Bukefalos 28 år!

Ska köpa westernhäst!

C

CindyLou

Nu har jag bestämt mej att jag ska gå över till western men fy vad dyra westernhästar är!!
Jag har en budget till ca 40 eller strax över vilket det inte finns många att hitta. Jag hade tänkt mej en häst mellan 2-13 år, ca 145-155 i mkh . Är själv 155 cm lång och snart 26 år.

Lägger in lite länkar på förslag hoppas dom funkar och att ni kommer om tipps och råd.
(obs max ca 25 mil enkel resa har sambon sagt)


Aj då det gick inte att länka till vissa av sidorna men jag skriver lite kortfattat om dom och hänvisar till anonnen så ser ni bilderna.

1. Quarter/apaloosa, hingst, 2 år,isabell,Far:HG Skipster AQHA. Mor: Qar Jessa Rev,NH tränad lite van vid sadel och träns han är suttit på. Värkar van vid andra hästar, lätt och lasta. Trafik och tåg inga probelm, då vi ofta går på promenad. van att duscha. 48.000
(finns på hastannonser.se under Quarter Hingst 2004 )(28 mil enkel)

2.Arabsto, fux,5år,efter LM Limaal, ue: BomarkVan vid barn och hund, trafiksäker. Lätt att hantera i alla situationer. Lättlastad. Bussig häst med otroliga gångarter! Väl passande till dressyr men lämpar sig även till andra dicipliner så som western och distans.
Går fram överallt, trygg att rida men har ändå "krut" i sig då det behövs! Tjänsvillig och positiv. Tillgiven sin människa
(finns på hastannonser.se under Arabsto född 2001 ) (14mil enkel)

3.Gawonette, Arabsto 7 år westernriden, pigg, trevlig och personlig. Säljes till avel, ridning eller som sällskap.
Är efter Glaz/Gawolina/Gawotka/Garanti har 3ggr. Aladdin i sin stam.
Är NH-tränad.http://home.swipnet.se/~w-60198/sv/arab/netti/bilder.html 35.000 (8mil enkel)


Ni får gärna komma med råd och hjälpa med leta! Vill ni ha bilderna på hästarna (om ni inte orkar titta på sidorna) så kan jag sätta in dom.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Roligt att du vill rida western men hjälpa dig att välja häst kan jag nog inte tyvärr. Jag har ingen aning om hur mycket du kan och vilken gren du vill rida mm.

Dyra är de i alla fall. Jag tog lån för att köpa min quarter. Han är värd varenda krona dock

Lycka till
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Jag kan ingen western men jag har ridit i ca18 år till och från, mest skogsridning men även dressyr, ridit in lite travare på enkel nivå. Har mkt erfarenhet av unghästar och tyvärr inte så mkt av mer erfarna. Red dressyrspeciallektioner i en termin förra hösten med bla galoppombyte,öppna,sluta, bakdelsvändning osv.
Måste bestämma mej om jag ska ha den 2-åriga hingsten idag som tydligen är en apalossa:o .
Vet inte om jag ska gå på en sådan unghäst då jag själv inte kan som sagt westwernridningar men han verkar ha bra förutsättningar. Kommer självklart ta lektioner!
vet inte ännu vilken gren jag vill rikta mej in på:confused:
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Hola och välkommen till westernvärlden,

Det är jättesvårt att råda någon annan till hästköp... Men lite spontana tankar från min sida blir..

1. Bestäm dig för några kriterier och följ dem, titta inte på en häst som du egentligen inte vill ha.
2. Fundera ut ras eller raser du kan tänka dig. Vlka grenar vill du syssla med inom westernridningen? Passar hästen/rasen för ändamålet? Dvs vill du rida reining, köp då en häst som har förutsättningar redan från start så du slipper göra ett hästbyte längre fram.
3. Kön. Vill du ha ett sto för ev avel längre fram (om du kanske bildar egen familj i framtiden och behöver pausa från hästeriet en tid). Eller passar det bättre med en vallack som många gånger är de lättaste att hantera, tänker på om du kommer att vilja ha medryttare etc. Är det ens möjligt att överväga en hingst?
4. Fundera ut om du har möjligheter att utbilda en häst själv. Har du tillgång till tränare och tid att utbilda en häst så behöver du kanske inte tänka så mycket på ålder och utbildningsnivå.
6. Ha is i magen! Köp inte första bästa häst...

De hästar du hittat hittils är väldigt olika och kommer förmodligen bli väldigt olika som westernhästar då spelar din personlighet, och vad du vill med din ridning, väldigt stor roll.

Lycka till med hästletande!

mvh Eva
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

vet inte ännu vilken gren jag vill rikta mej in på:confused:

Quartern, Painten och Appaloosan står högst i kurs om man vill tävla på högre nivå, det gäller i princip alla klasser. Tyvärr är det svårt att häva sig med andra raser. Dock brukar Araberna göra bra ifrån sig.

Har du inga ambitioner att tävla längre fram så spelar valet av ras inte så stor roll. Man kan rida och träna western med alla hästar.

mvh Eva
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Jag är redan två barns mor =) så tid har jag då jag iaf ska vara hemma i två år till. Har funderat på arab, quarter,paint ev connemara.
Började leta häst i augusti och har varit och kollat på 6 st men då visste jag inte om jag ville ha ren dressyr eller en westernhäst. jag kollade då på 2st holländska ridponnys på 145cm,5-7år. ett paint/welshcob sto efter suspichus mechef (förlåt stavningen!! tror det var ngt sådant) hon var 3-år och fin men ridningen funkade inte riktigt, vad jag som tycke vad jätteslö trav har jag nu förstått var jog? Kollade även 2 gånger på en connemara vallack 7 år men han kunde inte så mkt. Den sista som jag även var och provred var en helt underbart 4-årigt sto paint/welsh efter My limites dream. Tyvärr så hade hon soleksem på huvudet, sparkade bakut ibland i galoppen och stannade då och naffsade mej i benet. Kan ha varit ryggont eller sadeln? Men jag tänker fortfarande på henne för hon var så himla mysig !!

Så klart jag vill tävla på lättare nivå efter jag lärt mej rida ordentligt=)
Var på Hjo-ko i år och varit varje år på high chaparral och tittat på deras tävlingar men boskapsgrenarna vet jag iaf att jag inte vill rida bara titta på=)
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Om valet faller på en hingst skall den kastreras innan köpet genomförs. Ston tycker jag är mer personliga men kan ha riktigt humör och vara griniga ibland men som sagt kan man ju ta föl , vallacker tycks ha ett jämnare temperament.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Ja köp en såndäringa arab. De är billiga :devil:

Nej men allvarligt, måste det vara äkta vara med en gång?
Det kryllar ju av jätteokej korsningar!
Jag vet quarter/appaloosa korsningar för 25 tusen.......
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

araber passar bättre min plånbok, men är det svårt att omskola en arab till western istället?
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Lite mer araber...hehe
Nr4 Araber,Allround, vallack,10 årEn snäll arab kille. har gått LC dressyr och LC hopp. väldig fin i formen i dressyren och pigg i hoppning. inga olater. E. Daker U. Tosca full härstamning och regad, chipad, vacinerad,pass lite riden för tillfälet pga studier. endast seriösa köpare med ett gott hem. Pris 25 000 kr (21mil enkel)
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=76743&inriktning=&typ=1

Nr5 Araber Allround ,sto 5 år
Super mysig liten häst ca 155 cm.E:Gimmick (e:Ghazal)u:Cindela (e:Cadyk) Vill alltid vara till lags och göra rätt..Har lätt för att lära sig.Kan va själv i både stall och hage,även ridas ut på ensam!Regelbundet avmaskad och vaccinerad även boutolism.Lättlastad och älskar att va på tävlingar!Kräver ngt rutinerad ryttare som vill utbilda henne vidare.Säljes pga jag ej har den tiden.Bra hem viktigare än priset!Utrustning ingår.Pga skiftande arbetstider maila!
Grundutbildad i dressyr och tränar hoppning. Tävlad upp till 90 cm men har kap för mer!Vid seriöst intresse kan film skickas.
Pris 43 000 kr (26mil enkel)
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=78944&inriktning=&typ=1

Nr 6 4-årig atletisk valack , inridning påbörjad med gott resultat, mycket spänstig med atletiska rörelser, e. Alt ue. Nastapic. Mörk skimmel, mkt. man o pannlugg, utstrålning. Blir drygt 150 cm som färdigvuxen. Välhanterad och mycket positiv 25.000kr(16 mil enkel)
http://www.hastannonser.se/showHorse.aspx?id=86186
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Det är precis lika svårt att skola en quarter till western som vilken annan ras som helst! Hemligheten är bra tränare.
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Sök på Appaloosa på Hastannonser så får du upp en hel drös hästar till reapriser!
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Jag tänkte ta lite hjälp av bla Wrangler här på forumet då hon inte bor så långt bort bara ca 1 mil bort, har även en granne som har ridit western i 10 år och ridit in sin arab (nu är den 8 år), har även en mägd tränare runt om kring bla Per Larsson.

Häst nr 7 Appaloosa valack blir ca 1,55.Vallack född: 2003 fina/mjuka steg,sadel och tränsvan lite tömkörd,longerad,har pass och chip,regelbundet verkad och avmaskad,uppvuxen i flock , mycket hanterad, lugn och trevlig älskar att bli ompysslad,ej godkänd far pris 25 000 kr (13 mil enkel)
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=75727&inriktning=&typ=
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Nu får ni allt hjälpa mej att leta:idea:
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Sök på Appaloosa på Hastannonser så får du upp en hel drös hästar till reapriser!

Dom var ju bara fölisar/1-2 åringar eller så var dom alldeles för långt bort=(
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Ja men jag vill ju inte ha en fölis, vill kunna rida:love:
 
Sv: Ska köpa westernhäst!

Det kan du ju inom ett år om du köper någon av 2 åringarna.
Då får du den också skolad från början.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 555
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad läser du just nu?
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp