Bukefalos 28 år!

Ska jag gå med i ett fack?

Jag ser det inte som självklart att vara med i facket, men valde att gå med när jag började på timmar och sedan på vik på ett jobb där jag vet att "högre upp" (dvs inte mina egna chefers fel) satt stopp för fastanställningar på personer med lite luddiga skäl. Tack vare facket fick jag sedan min fasta tjänst innan vi ens försökt- de sa ifrån på ytterligare en tidsbegränsad anställning o sa att de borde fastanställa mig istället, vilket gjordes.

Såklart väldigt nöjd med detta, så jag fortsätter vara med. Det är dessutom rimligt i kostnad och jag har inte hört någon med särskilt negativa upplevelser av dem, så det känns värt. De har dessutom en del andra fördelar vad jag ser.

Tack. Mitt mål är att trygga min framtid. Såg att facket - har bara hunnit läsa kommunal - kostar 300-600 i månaden medan a-kassa 150. Nu låter jag snål, men vill inte ta för stora avgifter (även om det är värt det) ifall jag en månad inte får lön och därmed inte har råd. :S Nu tror jag inte det sker. Får jag säga det själv verkar jag väldigt populär. Jag tackar ja till typ allt jag får, kan förlänga dagar alltid, och de "slåss" om mig på avdelningar. Jobbar minst 2-3 dagar i veckan bortsett från typ 1 vecka som var helt tom i februari, och senaste månade heltid.
 
Nja, att vara med i fel fack kan även göra att du sparkas.
Ett exempel är hamnen i Göteborg, det är arbetare som är medlemmar inom ett fackförbund som fått kicken men inte arbetare som är medlemmar i det andra förbundet i den hamnen.
Riktigt så enkelt är det inte. Det var en grupp som lämnade facket pga missnöje o startade eget. AG har ingen skyldighet att förhandla om kollektivavtal med fler än ett fack. Andra fack kan få hängavtal, inte egna avtal med egna villkor.
 
Tack. Mitt mål är att trygga min framtid. Såg att facket - har bara hunnit läsa kommunal - kostar 300-600 i månaden medan a-kassa 150. Nu låter jag snål, men vill inte ta för stora avgifter (även om det är värt det) ifall jag en månad inte får lön och därmed inte har råd. :S Nu tror jag inte det sker. Får jag säga det själv verkar jag väldigt populär. Jag tackar ja till typ allt jag får, kan förlänga dagar alltid, och de "slåss" om mig på avdelningar. Jobbar minst 2-3 dagar i veckan bortsett från typ 1 vecka som var helt tom i februari, och senaste månade heltid.

Är du medlem i kommunal är det som en slags försäkring kan man säga. Arbetsgivaren har vissa krav på sig, avtalsenlig lön bland annat.

Är du bara medlem i en a-kassa så får du ersättning om du skulle bli arbetslös. Men du måste minst jobbat ett år för att ha rätt till ersättning. A-kassan ger inga juridiska rättigheter på arbetsplatsen så som facket gör.

Det mest optimala är att vara medlem i både a-kassa och fack. Men du bör vara medlem i a-kassan så du inte blir utan ersättning om du blir arbetslös igen.
 
Är du medlem i kommunal är det som en slags försäkring kan man säga. Arbetsgivaren har vissa krav på sig, avtalsenlig lön bland annat.

Är du bara medlem i en a-kassa så får du ersättning om du skulle bli arbetslös. Men du måste minst jobbat ett år för att ha rätt till ersättning. A-kassan ger inga juridiska rättigheter på arbetsplatsen så som facket gör.

Det mest optimala är att vara medlem i både a-kassa och fack. Men du bör vara medlem i a-kassan så du inte blir utan ersättning om du blir arbetslös igen.

Tack :)
 
Är du medlem i kommunal är det som en slags försäkring kan man säga. Arbetsgivaren har vissa krav på sig, avtalsenlig lön bland annat.

Är du bara medlem i en a-kassa så får du ersättning om du skulle bli arbetslös. Men du måste minst jobbat ett år för att ha rätt till ersättning. A-kassan ger inga juridiska rättigheter på arbetsplatsen så som facket gör.

Det mest optimala är att vara medlem i både a-kassa och fack. Men du bör vara medlem i a-kassan så du inte blir utan ersättning om du blir arbetslös igen.

Alla har samma juridiska rättigheter. Facket hjälper bara ibland att driva dem.
 
Du bör absolut gå med i facket. Det är förhoppningsvis inte lönsamt alls. Förhoppningsvis behöver du aldrig fackets hjälp. Men OM du skulle behöva hjälp har facket otroliga resurser. Och ju fler som är med i facket desto starkare blir dem. Det är ju t ex bra när de ska förhandla löner och nyanställningar med arbetsgivaren.
 
Som ny på arbetsmarknaden bör man på ett eller annat vis skaffa sig allierade. Att gå med i det fack som sluter kollektivavtalen på din arbetsplats är en vettig väg att gå
Alla har samma juridiska rättigheter. Facket hjälper bara ibland att driva dem.
Ja alla har samma juridiska rättigheter, men alla har inte samma ekonomiska och praktiska möjligheter att driva ett mål mot en arbetsgivare. Facket är varken skyldiga till eller moraliskt förpliktade att gå in med ekonomi o sakkunskaper för att hjälpa en icke medlem.
 
Du bör absolut gå med i facket. Det är förhoppningsvis inte lönsamt alls. Förhoppningsvis behöver du aldrig fackets hjälp. Men OM du skulle behöva hjälp har facket otroliga resurser. Och ju fler som är med i facket desto starkare blir dem. Det är ju t ex bra när de ska förhandla löner och nyanställningar med arbetsgivaren.

Lönsamt är också ett svårdefinierat begrepp. Eftersom jag vet många fall där kollegor till mig fått hjälp genom facket att driva viktiga frågor och genomföra bra avtalsreformer, så anser jag det vara lönsamt för mig. Även om jag i krasst ekonomiskt netto betalat en massa pengar till facket och inte drar ett dugg direkt nytta av kollektivavtalen hos de arbetsgivare jag varit hos. I praktiken så finns det en stark indirekt koppling till kollektivavtalen, så även där finns nyttan för mig personligen.
 
Facket är varken skyldiga till eller moraliskt förpliktade att gå in med ekonomi o sakkunskaper för att hjälpa en icke medlem.

Tyvärr fungerar vissa förbund så att de inte ser det som sin sak att föra ens medlemmars talan. Inte ens när det solklara brott mot lag och avtal.

Återigen: det är helt beroende av vilket fackförbund man har med att göra.

Att stå och betala 563 kr/månad och sedan inte få hjälp ser jag som ett dubbelt svek faktiskt.
 
I praktiken så finns det en stark indirekt koppling till kollektivavtalen, så även där finns nyttan för mig personligen.
Som exempelvis när en av mina arbetsgivare skulle starta tjänstepension för alla anställda med utsagan till leverantören "vi ska ha bättre villkor än kollektivavtalen på varje enskild punkt."

Som exempel på indirekt nytta även jag haft av bra kollektivavtal.
 
Som ny på arbetsmarknaden bör man på ett eller annat vis skaffa sig allierade. Att gå med i det fack som sluter kollektivavtalen på din arbetsplats är en vettig väg att gå

Ja alla har samma juridiska rättigheter, men alla har inte samma ekonomiska och praktiska möjligheter att driva ett mål mot en arbetsgivare. Facket är varken skyldiga till eller moraliskt förpliktade att gå in med ekonomi o sakkunskaper för att hjälpa en icke medlem.

Det var precis det jag ville förmedla (stycke 2).

Om det inte finns nåt fack som sluter kollektivavtal, vilket är vettiga vägen att gå då?
 
Hur söker jag A-kassa? Låter säkert dum men kan inget. :S Jag är medlem i arbetsförmedlingen men fick inte rätt till ersättning eller vad det heter. Så mellan oktober-januari (eller februari eftersom jag får lönen en månad senare) hade jag 0 inkomst och levde på besparingar.

Du måste ha varit med i A-kassan medan du jobbade för att få ut ersättning, du kan inte få det i efterskott.

Villkoret för att få a-kassa brukar vara att du ska ha jobbat minst halvtid sammanlagt 6 månader under en 12-månadersperiod och samtidigt varit med i a-kassan. Så om du går med i a-kassan nu och jobbar 6 månader halvtid och sen blir arbetslös så får du ersättning. Om du jobbar tre månader nu, är arbetslös i sex månader och sedan jobbar tre månader till och sen blir arbetslös så får du ingen a-kassa för den första arbetslöshetsperioden, däremot andra gången du blir arbetslös.

Om du pluggar och har CSN så kan den tiden vara överhoppningsbar. Det vill säga, om du sommarjobbar så kan det jobbandet räknas samman även om det har gått mer än 12 månader, eftersom terminerna dras bort.
 
Du måste ha varit med i A-kassan medan du jobbade för att få ut ersättning, du kan inte få det i efterskott.

Villkoret för att få a-kassa brukar vara att du ska ha jobbat minst halvtid sammanlagt 6 månader under en 12-månadersperiod och samtidigt varit med i a-kassan. Så om du går med i a-kassan nu och jobbar 6 månader halvtid och sen blir arbetslös så får du ersättning. Om du jobbar tre månader nu, är arbetslös i sex månader och sedan jobbar tre månader till och sen blir arbetslös så får du ingen a-kassa för den första arbetslöshetsperioden, däremot andra gången du blir arbetslös.

Om du pluggar och har CSN så kan den tiden vara överhoppningsbar. Det vill säga, om du sommarjobbar så kan det jobbandet räknas samman även om det har gått mer än 12 månader, eftersom terminerna dras bort.

Tack för ibfo! :) Jag vet att jag inte kan få pengar för att jag jobbat tidigare, men tänkte gå med i förebyggande ifall detta jobb skulle krångla. :) Jag ringde en A-kassa idag som rekommenderade sin hemsida istället då det var smidigare. Så ska gå in där när jag är hemma sen.
 
Det var precis det jag ville förmedla (stycke 2).

Om det inte finns nåt fack som sluter kollektivavtal, vilket är vettiga vägen att gå då?
Det hänger ju på en själv, som ung osäker och med svaga kort så skulle jag gå med. Men som jag står idag. med resurser kunskap och ett brett kontaktnät så får jag ett betydligt bättre bud ensam än som 1 i kollektivet.
 
Det hänger ju på en själv, som ung osäker och med svaga kort så skulle jag gå med. Men som jag står idag. med resurser kunskap och ett brett kontaktnät så får jag ett betydligt bättre bud ensam än som 1 i kollektivet.

Frågan var vilket fack du tycker att man ska välja om inget kollektivavtal finns. Du anvisade, gå med i det fack som sluter kollektivavtal på arbetsplatsen. Om inget sådant finns, vad är ditt råd?
 
Om inget kollektivavtal finns så finns deti alla fall ett fack som kan företräda dig vid eventuella konflikter.
Kolla av vilket jobb det är och hör sedan med motsvarande fack...
 
Jag övervägde att gå med i facket nu när jag ska jobba säsong på ett kommunalt fysiskt ansträngande arbete med inslag av risk för skador på foster och jag är gravid. Men jag konstaterade, efter att ha kollat runt en del, att jag förmodligen har tillgång till mer kunskaper än de fackliga har eftersom två i min släkt arbetar som personalare på varsin kommun. Den ena med mängder av års erfarenhet inom flera olika kommuner. Därför väljer jag att inte gå med i facket. Tjänar dessutom väldigt lite så alla utgifter jag kan spara in på gör jag gärna det...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 477
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 850
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 880
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp