Bukefalos 28 år!

Ska det hända något snart eller??? Del 2.

coari

Trådstartare
Senaste Nytt:

Överklagande från SANCHP:s utbildningsansvarige i Dalarna har tillsänts Länstyrelsen utifrån ortens djurskyddsinspektör och Veterinära bedömning om att hästen omgående skall transporteras till en klinik för utredning om denna hästs lidande. Denna bedömmning gjordes för snart två veckor sedan och trots två delgivande varav det sista överlämnat personligt så bestrider den utbildnings ansvarige beslutet och överklagan har inkommit till länsstyrelsen för behandling av ärendet.

Detta är tydligen inte första gången som en bestridan från sanchp har inlämnats till Länsstyrelsen utifrån tidigare beslut från olika komuners djurskyddsinspektörer och medhavande Veterinär expertis utlåtande.

Kort sagt sanchp och främst deras utbildnings ansvariga är högst välkända på Länsstyrelsen.

Man bestrider och överklagar djurskyddsinspektören och Veterinärens beslut och inrådan om att främst se till denna hästs välmående och undvikande av ytterligare långvarig smärta. SANCHP:s policy verkar dock vara att förhala ärendet så långt som möjligt dels för att genom tidsvinst försöka döja ursprungsstatus likväl inte se till den enskilda individens välmående i första hand utan enbart ett eget ekonomiskt vinst intresse där deras affärside inte kommer till allmän kännedom. Man har oxå delgivits det veterinärintyg som O.L. hänvisar till på sin hemsida och secundärt utifrån verkningsmetoden så hade denna individ orsakats en hovböld som den Veterinär som anlitades upptäckte och behandlade. Hästen är dock efter denna veterinärs yrkesutövande inte smärtfri!!

För denna behandlade sanchp utbildnings ansvariga verkare som tagit denna häst i sin vård med allt vad det innebär så hade denna person utifrån kunskap och erfarenhet inte haft kännedom om denna uppkomna hovböld trots daglig hovvårds kontroll!!

Länstyrelsen har i dag (läs förmiddag) blivit informerad om denna hästs förstahandsinformation vilket fick Länsstyrelsen att se detta fall som prioritet 1. Länsstyrelsen har sedan under dagen ej gått att nå dom sitter i möte resten av dagen.

Markering från Svenska Hovslagareföreningen har oxå skett genom styrelsebeslut om att medlem som inte utövar sitt yrkesutövande enligt föreningens stadgar och god yrkesetik omedelbart utesluts från föreningen. Styrelsen va enhälliga i sitt besluts tagande. Styrelsen beslut är offentligt den 9/3-07

Uteslutning ur Svenska Hovsklagareföreningen är utifrån föreningens kolligiala inställning helt unikt.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Går det inte att hämta hästkraken till klinik mha polis?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Senaste Nytt:

Svenska Hovslagareföreningens officiella beslut om uteslutning av medlem.

Källa:http://www.hovslagarforeningen.nu/

Se avd. forum.

Kort utdraget citat från ordförande.

Citat:Nu har styrelsen fattat beslutet att utesluta den medlem som är inblandad i barfotafallet som vi diskuterar i denna tråd. Medlemmen bryter mot flera paragrafer i våra stadgar.

Vi vågar tyvärr inte namnge personen här pga PUL (personuppgifts lagen) innan vi varit i kontakt med vår jurist. Då de iblandade verkar vara rättshaverister och anmäler och hotar med både ditten och datten till höger och vänster måste vi kolla upp vad vi kan och inte kan skriva här.
Vill ni veta namnet får ni höra av er till någon av oss i styrelsen.

Peter Frosch
Ordförande i Svenska Hovslagareföreningen

Slut Citat:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Senaste Nytt:

Även SANCHP:s ordförande har gett sin syn på SHF:s aggerande

Källa: http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm

Kort citat av Ove

Citat:Jag hoppas att alla vet att Hovslagföreningen är en kamratförening helt utan någon som helst bemyndigande och att den är till för att tillvarata medlemmarnas intressen. Att vara medlem i Hovslagarföreningen borde alltså ge samma status som att vara med i Knypplarnas riksförbund.
/Ove

Slut Citat:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Senaste Nytt:

I detta korta pressmeddelande visat SANCHP:s ordförande sektens inställning och respekt för myndigheternas utövande avseende djurskyddet genom att dels kränkande skriva den sk
djurskyddsinspektören samt påstå att mynighetsutövande bedriv på privat basis.

Källa:http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm

Kort citat av Ove

Citat:Jag fick just reda på att det faktiskt är ännu värre.

Den så kallade djurskyddsinspektören har agerat som privatperson! Hon har inte registrerat ärendet hos sin egen arbetsgivare så det har alltså aldrig funnits ett ärende!

/Ove

Slut Citat:

För kännedom så är ärendet på deras eget intsiativtagande genom överklagande överlämnat till Länsstyrelsen där det behandlats vilket vore helt omöjligt så vida den inte finns ngt ärende att behandla.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Den så kallade djurskyddsinspektören har agerat som privatperson! Hon har inte registrerat ärendet hos sin egen arbetsgivare så det har alltså aldrig funnits ett ärende!
/Ove


Greppar vi inte lite efter halmstrån här?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Går det inte att hämta hästkraken till klinik mha polis?


Hej, Sverige har för dagen ingen djurpolis men som jag förstår det utifrån denna utveckling så kommer både lagen inom en snar framtid att skärpas och kanske oxå det innebär att rikstaden bemyndigar djurpoliser.

Ska vi i detta fria demokratiska land behöva gå så långt??? enbart utifrån att det det finns vissa utövare som till varje pris ska "sko sig" på hästarnas bekostnad och välbefinnande enbart utifrån eget ekonomiskt vinstdrivande intresse.

Personligen anser jag införande av körkort på häst innan införskaffande av häst vara mer befogande då ingen hästägare med hästkunskap skulle gå på denna typ av marknadsföring utan snabbt genom egen kunskap genomskåda deras ekonomiska marknadsföring där den enskilda individens välbefinnande är helt utan betydels.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag anser att det har inget med sk djurpoliser att göra utan handlar om att omhänderta ett vanvårdat djur som inte får den veterinärvård det enligt lag har rätt till. Ägaren har fått flera chanser, så vad mer är att vänta på än ett omhändertagande på djurägarens bekostnad? :cool:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag anser att det har inget med sk djurpoliser att göra utan handlar om att omhänderta ett vanvårdat djur som inte får den veterinärvård det enligt lag har rätt till. Ägaren har fått flera chanser, så vad mer är att vänta på än ett omhändertagande på djurägarens bekostnad? :cool:

Hej, den frågan borde du ställa till SANCHP:s utbildningsansvarige som har denna häst i sin vård med allt vad det innebär varför man överklagat djurskyddsinspektörens bedömmning att hästen omgående skall transporteras till en klinik för bedömmning och främst vård.

Överklagar man så vinner man tid,,,, överklagan går då till Länsstyrelsen som fattar beslut om överklagan är befogad eller om djurskyddsinspektörens bedömning skall bifallas.

Det hela är frågan om att vinna tid vilket även Länsstyrelsen är väl medvetna om och därför har man satt prioritet 1 på detta ärende utifrån den ursprungsinformation man delgivits från flera håll.

När Länsstyrelsen väl fattat sitt beslut så går ärendet inte att förhala mer än så och beslutar Länsstyrelsen att hästen omgående skall in på en klinik så kommer den oxå omgående att transporteras till en klinik med allt vad det medför hästägaren i kostnader.

Detta ärende går enligt lagen jättefort då det endast har gått drygt en månad sedan anmälan gjordes och djurskyddsinspektören i den kommun den anmäldes i liksom den första Veterinär bedömmningen va helt överens om att hästen omedelbart skulle på djurägarens ansvar transporteras till närmsta klinik.Hästägaren valde dock att transportera denna häst drygt 30 mil till SANCHP:s utbildningsansvarige.

Så här är lagen skriven för dagen utifrån detta fantastiska djurskydd, detta ärende har utifrån agerande skapat eko om att lagstiftningen snarats skall ses över och skärpas. Jag personligen tackar främst O.L. för sitt deltagande till detta eko.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Varför skulle jag ställa den frågan till dem? Vad har de med saken att göra öht när det gäller att omhänderta vanvårdade djur, det är väl en fråga för djurskyddet? Sedan när har de en överordnad roll vid vanvård?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Varför skulle jag ställa den frågan till dem? Vad har de med saken att göra öht när det gäller att omhänderta vanvårdade djur, det är väl en fråga för djurskyddet? Sedan när har de en överordnad roll vid vanvård?

Hej, bara genom att ha stenkoll på hur lagen för dagen är skriven och därmed utnyttja alla öppna dörrar i stället för att som vi alla andra först se till den enskilda individens välbefinnande och avsaknad av onödigt lidande.

Förstår du deras ekonomiska vinst intresse utifrån deras affärs ide?????
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Förstår du deras ekonomiska vinst intresse utifrån deras affärs ide?????
VAA!??:eek: ::eek: Tar de betalt också?
Nähä menar du att de har ekonomiskt intresse i det hela?:devil:
Inte undra på att de vägrar att köra hästen till klinik..*ironisk*

Dagarna går och går..men ingen häst körs till klinik,det säger väl allt om dessa personers trovärdighet .
Hästen mår uppenbart skit,annars hade de väl kört in den direkt och fått bevis på att hästen mår bra som de vill låta påskina.
Uppenbart är att de desperat vill vinna tid .
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag har väldigt svårt att förstå din svenska, men jag förstår ändå inte vad de har med det här att göra öht eftersom jag anser att det är en sak för djurskyddet och att man genom handräckning av polisen kan se till att hästen tas in på klinik för vård. Jag skiter fullkomligt i vem :devil: som äger hästen eller vilka syften de inblandade har, är hästen dålig och inte får den vård den behöver ska den omhändertas av myndigheterna!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men tyvärr är det inte bara att omhänderta ett djur bara så där i detta land, det krävs tillstånd o överklagar du ett sådant tillstånd ska ärendet upp för granskning igen o därmed vinner "barfotatalibanerna" tid
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men tyvärr är det inte bara att omhänderta ett djur bara så där i detta land, det krävs tillstånd o överklagar du ett sådant tillstånd ska ärendet upp för granskning igen o därmed vinner "barfotatalibanerna" tid

Hej, TACK för din svenska. Själv ursäktar jag mig med att jag är en simpel 08:a
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag har väldigt svårt att förstå din svenska, men jag förstår ändå inte vad de har med det här att göra öht eftersom jag anser att det är en sak för djurskyddet och att man genom handräckning av polisen kan se till att hästen tas in på klinik för vård.

Våra svenska lagar hindrar att så kan ske, det är inte tillåtet att göra så förrän ärendet har stötts och blötts ett antal veckor i olika instanser. Polisen har inte möjlighet till handräckning förrän en myndighet har givit tillstånd.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Även polisen är en myndighet o har möjlighet att besluta om ett omhändertagande enligt paragraf 32 i djurskyddslagen.
När det gäller fall som behöver kostsam klinikvård o där djurägaren själv inte ställer upp leder dock omhändertagandet oftast till avlivning.
PL
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Även polisen är en myndighet o har möjlighet att besluta om ett omhändertagande enligt paragraf 32 i djurskyddslagen.

Icke en beslutande myndighet i det fall som avses i denna tråd, polisen hade inte kunnat göra ett smack i detta fall.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Du har rätt i att polisen normalt sett är den verkställande myndigheten i omhändärtagande-ärenden. Normalt sett är det länsstyrelsen som beslutar om omhändertaganden, men i akuta fall kan även annan myndighet besluta, vilket normalt sett innebär miljökontoret eller polisen. Jag har själv varit med i ett fall där polisen (efter en del gnäll) tog beslutet.
Däremot kan inte polisen förelägga om åtgärder.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp