. Han har en magsjukdom som gör att han inte tål att äta annat än sitt foder. Han hade fått i sig något ute och blivit jättedålig av det. Min hund blev också inlagd med dropp då han blev uttorkad för att han inte fick behålla någon vätska.

Hoppas de hittar vad felet är
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

De behöll honom 2-3 dagar, sen får vi se vad dom kommer fram till.
Han ville verkligen inte stanna, ögonen sa allt...han tycker veterinärer är elaka varelser :devil:
Förhoppningsvis får vi hämta honom på fredag.
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Han ska som sagt vara på djursjukhuset i 2-3 dagar.

Fick fakturorna idag.....dropp ett par timmar i lördags kväll och dropp + röntgen + några blodprover i måndags. En nätt faktura på 7000:- (3038:- + 3981:-)

Helt otroligt, undrar vad räkningen på djursjukhuset 2-3 dagar går på???????
Tack gode Gud att han är försäkrad :crazy:
 
Sv: Sjuk hund, förstoppning??

Även om dom är försäkrade kan det ju bli väldigt dyrt, medecin och självrisk.
Men vilken tur att dom finns.
stackars lilla vovven, hopas han blir frisk.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
25
· Visningar
1 829
Senast: Tualma
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 077
Senast: Celinehenn
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 695
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 860
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp