Bukefalos 28 år!

Ska hästarna ut vid -15' ?

A

Angela

Ska hästarna ut vid -15\' ?

Hej,jag undrar vad ni tycker om att släppa ut hästarna när det är -15 grader ut eller mer??Vi har släppt ut dom mellan kl 10.00 - 15.00 ungefär,när det varit så kallt.
Sedan fodrat med extra hö ute.
Är det hälsosamt för dom att vara ute över huvud taget när det är så kallt?Jag har ju ett föl på 7 mån,sen är det 3 vuxna hästar!Dom har tjocka täcken,men ändå känns det så elakt att släppa ut dom en längre tid på dagen,när det är över -15 grader.
Vad tycker ni om detta??Bra att få lite råd :0)

MVH
:banana:
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Min häst går ut vid luch och är ute till middag om det är så kallt...
Det kanske är jag som är fjantig men så gör jag iaf...
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Jadu, här uppe kan vi ha -15 grader i flera veckor, så dom går ute som vanligt så länge dom mår bra av det och det gör dom. :) Går ute mellan 8.00 - 16.00.
När det börjar krypa under -20 blir det oftast någon timme mindre do är ute.
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Ser inte några problem med det.
Bara 5 timmar med tjocka täcken och extra hö. Det fixar dom.
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

-15 grader tycker jag inte är så mkt. Iaf inte här uppe i norrb. våra hästar går ute utan täcke vid -15 från ca. kl.9-20, så dom har ganska rejält med päls.
Är det däremot över -25 är våra hästar bara ute några timmar med extra hö.
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Oj! Om vi skulle fundera på att inte ha hästarna ute när det är "bara" -15 skulle våra hästar få stå inne nästan hela vintern!!

Nu har det varit mellan -25 o -32 i några dagar!! Våra hästar är ute precis som vanligt fast under dessa kalldagar har de fri tillgång på grovfoder! Men då är inte våra hästar klippta utan har haft möjlighet att lägga bra vinterpäls samt att de har bra täcken när det är riktigt kallt. Har också ett 7månaders föl(åring) o 2 vuxna hästar men det är fölet som har bäst päls(termospäls)!!

Nyårsafton tog vi in dem tidigare pga av raketer. Sen så är det ju i stallen hästarnas luftvägar förstörs inte utomhus. Däremot kan man ju vilja ha hästarna inne pga av att vattenledningarna kan frysa.

Har rådfrågat en veterinär om detta o han sa att hästar har längre luftvägar änn oss människor o klarar därför kyla bättre. Däremot ska du inte anstränga hästarna vid dessa temperaturer! De bör också få fri tillgång på grovfoder för att hålla värmen.
;)
/Ellinor
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

klart dom ska ut!jag ser inga som helst problem med det. bara dom har nått att tugga på och lite skydd för snålblåst.

här har vi bra mycket kallare än -15 på vinterna och enda anledningen till att hästarna står inne ibland är för att värma upp stallet så att vattnet inte fryser.
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Jag har två shirehästar och en varmblodstravare och de går ute dygnet runt på lösdrift även när det är -15 grader. Jag brukar däremot ta in dem på nätterna om det är snöstorm eller liknande för då behöver jag stänga igen lösdriften för att inte få snö i hela ladugården. :crazy:

Tror att hästarna trivs mycket bättre med att vara ute på dagarna oavsett hur kallt det är, hästar är ju trots allt utegångsdjur... Har de dessutom täcke och något att äta så är det ingen fara alls. Hästar blir friskare om de får vara ute så mycket som möjligt.
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Tack för alla svar!Verkar som jag kan ha dom ute trots att jag "fryser med dom". :crazy:
Men de har ju ingenting att äta när höet är slut,vi har svårt att låta dom gå på fri tillgång,men det räcker ju ett tag iallafall.Men mellan ca 9-10.00 tiden till ca 15-16.00 är väl okej om de är ute då?Lillan som är 7mån har också täcke nu när det är så kallt.Dock ett tunnare termo täcke,eftersom hon har ganska så tjock päls.Tyvärr fryser ju vattnet så man får ju bjuda dom innan dom släpps ut och innan man åker däifrån,sen får dom igen när dom släpps in.
:D
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Ett extra täcke så får hästen gå ute precis som vanligt. Eventuellt lite mera mat. :) Sällan vi har så kallt här nere men förra vintern hade vi det och det var inga problem försen hon kom in och stod stilla (vi har inte mycket varmare i stallet).
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Mina är ute precis som vanligt, men de har alltid fri tillgång på hö och så har de tjocka täcken. De verkar må utmärkt. :)
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

-15 och bra väder är inget att oroa sig för! Är det däremot snöstorm samtidigt så finns det hästar som kan må bättre av att vara inne...
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

När jag hade mina hästar uppstallade så var de ute hela dagar även när det var kallt (om vi inte var tvugna att ha dem inne för att det frös i stallet).

Nu har vi dem på lösdrift. Jag har två sjumånaders och ett 6 månadersföl och det är inga problem (idag är det -23).
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

det är klart att hästarna ska ut, de far inte illa av det, är det -30 här så börjar man ju fundera men...
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

-15 är inte så mycket och är hästarna inte blöta så klarar de det galant. När jag bodde hemma i Jämtland hade jag min häst ute även om det var -35 (var täckad)och hon mådde bra av det. Hästar tål mer än vad vi tror.
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Håller med de andra, klart att de ska ut! Bara för att vi människor fryser betyder det inte att hästarna gör det. Förra året hade vi -30 grader i närmare 2 veckor och mina gick ute lika länge som vanligt, lade bara på dem ett x-tra täcke, mina har alltid fri tillgång på grovfoder, däremot ger jag dem varmt vatten ute när det är minusgrader, hästarna fullkomligt älskar det! Skönare för dem att kunna få i sig varmt vatten, det värmer. Mina blir galna om de inte får komma ut varje dag, går ut 07.00 och kommer in vid 21.00-22.00, även hästarna som tränas för galopp, inga undantag. Har aldrig haft problem med några förkylningar eller dylikt, bara glada och välmåenade hästar. :bump:
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Shit, va dillar du om!
Hästar har päls och ett enormt rörelsebehov. Klart dom ska va ute, om d så är -30 så ska dom ut. Ge dom bara hö så klarar dom sig! Föl klarar sig oftast ännu bättre än d vuxna då dom har pälsfettet intakt.

Nu har jag visserligen islänningar men dom går ute dygnet runt fastän d är -25, inte lider väl dom av d! Inte ens dom som är spårrakade och dom går UTAN täcke!
Under min storhästtid hade vi oxå hästarna ute oavsett kyla, fullblodsstoet hade jättelite vinterpäls men hon gick ute utan täcke MED hö ner till ca -15, då åkte täcke på men hon gick fortfarande ute.

D är djurplågeri att ha så store djur instängda av den korkade anledningen att det är kallt!

Släpp ut hästarna å c till så dom har hö, om det är kallt!
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Sätter du på ett täcke förstör du pälsens egen värmereglering och hästen kan frysa mera! Har fölet ordentlig päls klarar den -15 utan problem! Blodet går längre in i kroppen och pälsen reser sig och bildar ett luftigt varmt lager. Lägger du på täcke förstör du den funktionen.
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

idag var det -13 här, hästarna var ute som vanligt 7-17 och ingen dog. :smirk:
två av hästarna går utan täcke, ingen av dom dog heller.
 
Re: Ska hästarna ut vid -15\' ?

Hm,får nog ta o försvara mig lite här! ;)
Självklart så tycker ju även jag att hästarna ska få vara ute,våra blir också tokiga om de ej får går ut tidigt på morgonen,Vilket dom självklart får.Men anledningen till att jag skrev denna tråd är för att jag undrar om de är en bra idé att ha dom ute endast mellan ca 9-10 på morgonen och sedan tas in igen vid ca 16.00 ,runt dessa tider försöker vi hålla nu när det varit upp till -18 grader här hos oss.Eller om de ska vara ute samma tider oavsett väder och vind. :confused:
Ingen av våra har ngn spec tjock päls.2 av dom är klippta och den tredje har inte satt ngn spec tjock päls,föl ungen har ju sin lurviga päls iofs,så hon är väl mest tålig.Jag tycker det inte är klokt att man släpper ut en hel klippt häst i denna kyla utan täcke!Pälsen har dom ju för att skydda sig mot värme/kyla.Och väljer man då att klippa den för t.ex ridningens skull så ska man väl kompensera med då tjockt täcke/täcken,för att den ej ska frysa då den är "naken"?!!Så tycker iallafall jag.Och jag har dubbla täcken på mitt sto,hon är del klippt & sen har jag täckat henne så ordenligt så hon ej fått den här tjocka pälsen,endast pga att hon rids och tränas under vintern.
Fölet har jag haft täcke på för att det är mitt första föl,jag vet ej så mkt om hur de fungerar rent på den punkten så att säga,men tycker det ska vara skönare för henne att ha ett varmt täcke när det är kallt/regnigt/snö storm.Annars går hon utan såklart!
Ja så tänker och tycker jag iallafall. ;)
Angående "ute livet" för våra hästar så brukar de vara ute ca 10 timmar/dag annars.Men det är ju bara just nu som de är ute en stund,och det var det jag undrade vad ni tyckte över...
Mvh :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 282
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: Amha
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 732
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 575
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp