Bukefalos 28 år!

Sjuk hund, råd och hjälp!

Saeta

Trådstartare
Kära hundmänniskor!
Nu skulle jag vilja ha era råd om hjälp.

Det är så att min hund insjuknade igår efter att ha varit dålig i magen till och från hela veckan. Men han har ätit som han ska och gjort sina behov.

Dock i torsdags vart det värre. Jag avvaktade lite och tänkte att blir det inte bättre över natten så ringer jag veterinär. Så på fredagsmorgon när vi tog ut honom för sina morgonbehov så bajsade han 5 gånger (lös avföring, tänk slem). Men han drack fortfarande ordentligt med vatten. Han kräktes 2 gånger på morgonen (innan vi vaknat) också.

Jag ringde veterinär som sa att vi skulle testa svälta honom 24h och sen köra igång med risavkok osv. Om vi såg att han började bajsa blod skulle vi kontakta veterinär omgående. Okej, det lät bra. Han drack fortfarande bra och fick behålla det. Dock var han lite tröttare än vanligt. Men fortfarande glad.

Lite senare på eftermiddagen då han fortsatte att bajsa slem så upptäckte jag att det var blod i avföringen. Så då ringde jag upp igen och pratade med samma person som sa att vi skulle komma in med honom. Vi satt och väntade ungefär 4-5 timmar. Det togs blodprov och en undersökning.
Han vägde bra och hade inte gått ner i vikt. Mycket fin i kroppen för att vara en schäfer, enligt veterinären. Resultaten från blodproven visade sig vara väldigt bra. Det kändes skönt. Så då var det bara att åka hem. Men vi fick en beskrivning på hur vi skulle sköta honom under svälten.

Ni vet säkert redan hur man gör men detta är helt nytt för oss. Men vi har iallafall idag börjat ge honom risavkok. Han dricker väldigt dåligt men han får behålla det han får i sig. Så fort han fick behålla det kunde vi prova ge honom ris också. Men han vill inte.

Eftersom det är väldigt varmt ute och han fortfarande är full med energi vill man ju att han ska få i sig vatten. Hur ska vi på bästa sätt försöka få i honom vätska?

Jag är väldigt väldigt tacksam för alla tips och råd!
Glad påsk :)
 
Sv: Sjuk hund, råd och hjälp!

Koka lite buljong åt honom eller koka en kycklingfilé tills den nästan är "överkokt" och ge honom själva avkoket att dricka. De flesta hundar brukar gilla det. Kycklingen kan ni sedan ge blandat med risavkok när han börjar behålla maten.
Mata med sked eller spruta går väl också.

Ett annat tips är att köpa canicur, diarsanyl eller prokolin på apoteket. Det hjälper att stabilisera mage och tarm. Lycka till!
 
Sv: Sjuk hund, råd och hjälp!

Du har gjort samma fel som så många andra, dvs varit glad åt att hunden ätit o låtit honom fortsätta med det.
PL
 
Sv: Sjuk hund, råd och hjälp!

Nu förstod jag nog inte riktigt. Klart jag blir glad när han äter, när han haft svårt för att äta. Det är väl bara positivt? :)


Hur som helst, idag är han mycket piggare.
Kokat fisk och ris åt honom och det äter han gladeligen.
 
Sv: Sjuk hund, råd och hjälp!

På apoteket finns något som heter pro-colin en pasta som är mycket bra vid diaree, den återställer balansen i tarmen, goggla å kolla.
hoppas hunden krya på sig.
 
Sv: Sjuk hund, råd och hjälp!

Nu förstod jag nog inte riktigt. Klart jag blir glad när han äter, när han haft svårt för att äta. Det är väl bara positivt? :)


Hur som helst, idag är han mycket piggare.
Kokat fisk och ris åt honom och det äter han gladeligen.

Det som menades var nog att en hund som är dålig i magen inte bör äta, eftersom magen behöver vila för att återhämta sig och läka. P_L tyckte antagligen att ni, direkt när hunden blev dålig, skulle ha satt den på 24 timmars svält följd av skonkost. Vi har gjort samma misstag en gång men gör inte om det.
 
Sv: Sjuk hund, råd och hjälp!

Tack så mycket för tipset :) det välkomnas varmt!
 
Sv: Sjuk hund, råd och hjälp!

Jaha okej, nu hänger jag med. Tack för förklaringen.
Nu vet vi ju hur vi ska göra om det händer igen :) Men man lär sig av sina misstag!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 326
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 807
Senast: solrose00
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 077
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp