Bukefalos 28 år!

Sjukskriven pga medicinbiverkningar?

kolblakkur

Trådstartare
Min behandling för min djupgående endometrios funkar inte. Har haft den sedan januari och ska ge den ett halvår, men när min läkare såg min livmoder så sa hon att det kanske är klimakteriet som gäller hädanefter.
Jag har redan varit i medicinskt framkallat klimakterie i ett år innan den nuvarande behandlingen och det var jättetufft. Det blir ju inte som ett vanligt klimakterie där förändringen går gradvis under många år, utan jag hamnar i det på tre veckor - med samtliga "biverkningar".
Förra gången var jag framför allt extremt trött och hade mycket ledvärk. Svårigheter att sova bättrade inte på den redan extrema tröttheten. Jag kommer inte att klara av att arbeta heltid igen med 2 timmars pendling t/r med dessa biverkningar. Nu är därför min fråga: kan man bli sjukskriven pga biverkningar som orsakas av medicin eller kommer FK hävda att det endast är sjukdomen i sig jag kan bli sjukskriven för? I grunden är det ju sjukdomen som ställer till det, men det är medicinbiverkningarna för att behandla den som blir för tuffa för att kunna arbeta heltid.
Att vara utan behandling är inte aktuellt.
 
Egentligen borde det inte vara något problem eftersom det inte är diagnosen man blir sjukskriven för utan hur den påverkar en. Två personer kan ju ha samma sjukdom men vara väldigt olika påverkade utav sjukdomen. Om man måste ha en viss behandling pga av en sjukdom och den behandlingen i sig gör att man inte kan arbeta så borde det som jag ser det därför inte vara något problem. Jag var sjukskriven när jag hade inflammation ifrån hjässan ner till svanken just för att behandlingen tog så lång tid varje dag. (Det enda som hjälpte var TENS vilken jag behövde använda i en timme varannan timme.) Nu är det många år sedan så det kan självklart ha ändrats men jag tycker att du ska ringa försäkringskassan och prata med dem iallafall. Som du skriver så är det inget alternativ att avstå behandlingen.

Det är inte ett alternativ att operera dig och att de då rensar upp i magen? Det har hjälpt mig enormt mycket men de kanske inte gör det längre? Mig hjälpte det mer egentligen än vad det hjälpte att bli försatt i det konstgjorda klimakteriet. Visst har jag behövt operationer igen med jämna mellanrum men det har mer varit för att cystorna på ena äggstocken varit så stora att de har behövt tas bort och då har de rensat endometrioshärdar på samma gång.

Lycka till i vilket fall. Endometrios är verkligen ett helvete :(
 
Egentligen borde det inte vara något problem eftersom det inte är diagnosen man blir sjukskriven för utan hur den påverkar en. Två personer kan ju ha samma sjukdom men vara väldigt olika påverkade utav sjukdomen. Om man måste ha en viss behandling pga av en sjukdom och den behandlingen i sig gör att man inte kan arbeta så borde det som jag ser det därför inte vara något problem. Jag var sjukskriven när jag hade inflammation ifrån hjässan ner till svanken just för att behandlingen tog så lång tid varje dag. (Det enda som hjälpte var TENS vilken jag behövde använda i en timme varannan timme.) Nu är det många år sedan så det kan självklart ha ändrats men jag tycker att du ska ringa försäkringskassan och prata med dem iallafall. Som du skriver så är det inget alternativ att avstå behandlingen.

Det är inte ett alternativ att operera dig och att de då rensar upp i magen? Det har hjälpt mig enormt mycket men de kanske inte gör det längre? Mig hjälpte det mer egentligen än vad det hjälpte att bli försatt i det konstgjorda klimakteriet. Visst har jag behövt operationer igen med jämna mellanrum men det har mer varit för att cystorna på ena äggstocken varit så stora att de har behövt tas bort och då har de rensat endometrioshärdar på samma gång.

Lycka till i vilket fall. Endometrios är verkligen ett helvete :(
Av någon anledning så vill man inte operera bort sammanväxningarna, förmodligen för jag har så pass mycket samt att man inte vill riskera att skada tarm och livmoder. Man kunde inte ens se längst ner i bäckenet med titthålskameran för där var så mycket sammanväxningar :/ Sedan måste jag sättas i klimakteriet för att förhindra ytterligare sammanväxningar, speciellt eftersom jag har på tarmen. Har även härdar på urinblåsehinnan, så risken finns att det sprider sig där också. Så klimakteriet är ett måste.
 
Av någon anledning så vill man inte operera bort sammanväxningarna, förmodligen för jag har så pass mycket samt att man inte vill riskera att skada tarm och livmoder. Man kunde inte ens se längst ner i bäckenet med titthålskameran för där var så mycket sammanväxningar :/ Sedan måste jag sättas i klimakteriet för att förhindra ytterligare sammanväxningar, speciellt eftersom jag har på tarmen. Har även härdar på urinblåsehinnan, så risken finns att det sprider sig där också. Så klimakteriet är ett måste.

Fy sjutton! Det är helt otroligt att det ens kan bli så illa! Jag lider verkligen med dig och håller tummarna för att nästa behandling hjälper och att det inte blir något problem med sjukskrivningen.
 
Nu är därför min fråga: kan man bli sjukskriven pga biverkningar som orsakas av medicin?.
Ja! (Jag tog mig friheten att korta av din fråga för att kunna ge ett kort svar.)

Jag fick utskrivet lyrica för nervsmärtor för något år sedan och blev då sjukskriven för att biverkningarna brukar vara så pass kraftiga. Efter 2-3 veckor hade de värsta biverkningarna släppt och jag gick tillbaka till jobbet på heltid. När det var dags för nedtrappning och utsättning av lyrican blev jag sjukskriven på 50%. Dessa sjukskrivningar skrevs innan jag fått biverkningar/utsättningssymtom i förebyggande syfte och FK gick med på det. Men sedan beror det nog lite på vilka arbetsuppgifter man har. Men det är alltså absolut möjligt att bli sjukskriven för biverkningar.
 
Även jag har varit sjukskriven för medicinbiverkningar. En gång när jag fick starka smärtstillande som jag blev rätt hög av, en annan där jag blev hemskt illamående av en medicin. I båda fallen hade jag kunnat arbeta med grundsjukdomen men inte under behandlingen. Dvs jag hade inte sjukskrivit mig för grundsjukdomen men sökt läkare för problemen och när de konstaterat vad det var och ville behandla så blev jag sjukskriven pga effekten av behandlingen. Är några år sen men var inga problem med FK. Dock "korta" sjukskrivningar, ett par veckor.


Jag tror inte du får minsta problem.

När det gäller vissa sjukdomar, tex psoriasis, finns tom i FKs sjukskrivningsstöd eller vad det kallas uppgift om att behandlingen är så tidskrävande att sjukskrivning kan behövas initialt.
 
Tillägg. Cancerpatienter är ett jättebra ex på sjukskriven pga behandling. Många cancerpatienter mår helt okej av cancern i sig när den upptäcks, de har ju oftast sökt för något men inte varit sjukskrivna. Får diagnos, jobbar fram till behandling. Sen däremot...

Mamma jobbade till dagen innan första behandlingen. Sen sjukskriven nästan ett år. Behandlingen tar fruktansvärt - och när den är över så tar det ofta mycket lång tid innan kroppen hämtat sig. Mammas behandling var klar i juni, och det var typ oktober eller november hon kunde börja jobba igen - och då har hon ändå ett kontorsjobb och kan jobba hemifrån. Men tröttheten är förlamande efteråt.
 
Jag har också varit sjukskriven för medicin. Blivit sjukskriven upprepade gånger vid insättning/dosjustering så jag mår väldigt dåligt då. aldrig haft några problem med FK
 
Tack för alla svar :)
Om jag mår som jag gjorde under den senaste gången jag var i klimakteriet, så behöver jag sjukskrivas 25-50%. Får väl se om jag mår bättre denna gången :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 159
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 058
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag kan väl inte vara ensam om att ha dålig motivation när det gäller att aktivera hästarna? Det har inte alltid varit såhär, verkligen...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 858
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Och jag önskar innerligt att de hade rätt men så är tyvärr inte fallet... :( Hur orkar man kämpa mot en så stor och fullständigt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 850
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp