Sjukanmäld ej anmält fk

kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle bli frisk fort (jag vet dumt) samt att min anställning är slut om en vecka då det var ett vikariat. Jag kommer ju inte from idag få sjuklön utb från jobbet, haft tills nu.

Vad händer om jag inte heller anmält mig till fk? Känner inte behovet av att göra det heller, är inte i behov utav pengarna ( börjar nytt jobb med månadslön nästa månad) så känns onödigt att försöka mjölka pengar jag inte är i behov av även om man har rätt till det oftast.
Kan jag gå sista veckan sjuk och bara inte få lön helt enkelt? Behöver jag ändå lämna ett sjukintyg till min arbetsgivare trots att dem inte är de som ska betala ut lön?

Mvh en person som typ aldrig varit sjuk innan en längre period :confused:
 
Är det inte bara lättast att följa regelboken? Enligt reglerna har du rätt till pengarna och enligt reglerna är det väl arbetsvägran om du inte har sjukintyg från dag 8. Detta kan väl göras nu? Det är väl inte för sent? Har du ett sjukintyg?
 
Sjukintyg till arbetsgivaren från dag 8 måste du ha och lämna in.
Söka ersättning från Försäkringskassan bestämmer du själv om du vill göra. Går att göra i efterhand med.
Oj! Det har jag inte lämnat in. Ska ringa och försöka få tid till vc idag igen. Vad kan "hända" asså som nu när jag inte lämnat in det?
 
Oj! Det har jag inte lämnat in. Ska ringa och försöka få tid till vc idag igen. Vad kan "hända" asså som nu när jag inte lämnat in det?
Händer nog inget om anställningen är slut förutom att du nog blir av med pengarna. Annars kan det väl vara fog för uppsägning om man bara uteblir från jobbet. Med det sagt borde ju arbetsgivaren påminna dig också om sjukintyg. Däremot om referens etc kan vara viktigt så skulle jag personligen göra rätt och riktigt.
 
Händer nog inget om anställningen är slut förutom att du nog blir av med pengarna. Annars kan det väl vara fog för uppsägning om man bara uteblir från jobbet. Med det sagt borde ju arbetsgivaren påminna dig också om sjukintyg. Däremot om referens etc kan vara viktigt så skulle jag personligen göra rätt och riktigt.
Ja såklart man vill ju göra rätt för sig! Väldigt snurrigt har det mesta varit inklusive detta, även om just detta är helt mitt ansvar såklart. Men då ska jag fixa ett sjukintyg oavsett så att min sjukdom ändå styrks.
 
Det är väl mer än lön som betalas under tiden man är sjukskriven? Frånvaro på grund av sjukdom är semesterlöngrundande och de två första veckorna är det pensionsgrundande, dvs att arbetsgivaren ska betala det ändå.

Finns risk att man får återbetala eller blir skadeståndsskyldig.
 
Hej!
Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle bli frisk fort (jag vet dumt) samt att min anställning är slut om en vecka då det var ett vikariat. Jag kommer ju inte from idag få sjuklön utb från jobbet, haft tills nu.

Vad händer om jag inte heller anmält mig till fk? Känner inte behovet av att göra det heller, är inte i behov utav pengarna ( börjar nytt jobb med månadslön nästa månad) så känns onödigt att försöka mjölka pengar jag inte är i behov av även om man har rätt till det oftast.
Kan jag gå sista veckan sjuk och bara inte få lön helt enkelt? Behöver jag ändå lämna ett sjukintyg till min arbetsgivare trots att dem inte är de som ska betala ut lön?

Mvh en person som typ aldrig varit sjuk innan en längre period :confused:

Du behöver inte ha ngt med försäkringskassan att göra om du inte vill. Jag har haft flera sjukskrivningar som jag inte "plockat ut" från FK. Däremot, som ngn skrev så kan arbetsgivaren kräva ett läkarintyg.
 
Hej!
Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle bli frisk fort (jag vet dumt) samt att min anställning är slut om en vecka då det var ett vikariat. Jag kommer ju inte from idag få sjuklön utb från jobbet, haft tills nu.

Vad händer om jag inte heller anmält mig till fk? Känner inte behovet av att göra det heller, är inte i behov utav pengarna ( börjar nytt jobb med månadslön nästa månad) så känns onödigt att försöka mjölka pengar jag inte är i behov av även om man har rätt till det oftast.
Kan jag gå sista veckan sjuk och bara inte få lön helt enkelt? Behöver jag ändå lämna ett sjukintyg till min arbetsgivare trots att dem inte är de som ska betala ut lön?

Mvh en person som typ aldrig varit sjuk innan en längre period :confused:


Det är din arbetsgivare som ska anmäla dig till till Försäkringskassan och du ska ansöka om sjukpenning. Det är ju arbetsgivaren som betalar din sjuklön dag 1-14 så du behöver ha ett läkarintyg från dag 8 oavsett.

Det som kan hända om du blir sjuk igen i ditt nya jobb och du har glapp mellan anställning och inte ansökt till FK eller arbetsförmedlingen vid eventuell arbetslöshet mellan jobb är att din SGI nollas.
 
Det är din arbetsgivare som ska anmäla dig till till Försäkringskassan och du ska ansöka om sjukpenning. Det är ju arbetsgivaren som betalar din sjuklön dag 1-14 så du behöver ha ett läkarintyg från dag 8 oavsett.

Det som kan hända om du blir sjuk igen i ditt nya jobb och du har glapp mellan anställning och inte ansökt till FK eller arbetsförmedlingen vid eventuell arbetslöshet mellan jobb är att din SGI nollas.
Men är det inte sedan ett tag tillbaka ändrat så att man har 25 dagar på sig att skriva in sig på Arbetsförmedlingen? Var det 2017 det kom? 2018? Detta just för att de som missade att man måste anmäla sig första vardagen till AF fick en massa problem med att SGI:n nollades. Men jag kanske kommer ihåg helt fel eller blandar ihop det med något annat 🤔

TS, om du inte vill ha pengarna så kanske det går att se om man kan få obetald semester den sista veckan?
 
Men är det inte sedan ett tag tillbaka ändrat så att man har 25 dagar på sig att skriva in sig på Arbetsförmedlingen? Var det 2017 det kom? 2018? Detta just för att de som missade att man måste anmäla sig första vardagen till AF fick en massa problem med att SGI:n nollades. Men jag kanske kommer ihåg helt fel eller blandar ihop det med något annat 🤔

TS, om du inte vill ha pengarna så kanske det går att se om man kan få obetald semester den sista veckan?


Möjligt att reglerna har ändrats. Jag trodde att det bara gällde om man fått avslag från FK men det kanske är felaktigt uppfattat av mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 278
Kropp & Själ Hjälp! Jag blir galen och kommer snart att tappa fotfästet. Jag var sjukskriven från mitt jobb i ca 1,5 månad innan jag började jobba...
2
Svar
27
· Visningar
2 863
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 986
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 442
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp