Bukefalos 28 år!

Sjuksköterska lön...

Fast jag tror inte att det är någon som belastar sjuksköterskorna för det. Tvärtom tycker jag folk ifrågasätter politikerna etc om det är långa köer etc inom vården.
De saker du nämner är ju arbetsgivarens ansvar. Inte ditt ansvar som sjuksköterska.
JAg förstår att du vill ge bra vård men som anställd kan man inte göra hur mkt som helst. Man kan bara göra sitt jobb, man kan inte trolla.

Fast just det förstår inte många som nyttjar vården, utan missnöjet går ut över de som de kommer i kontakt med, dvs vårdpersonalen. Det är ju ingen som träffar på den styrande politikern speciellt ofta så man klagar där man befinner sig när man är missnöjd.
 
I fallet ssk så funderar jag alltid på varför man inte väljer att bli läkare istället?
Förstår att det är olika arbetsuppgifter men det är samma arbetsplats, samma patienter och blir man inte kirurg borde livet på en vårdcentral inte skilja sig nämnvärt?

Där har man en chans att lyfta lönen ordentligt.
Uppenbarligen så har du noll koll på vården, det är inte samma arbetsplats o inte samma patienter, de flesta läkare är inte involverade i patienternas omvårdnad dygnet runt, dessutom sitter de ofta i en administrativ del där de slipper träffa patienter när de skall ta måltidsledigt eller gå på toa.
 
Håller med om att det är idiotiskt att vårdpersonal ska förväntas se sitt yrke som ett "kall".
Dock förstår jag att läkare har högre lön än syrror, deras utbildning är ju typ tre ggr så lång och betydligt mer omfattande och avancerad?
Om du vill ha en läkarlön kanske du ska utbilda dig till läkare?
Fel, grundutbildning för ssk är 3 år, för AT läkare är det 5. Som AT läkare får du inte speciellt hög lön, det får du efter legitimation.
 
Läkarnas löner, är inte det en annan tråd? Det går ju inte att jämföra varken medicinsk kompetens eller ansvar med sjuksköterskornas.

När det gäller läkare, om det nu hör till denna tråden, är det inte främst "hög lön" i sig som jag funderar över. Utan snarare t ex sånt här: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2429292-hyrlakare-far-90-000-i-veckan

Hyrläkarna i mitt landsting kostar en halv miljard om året. Den som är med i artikeln kan dra in 90 papp på en vecka som hyrläkare. Då har han kanske 25-timmarspass eller en veckoarbetstid på 90 timmar. Samtidigt har klinikens ordinarie läkare jourkompledigt och använder den för att åka till Norge och jobba!

Det höll på att ge mig blodstörtning när jag läste om det i somras. Som tur var slapp jag det, för jag skulle inte vilja träffa en läkare som redan jobbat 24,5 timme om jag kom in med en stroke. :meh:
 
Uppenbarligen så har du noll koll på vården, det är inte samma arbetsplats o inte samma patienter, de flesta läkare är inte involverade i patienternas omvårdnad dygnet runt, dessutom sitter de ofta i en administrativ del där de slipper träffa patienter när de skall ta måltidsledigt eller gå på toa.

Är det en nackdel? eller varför vill man SSK inte bli läkare om lönen är det viktiga?
 
Fel, grundutbildning för ssk är 3 år, för AT läkare är det 5. Som AT läkare får du inte speciellt hög lön, det får du efter legitimation.

Läkarlinjen är 5,5 år + AT på ca 10 månader. At läkaren är ofta legitimerad och tjänar mellan 28-35.000 beroende på landsting. De är dock fortfarande under utbildning, så jag tycker det är en bra lön för en så begränsad period :)
 
Är det en nackdel? eller varför vill man SSK inte bli läkare om lönen är det viktiga?

Det är väl inte så att lönen är det enda viktiga, då skulle man ju inte blivit sjuksköterska alls. Man kanske egentligen gillar jobbet som det är tänkt att vara och inte som det har blivit på grund av neddragningar och omorganisationer där man tänker att sjuksköterskor kan göra allt jobb på avdelningen till samma lön och så drar man ner på övriga yrkeskategorier, som man hållit på med i många år nu.

Läkare har mindre patientkontakt, mer ansvar och väldigt konstiga arbetstider. Du förväntas leva för ditt jobb, vilket kan vara skönt att som sjuksköterska faktiskt rapportera över och gå hem, du får betalt för övertiden även om den ersättningen är låg. Du får ut din semester någon gång under sommaren även om de försöker flytta, dela, byta eller köpa den av dig. Som läkare kan du ha svårt att få ut din ledighet och har massor med jourkomp innestående. Mycket märkligt system, jag är inte avundsjuk på dem faktiskt.
Jag säger inte någonstans att läkare ska ha mindre betalt, jag tycker bara att sjuksköterskor ska ha bättre betalt och bättre förutsättningar att göra jobbet som man valde för att man gillar det som det ska vara.
 
För mig är detta en allmän utveckling av samhället, vi har inte längre supportpersoner som administrerar. Problemet med sjukvården tycker jag inte verkar nytt så du måste varit medveten om att detta var fallet?

Jag säger inte att det inte är fel, jag säger bara att kampen för högre lön kanske inte är den viktigaste.
 
För en som undrar så på ett sjukhus i småland har sjuksköterskorna ca 21 000 innan skatt och överläkarna över 160 000 kr i månaden.


Själv läser jag till ssk och tänker inte nöja mig med en krona under 24 000 i ingångslön, helst inte under 25'.:)

Känns fel med något därunder (20-21 brukar ssk erbjudas här, uskorna har 19-21') när uskorna har nästan detsamma efter 1,5 års (nu 2 år) studier på gymnasial nivå och inte alls lika mycket ansvar som ssk.

Oj!
Både för SSK-löner och ÖL-löner. Gäller det verkligen fastanställda ordinarie ÖL:ar???
 
Oj!
Både för SSK-löner och ÖL-löner. Gäller det verkligen fastanställda ordinarie ÖL:ar???

ja dock är sjukhuset desperat då inga läkare stannar och dom har länge haft hyrläkare (och har fortfarande på många poster).

Samma desperation borde trissa upp ssk-lönerna kan man tycka.
 
Läkarlinjen är 5,5 år + AT på ca 10 månader. At läkaren är ofta legitimerad och tjänar mellan 28-35.000 beroende på landsting. De är dock fortfarande under utbildning, så jag tycker det är en bra lön för en så begränsad period :)

Delvis fel.
Grundutbildningen är idag 5.5 år men man överväger pga krav från EU att förlänga till 6 års heltidsstudier.
AT gör man INNAN legitimationen (för svensk legitimation krävs idag genomgången AT-tjänst, eller att man har en legitimation från vissa länder exempelvis EU-länder eller Norge). AT-läkaren är således ALDRIG legitimerad. Lönenivån du skrev, stämmer med aktuella siffror, sällan dock 35. AT är 18 månader, inte 10 månader.

Om det nu ska jämföras, kan du åtminstone välja korrekta uppgifter.
 
Jag jobbar som undersköterska i Norge och möter en hel del svenska sjuksköterskor där som jobbar i Norge just för att lönen är högre. Om alla som utbildade sig till sjuksköterskor i Norge förblev i yrket så skulle Norge inte ha sjuksköterskebrist men ungefär hälften av dom slutar förr eller senare. Så jag vet inte om bättre lön hjälper mot sjuksköterskebristen! Sjuksköterska ses som en kvalitetsstämpel så därför är det lätt för dom att byta yrke.

Man tjänar väl bra som svensk för att bo i Norge är ju svindyrt, jag har flera kompisar som jobbar där för det är högre lön , men dom bor i Sverige
 
Anledningarna till att jag valde ssk framför läkare var att
-jag inte ville flytta till de studieorter som erbjuder läkarutbildning (dock ska det väl startas en läkarlinje i kalmar snart, så typiskt). Jag har sambo, ett halvt zoo och ett liv här och det värderar jag högt.

- även för att studietiden är så lång och jag var skoltrött på gymnasiet. Nu såhär med facit i hand när jag provat på universitetsstudier så hade jag nog kunnat tänka mig att plugga så länge, om jag inte behövt flytta.


Hade det funnits möjlighet att från ssk vidareutbilda sig lite "enkelt" ;) till läkare så hade jag nog gjort det, men nu när jag snart är färdig ssk så vill jag inte börja om igen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: niardasp
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 825
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: MissFideli
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 914
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp