¨Ska det börja nu igen?

F

Fladde

Nä usch jag tror jag ska börja med kaninhoppning :crazy:

Jag tyckte Missy känndes lite ojämn idag så efter passet tog jag ut för att longera och hon Niger samt tar kortare steg med båda bak :crazy:
Det kan ju vara så att hon är trött och svag så hon bara inte orka.

Men jag ska se hur hon går imorgon eller ska jag ringa "vet" direkt?

Jag som precis träffat "min vet" från Djursjukhuset och berättat hur bra allt går .
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

Usch vad tråkigt! :( Råd om vad du bör göra överlämnar jag åt andra dock...
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

Samma hände mig igår morse... Lillkillen som har haft några turer fram och tillbaka med sin knepiga hälta ville inte riktigt trampa igenom med sitt "sjuka" ben (som nu är friskt enligt veterinär :confused: ) Det är knappt att det syns, men jag ser minsta lilla rörelseförändring nu för tiden. Kan ju lika gärna vara så att han är stel efter att ha vilat, är inte van att kunna sträcka ut (efterssom han varit skadad i detta ben i snart ett halvår) att han är ojämnt musklad o.s.v. Så nu blir det vila igen, och om han inte är fräsch om ett par veckor blir det veterinär.

Om du ska ta ut veterinär är alltid svårt att svara på... Hur mycket markerar (niger) hon, tar bakbenen extremt korta steg, är hon varm någon stans, är hon svullen någon stans, har hon varit skadad tidigare och du misstänker att det kan ha med det att göra o.s.v.

Men det du alltid kan göra är ju att ringa veterinär och fråga vad denne tycker, det brukar stilla oron...

Hoppas allt blir bra!
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

Hästen har varit skadad innan i ca 9 mån och är sprutad i alla leder i bägge bak några gånger samt sprutad på "rumpan" höger sida och mitt på ryggen 2ggr och låst upp låsningar i ryggen några gånger.
Har varit friskförklarad 2 ggr innan.
Efter första Friskförklaringen kom vi till trav så började hästen stegra och bli farlig att hantera vi åkte in till Djursjukhuset där hon sprutades igen och det gick en längre tid mellan besöken pga snöstormarna men när vi väl kom upp var min "vet" sjuk och jag fick en annan som sa att min häst var minsan inte halt och bla bla bla bla.
Så då blev hon friskförklarad och slutade med alla protester det gick jätte bra att rida m.m..

Men ca 1½ vecka med skritt blev hon halt och vi åkte upp igen och hon sprutades 5 ggr till sist var det närra att vi lätt dom avliva henne med vi lätt "fys" titta igenom henne igen och efter hanns behandling blev det bra.

Om jag hade atit "vet" så tycker jag att hon bara är stel och trött.
Men jag vet inte :confused:

Jag ska longera henne idag och se hur det ser ut.
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

Ja du, Fladde. vet inte riktigt vad jag säga. Kan vara det att du ser spöken eller så har du rätt i din teori att hon är svag och trött. Det är ju även för J-vla varmt också, även det kan påverka.
När satte du igång henne? Du var väl borta i två veckor om jag inte minns fel? Du får väl se hur hon rör sig idag, är hon fortfarande likadan idag som i går får du väl slå en signal till vet.

Kaninhoppning? Inte helt fel!
Charlotta- vars häst har mysko låsning i bak. Ena dagen bra, nästa dåligt.??????
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

Jo jag tror värmen kan spela in också.
Jag ska kolla läget idag och se annars får jag ringa "vet" som inte kommer fatta nått:p
Träffade henne i söndes och berätta hur jätte bra allt går så går det 2 dagar så ringer jag och berättar att hon är halt :crazy:

Men jag har bett min "hemmavet" komma ut och kolla idag bara så det inte är jag som bara ser hältor över allt :crazy:

Annars har jag en tid till Djursjukhuset i början av Augusti.
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

Som jag tidigare har sagt så tycker jag du ska ställa av hästen HELT 1 år.
Inge ridning, nada bara gå i hagen, och bara behandla med back on track täcke och grucosamin under tiden.
Och ta ut ET en gång i veckan under detta år..
Visst ett helt år du missar men de kan de kanske vara värt om du sedan har en helt frisk häst????

Som jag fattar de som nu så rider du ju henne nu??? även om vet säger att du kan så skulle jag inte göra de.

Låt skadan helt läka ut till 100%

Lycka till med damen!
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

Men det är också bevisat att skadan bler värre vid vila.

Blir det tal om mer så kommer jag nog inte kämpa längre för Missy tyvärr.

Imorgon har jag ägt Missy i exakt 11 mån och i 9 av dom har vi kämpat.
Jag har inte fått tävla/träna på min finna tävlingshäst som jag köpte just för att kunna tävla direkt.
Det låter säkert ego det jag skriver nu men så är det:(
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

Sluta nu med att tjata om att ställa av hästen. Skadan blir ju värre och vet säger att hästen ska ridas. Man kan faktiskt inte vila bort alla skador.
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

En sån häst måste ha hjälp och under kontrollerade former, så tyvärr är inte vila att rek. och inte 1 år!
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

Jag förstår att du tappat sugen, men innan du ger upp så åk upp till Stenestad med henne en gång i alla fall. Ge dem en chans att hitta problemet. De är super på hältutredningar.
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

Snuffsan skrev:
Jag förstår att du tappat sugen, men innan du ger upp så åk upp till Stenestad med henne en gång i alla fall. Ge dem en chans att hitta problemet. De är super på hältutredningar.


Jag ska först se vad min "hemmavet" säger ikväll.
Men i vilket fall kommer jag åka till djursjukhuset i Aug.
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

Gahh, Fladde, jag hoppas verkligen det är ngt tillfälligt bara som stelhet eller ngt... ! Kanske behöver hon bara en runda med ET till eller ngt. Håller alltid tummarna för er :)
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

"Hemmavet" har varit och kollar nu och han tror det bara är stetelhet.
Jag ska rida henne för när hon står blir hon bara stelare.
Men blir det inte bätre blir det en tidigare tur till djursjukhuset
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

Hoppas att det fungerar för er!

Jag och min häst håller tummar och hovar!
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

Ni har det inte lätt ni två.
Hoppas att det bara är stelhet.
Vi ger våra hästar Steel Joint i fodret.
Herman för dåliga leder och Moses för att bygga upp benstommen.
Det hjälper otroligt bra. Kanske vore nåt och prova? :idea:
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

Du kan ju inte gå emot vet inrådan att rida henne, eller har du också en utbildning likvärdig veterinärernas???

Att sitta och via internet rekomendera någon att göra nåt som vet anser vara skadligt för hästen utan att varken ha utbildningen eller ha sett hästen IRL är vansinnigt!!! Eller kan du så mcyket om hästar att du vet bättre än dom som är utbildade????
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

ainasoja skrev:
Du kan ju inte gå emot vet inrådan att rida henne, eller har du också en utbildning likvärdig veterinärernas???

Att sitta och via internet rekomendera någon att göra nåt som vet anser vara skadligt för hästen utan att varken ha utbildningen eller ha sett hästen IRL är vansinnigt!!! Eller kan du så mcyket om hästar att du vet bättre än dom som är utbildade????


:bow: :bow:
 
Sv: ¨Ska det börja nu igen?

Zindy16 skrev:
Ni har det inte lätt ni två.
Hoppas att det bara är stelhet.
Vi ger våra hästar Steel Joint i fodret.
Herman för dåliga leder och Moses för att bygga upp benstommen.
Det hjälper otroligt bra. Kanske vore nåt och prova? :idea:


Låter bra PM gärna återförsäljare:)

Jag är just nu på jakt efter nytt foder :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
782
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: Zpunk
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 472
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp