Bukefalos 28 år!

Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar jobba och låta bli att rida när jag är för sjuk för att inte orka båda.

Kom på att jag vill svara på detta också. :)

Det finns jobb och sjukdomar där man kan vara för sjuk för att jobba men INTE för sjuk för att skritta en vända i skogen. Där en vända i skogen kan göra gott, och att man mår bättre, vilket väl är hela poängen med att vara sjukskriven. Vi har sett massor av exempel i tråden.
 
Jag tycker det verkar som att vi alla pratar förbi varandra i tråden. Mitt intryck från andra sidan är att många verkar jobba trots att de borde vara hemma, och att de tycker det är viktigare att man vet sin plats och beter sig på rätt sätt än gör det som är bäst för en själv.
Jag tror att vi har olika syn på när man borde vara hemma. Jag anser att man ska vara hemma och vila upp sig när man har en infektion i kroppen (som tex när man har feber). Man ska alltså både vila sig från jobb och onödiga fritidsaktiviteter, enligt mig. Det tror jag är det är det bästa för individen, fysiskt sett :) Det innebär inte att man behöver ligga i soffan hela dagen, men att göra allt nödvändigt stallarbete och lite matlagning är fullt tillräckligt. Vill man ha frisk luft så kan man ta en kopp varm dryck sittandes insvept i en filt på en stol ute. Skulle inte tro att ridning och arbetet runt omkring gynnar tillfrisknandet av en infektion i luftvägarna. Det är på den nivån jag klarar om jag anser mig vara för sjuk för att gå till jobbet pga en infektion.

Är man däremot upprepade gånger korttidssjuk och hemma pga att man är lätt förkyld (och därmed orkar rida och känner sig bättre av det) så är det kanske troligare att orsaken är att man inte trivs på jobbet, är utarbetad, stressad osv. Då är det ju jättebra att vara i stallet och rida. Många som känner efter en gång extra vid en förkylning kanske egentligen har det problemet, det är alltså inte själva förkylningen som är så intensiv så att den gör så att man behöver vara hemma, utan något annat. Det är inget att förringa, utan måste tas på största allvar, och har inget med lathet att göra. Det är bara något annat än en förkylning och måste därför behandlas på ett annat sätt. Ärligast mot sig själv och arbetsgivaren är ju då att att säga som det är, istället för att säga att man har influensa. Det blir mer konstruktivt och bättre i längden.
 
Senast ändrad:
Jag tror att vi har olika syn på när man borde vara hemma. Jag anser att man ska vara hemma och vila upp sig när man har en infektion i kroppen (som tex när man har feber). Man ska alltså både vila sig från jobb och onödiga fritidsaktiviteter, enligt mig. Det tror jag är det är det bästa för individen, fysiskt sett :) Det innebär inte att man behöver ligga i soffan hela dagen, men att göra allt nödvändigt stallarbete och lite matlagning är fullt tillräckligt. Vill man ha frisk luft så kan man ta en kopp varm dryck sittandes insvept i en filt på en stol ute. Skulle inte tro att ridning och arbetet runt omkring gynnar tillfrisknandet av en infektion i luftvägarna. Det är på den nivån jag klarar om jag anser mig vara för sjuk för att gå till jobbet pga en infektion.

Är man däremot upprepade gånger korttidssjuk och hemma pga att man är lätt förkyld (och därmed orkar rida och känner sig bättre av det) så är det kanske troligare att man inte trivs på jobbet, är utarbetad, stressad osv. Då är det ju jättebra att vara i stallet och rida. Många som känner efter en gång extra vid en förkylning kanske egentligen har det problemet, det är alltså inte själva förkylningen som är så intensiv så att den gör så att man behöver vara hemma, utan något annat. Det är inget att förringa, utan måste tas på största allvar, och har inget med lathet att göra. Det är bara något annat än en förkylning...

Jag tror inte vi står så långt ifrån varandra egentligen. Jag håller med om varenda ord, förutom att jag inte tycker att en skrittrunda är så mycket värre än att sitta på verandan. Lite mer aktivitet, visst, vilket för en del människor kan vara bra för att kunna slappna av och vila. :)
 
Jag tror inte vi står så långt ifrån varandra egentligen. Jag håller med om varenda ord, förutom att jag inte tycker att en skrittrunda är så mycket värre än att sitta på verandan. Lite mer aktivitet, visst, vilket för en del människor kan vara bra för att kunna slappna av och vila. :)
Jag utgår ju fortfarande från trådstarten. Medan du tänker på en lugn skrittur :)
 
Fast problemet är ju när en person får ekonomisk ersättning från någon (även arbetsgivare) för att den är för sjuk för att jobba, gör något annat än att rehabilitera sig för återgång i arbete.

Jag tänker att en skiljelinje kanske kan vara vilken syn man har på eget ansvar, och prioriteringar utifrån det.

Jag anser att var och en har i första hand eget försörjningsansvar. Jag ska göra vad jag kan för att försörja mig.
När jag försörjt mig tillräckligt antal timmar per dag, får jag använda resterande tid till det jag tycker är roligt (ridning, läsning, handarbete eller vadmanvill).
Försörjningsansvaret ligger alltså högre upp på min prioriteringslista jämfört med nöjen och egentid.

Alltså bör jag, när jag är för sjuk för att försörja mig, agera utifrån de förutsättningarna. Läsa bok eller handarbeta kanske jag kan göra en stund i taget när jag är för sjuk för att försörja mig (men normalt sett orkar jag egentligen inte koncentrera mig kring en bok heller när jag är för risig för att jobba så det kan bli Tintin-böcker).

Vilka hobbys är okej att ägna sig åt? Var går gränsen? Varför är ridning mer tabu än korsstygn eller läsning, en skrittrunda kräver mest bara att man klarar sitta och åka med, ridning och korsstygn kräver att man kan koncentrerar sig på ett liknade sätt som ett kontorsjobb.

De få läkare som sjukskrivit mig har sagt/skrivit att det är bra med frisk luft. Fick vila/ute som kommentar vid en sjukskrivning pga en envis förkylning med feber.
 
Jag tror att vi har olika syn på när man borde vara hemma. Jag anser att man ska vara hemma och vila upp sig när man har en infektion i kroppen (som tex när man har feber). Man ska alltså både vila sig från jobb och onödiga fritidsaktiviteter, enligt mig. Det tror jag är det är det bästa för individen, fysiskt sett :) Det innebär inte att man behöver ligga i soffan hela dagen, men att göra allt nödvändigt stallarbete och lite matlagning är fullt tillräckligt. Vill man ha frisk luft så kan man ta en kopp varm dryck sittandes insvept i en filt på en stol ute. Skulle inte tro att ridning och arbetet runt omkring gynnar tillfrisknandet av en infektion i luftvägarna. Det är på den nivån jag klarar om jag anser mig vara för sjuk för att gå till jobbet pga en infektion.

Är man däremot upprepade gånger korttidssjuk och hemma pga att man är lätt förkyld (och därmed orkar rida och känner sig bättre av det) så är det kanske troligare att orsaken är att man inte trivs på jobbet, är utarbetad, stressad osv. Då är det ju jättebra att vara i stallet och rida. Många som känner efter en gång extra vid en förkylning kanske egentligen har det problemet, det är alltså inte själva förkylningen som är så intensiv så att den gör så att man behöver vara hemma, utan något annat. Det är inget att förringa, utan måste tas på största allvar, och har inget med lathet att göra. Det är bara något annat än en förkylning och måste därför behandlas på ett annat sätt. Ärligast mot sig själv och arbetsgivaren är ju då att att säga som det är, istället för att säga att man har influensa. Det blir mer konstruktivt och bättre i längden.

Det är rätt oförskämt att utgå från att folk simulerar sjukdom i en diskussion som denna. Hur många gånger ska man betona att svaren rör när man är korrekt sjukskriven för att det ska gå in?
 
Jag skulle absolut inte rida om jag va sjuk (feber, kraftig förskyld etc) eller kräksjuka etc om jag är hemma från jobbet. Kan jag så brukar jag även styra bort mockning etc men funkar inte det så åker man såklart och mockar och packar höpåsar. Hästen kan lätt vila en eller några dagar. Inte bra att anstränga sig med sånt i kroppen heller. Vid migrän så kan lite frisk luft vara ok om man tex bara skrittar ut en stund i skogen. Men oftast vill man ju bara ligga inbäddad i ett mörk rum med migrän...

Däremot har jag ridit lite i samband med sjukskrivning efter skada för att försöka komma igång med kroppen igen, men detta har alltid tagit upp med samråd av läkare och dylikt. Men det är inte samma sak tycker jag som det ovan nämnda.
 
Vad gäller t.ex. en förkylning - jag vill nog inte att hen i delikatessdisken jobbar med hackhosta eller att telefonisten sitter där utan röst. Och folk som jobbar med mat eller gamlingar, eller mat till gamlingar får gärna stanna hemma lite extra efter t.ex. vinterkräksjukan, samtidigt som vi kontorsråttor kan gå till jobbet ganska snart efter sista kräkningen.

NEJ! gör inte sånt...för det drabbar oss som får jobba med att städa. Inte roligt att ha städning som yrke och magsjukor går och så ska vissa envisas med att gå till jobbet för tidigt och riskera att smitta andra. Eller när man väljer ut en toalett man sitter o kräks på och sätter upp en lapp att "varning magsjuka" för det är alltid städpersonal som måste ta undan det sedan....och så blir man sjuk genom den vägen.

Likadan om man går till jobbet och är jätte förskyld "bara för man jobbar på kontor" och nyser ner toaletterna och kastar snorpapper överallt....

Någon måste alltid ta undan detta.....och så smittas det.
 
Det är rätt oförskämt att utgå från att folk simulerar sjukdom i en diskussion som denna. Hur många gånger ska man betona att svaren rör när man är korrekt sjukskriven för att det ska gå in?
Var har jag utgått ifrån att folk simulerar? Du använder en oförskämd ton tycker jag. Om man har korttidssjukat sig (för det krävs inget läkarintyg, vanligtvis) pga magsjuka och verkligen har magsjuka så har jag iofs svårt att se att man klarar att rida två hästar (eftersom jag utgår från trådstarten), jag skulle inte klara att rida en häst, i skritt, med magsjuka. Men jag kanske bara är klen :o
 
Det är rätt oförskämt att utgå från att folk simulerar sjukdom i en diskussion som denna. Hur många gånger ska man betona att svaren rör när man är korrekt sjukskriven för att det ska gå in?
Lägger till: Jag har tidigare i tråden skrivit att om man rider lite lugnt på eftermiddagen/kvällen dagen innan återgång till arbete så ser jag inget direkt jättekonstigt med det. Men om man är hemma tex måndag, tisdag, onsdag, torsdag med skälet influensa med feber alternativt magsjuka, och rider någon/några gånger på mån-onsdag så är man inte korrekt sjukskriven, alternativt så är man extremt okunnig i hur viktigt det är med vila. Men det kanske är oförskämt av mig att ha den uppfattningen. Däremot kan man vara korrekt sjukskriven av andra skäl, t ex pga ryggproblem, utmattningssyndrom, depression m m. och med stor fördel orka rida.
 
Var har jag utgått ifrån att folk simulerar? Du använder en oförskämd ton tycker jag. Om man har korttidssjukat sig (för det krävs inget läkarintyg, vanligtvis) pga magsjuka och verkligen har magsjuka så har jag iofs svårt att se att man klarar att rida två hästar (eftersom jag utgår från trådstarten), jag skulle inte klara att rida en häst, i skritt, med magsjuka. Men jag kanske bara är klen :o
Alla människor reagerar inte som du och folk tål mer eller mindre. Jag har aldrig någonsin iallafall blivit mer sjuk när jag ridit lite lätt om jag haft nån magsjuka eller feber, som sagt så behöver man ju inte träna men att vara i stallet och ta det lugnt är inte mera jobbigt än att vara hemma. Som sagt så stannar ju tyvärr inte vardagen och livet upp pga att man är sjuk.

Jag har aldrig blivit avrådd från att sköta vardagen vad gäller hästar och hundar osv när jag varit sjuk, har jag haft feber har jag bara fått rådet av vårdcentralen att inte träna.
 
Alla människor reagerar inte som du och folk tål mer eller mindre. Jag har aldrig någonsin iallafall blivit mer sjuk när jag ridit lite lätt om jag haft nån magsjuka eller feber, som sagt så behöver man ju inte träna men att vara i stallet och ta det lugnt är inte mera jobbigt än att vara hemma. Som sagt så stannar ju tyvärr inte vardagen och livet upp pga att man är sjuk.

Jag har aldrig blivit avrådd från att sköta vardagen vad gäller hästar och hundar osv när jag varit sjuk, har jag haft feber har jag bara fått rådet av vårdcentralen att inte träna.
Vi kanske ha olika nivåer på vad som räknas som sjuk helt enkelt.
När jag räknar mig som magsjuk, då kräks jag och kan inte äta. Inte äta = inte så mycket ork. Känns konstigt att sitta på hästen och spy med jämna mellanrum också. Men som sagt, det kanske bara jag som är klen, vissa andra tycker kanske att det är helt normalt och uppfriskande att rida runt och spy i skogen :) Eller så är det så att vissa andra kanske tycker att ett lätt illamående, som inte hindrar att man äter och rör på sig, räknas som "nån magsjuka" och att det räcker för att vara hemma från jobbet.
 
Nu kan man ju vara korttidssjukskriven utan att ha feber, migrän eller magsjuka, allt beror som upprepats x antal gånger nu vad man jobbar med och varför man är hemma. :)
Och jag har påpekat X antal gånger att tråden handlade om frånvaro från jobbet pga magsjuka, influensa och liknande och att det är det jag har utgått ifrån. Att sedan andra har försökt glida iväg för att rättfärdiga varför de själva rider när de är sjukskrivna är en helt annan sak :)

Det blir liksom lite "goddag yxskaft":
Fråga: Vad tycker ni, är det ok att sjukskriva sig för magsjuka och vara hemma och rida två hästar om dagen?
Svar nr 1: Nej, det tycker jag inte, för är man magsjuk så lär man inte orka rida. Vissa andra krämpor kan däremot ridning hjälpa mot, men det var ju inte det frågan gällde.
Svar nr 2: Fy, vad ni är oförskämda. Tänk om man har ont i ryggen och behöver rehaba sig mha ridning, menar ni elakingar att det är att simulera??? Va? Va?
 
Senast ändrad:
Och jag har påpekat X antal gånger att tråden handlade om frånvaro från jobbet pga magsjuka, influensa och liknande och att det är det jag har utgått ifrån. Att sedan andra har försökt glida iväg för att rättfärdiga varför de själva rider när de är sjukskrivna är en helt annan sak :)
Uppmärksammade nåt inlägg i en annan tråd där någon var sjukskriven (ej långtidssjukskriven, tänk typ förkyld, huvudvärk, kräksjuka och liknande) från jobbet men åkt till stallet och ridit två hästar.

På mig sticker det i ögonen lite...

Jag kan fatta att man måste ut till stallet om man har eget stall men för mig om jag är så sjuk att jag inte kan jobba, då gör man väl bara det väsentliga som typ mocka och fodra och ev insläpp ?

Att ta in och rykta, sadla, rida, göra ordning hästen efteråt plus mocka/fodra.... njaa..

Vad tycker ni? Era kollegor? Chefen?
Det står i trådstarten ej långtidssjukskriven utan typ förkyld, huvudvärk, kräksjuk eller liknande. Om det var huvudvärk och den släpper på em? Om man efter några extra timmars sömn mår bättre och känner att jo, jag kan nog jobba i morgon, vad det än var så har det gått över?
 
Var har jag utgått ifrån att folk simulerar? Du använder en oförskämd ton tycker jag. Om man har korttidssjukat sig (för det krävs inget läkarintyg, vanligtvis) pga magsjuka och verkligen har magsjuka så har jag iofs svårt att se att man klarar att rida två hästar (eftersom jag utgår från trådstarten), jag skulle inte klara att rida en häst, i skritt, med magsjuka. Men jag kanske bara är klen :o
I dina svar så verkar du utgå från att folk simulerar om de kan skritta en sväng när de är sjuka, helt oberoende av vad man normalt jobbar med.

Jag skulle kunna åka häst både med magsjuka och kraftig förkylning eller för den delen 40 graders feber och halsfluss. Även om jag inte är sjuk och orkar jobba någon längre tid. Nu är det inget jag brukar göra eller alltid vill göra men jag är måttligt påverkad av feber och kan stå på benen. Senast red jag ett par timmar på förra veckan, jag hade förmodligen sjukskrivit mig eller jobbat hemifrån pga förkylning snöt mig var 5:e minut - var hes som fann och orkade inte gå så långt men jag var på semester och vill inte missa höjdpunkten. Reskamrater kom med kommentarer som "ska jag bära din väska - orkar du verkligen", "du har en hög tröskel för sjukdom va? "Vill du ha en dextrosol", "är du säker på att du inte har feber?" Alla var jättegulliga och de var helt inne på att jag var ordentligt sjuk.

Att rida (enbart skritt) var det bästa på hela dagen, då mådde jag hyfsat bra. Jag mådde betydligt sämre i bussen, när jag promenerade eller satt och drack te. Prata kunde jag dock inte göra utan stora problem. Och jag behöver metervis med snorpapper.
 
Det står i trådstarten ej långtidssjukskriven utan typ förkyld, huvudvärk, kräksjuk eller liknande. Om det var huvudvärk och den släpper på em? Om man efter några extra timmars sömn mår bättre och känner att jo, jag kan nog jobba i morgon, vad det än var så har det gått över?
Citerar mig själv, igen...
"Lägger till: Jag har tidigare i tråden skrivit att om man rider lite lugnt på eftermiddagen/kvällen dagen innan återgång till arbete så ser jag inget direkt jättekonstigt med det."
 
Vi kanske ha olika nivåer på vad som räknas som sjuk helt enkelt.
När jag räknar mig som magsjuk, då kräks jag och kan inte äta. Inte äta = inte så mycket ork. Känns konstigt att sitta på hästen och spy med jämna mellanrum också. Men som sagt, det kanske bara jag som är klen, vissa andra tycker kanske att det är helt normalt och uppfriskande att rida runt och spy i skogen :) Eller så är det så att vissa andra kanske tycker att ett lätt illamående, som inte hindrar att man äter och rör på sig, räknas som "nån magsjuka" och att det räcker för att vara hemma från jobbet.
Jag vet vad magsjuka är och vad det innebär jo, och tro det eller ej men det går att röra sig trots det. Klart det hade varit bekvämare att vara hemma och se på tv för det är inte direkt ett nöje att åka till stallet sjuk men man klarar det man måste.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 729
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp