Bukefalos 28 år!

Ska de anmäla dem?

BBB

Trådstartare
Min syster har precis sålt sin lägenhet, och köparna har nu (de fick lägenheten ca tre veckor sedan) "hittat fel" på lägenheten och vill att de ska betala för detta. Först och främst så har de klagat på flyttstädningen och vill ha ersättning (pengar) av min syster och hennes sambo då de beslutade att städa lägenheten själva istället för att kontakta min syster och hennes sambo och berätta att städfirman gjort ett slarvigt jobb. Min syster ringde då till städfirman (som har städgaranti vilket betyder att de åker tillbaka och åtgärdar en ev. miss) och de erbjöd sig att komma tillbaka, trots att köparna hade städat lägenheten själva och inte har något bevis på att städningen inte varit korrekt gjort. Sedan har de också klagat på att en lampknapp saknats (den fanns när de lämnade lägenheten) och att telejacket inte varit "rätt typ" (comhem, och jag gissar att de vill ha någon annan typ av tv/tele operatör, eller vad man kallar det). Huset de bott i är ett comhem-hus och köparna har fått tydlig information om detta i bostadsbeskrivningen.

För att summera så vill alltså köparna att min syster och hennes sambo ska betala ca. 3000 kr för att de själva behövt städa lägenheten igen, trots att de blivit erbjudna av städfirman att de åker tillbaka och städar, men tackat nej; för en lampknapp som saknats samt för byte av ett telejack - och de hotar med att dra in en advokat och stämma min syster och hennes sambo pga. detta.

Vad kan/ska min syster och hennes sambo göra? För mig låter det som utpressning då de inte är intresserade av att få sin lägenhet städad trots detta erbjudits, samt att de hittat "fel" (telejacket) som är sånt som fanns där när de köpte lägenheten (undersökningsplikt, liksom!?) och vill ha PENGAR och hotar med att anmäla/stämma dem om de inte får dessa pengar.
Tacksam för tips, råd och svar!
 
Sv: Ska de anmäla dem?

Oj oj, man slutar inte att förvånas över folk. Inte vad folk kommer undan med.

Flyttstädningen kan de nog glömma. eftersom de erbjudits att åtgärdats och de tackat nej.
Står det i beskrivningen att huset är tv-comhem? då skall det vara detta, finns det inte med så får man ta det som finns. Upp till ägaren själv.

En lysknapp? herregud, inget att engagera sig för, men bara att köpa en 40 :- på närmaste elektronikhandel. Så är det urvärlden.

Lägenheten besiktigades väl? då skulle det funnits med om någon lysknapp saknades, men visst...
O_o
Vill dom dra in advokat för det, hade jag låtit dem göra det, som jag ser det har ni rätten på er sida.

Men vissa är bara till för att hitta fel och få ersättning när de egentligen kanske inte hade pengarna till köpet/ägandet/hyran.
Samma sak inom hästvärlden.
:meh:
 
Sv: Ska de anmäla dem?

Håller med..

Att folk bara orkar. Låt de dra in en advokat, det kommer kosta mer än det smakar.
 
Sv: Ska de anmäla dem?

3000 kr? Är nog dyrare för dem att gå till advokaten på första besöket då är nog bara en bluff
 
Sv: Ska de anmäla dem?

Om de ville ha ersättning skulle de låtit bli att åtgärda problemen, nu har de ju inga bevis.
Som de andra säger, vill de dra in advokat så borde din syster inte behöva oroa sig.
 
Sv: Ska de anmäla dem?

Självklart ska de lämna kraven utan någon åtgärd.

Hade de velat att säljarena skulle rätta felet, får man också lämna besked om felen så att det går att åtgärda. Att komma i efterhand och påstå ditt och datt samt prissätta det funkar inte.

Lycka till hos juristen önskar jag köparna. En jurist tar runt 1800 kr/timme, så det lär ju snabbt komma upp i pengar.
 
Sv: Ska de anmäla dem?

Tack så jättemycket för alla svar! Precis i de banorna jag tänkt också, och försökt få min syster att förstå. Men iom att de inte är så insatta i vad som är rätt och fel så var de osäkra på vad de skulle göra då köparna hotade med att dra in advokater osv. De har precis köpt en ny lägenhet och allt som kommer till, de har inte råd med en massa rättegångar, som köparna hotade med. Jag tror också att de bara försöker skrämmas och försöka få dem att betala trots att de har fel. Och alla de har pratat med har sagt samma sak: Hur orkar de?! Men syrran sa också att de verkar vara väldigt knepiga (milt sagt) människor..
 
Sv: Ska de anmäla dem?

Äh, att köpa en lägenhet är inte detsamma som att hyra en lägenhet, de kan ju inte hålla på att ringa förra ägarna som nån slags fastighetsägare. Vill de ha den servicen kan de ju hyra en lägenhet.
 
Sv: Ska de anmäla dem?

Sålde de lägenheten genom mäklare eller själva? Kontakta i så fall mäklaren så kan mäklaren ringa upp de nya ägarna och förklara hur köp av bostadsrätter fungerar...
 
Sv: Ska de anmäla dem?

kl

Sedan finns det en annan aspekt: de klagar efter TRE veckor?!? När man besiktigar lägenhet kommer man med ev klagomål. Inte efter tre veckor.

Har haft klagomål som kommit in efter SEX veckor - städfirman hade missat att torka ovanpå värmeväxlaren. Hade jag upptäckt det efter så lång tid så hade jag torkat av själv och varit tyst. Den köparen krävde ingen ersättning, men KLAGADE baraföratt :banghead:
 
Sv: Ska de anmäla dem?

De skall bara bestrida kraven.
Om de är skriftliga så skriver de "Fakturan bestrides" alternativt "Kravet bestrides" beroende på vad som står på pappret.
Och så skickar de tillbaka det hela.
Om köparna vill ha betalt så måste sedan gå till tingsrätten för det.
Och då så har de inte bevis nog.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 180
Senast: Juli0a
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 566
Senast: nickan1
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 970
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp