Bukefalos 28 år!

Ska man få ge hästen stryk på framridning? (världscupfinalen i hoppning)

Jag förstår det första, lite överrumplad att hästen snubblar. Jag, som knappt kommit upp till amatör-status, råkade ut för en olycka (eller iaf tillbud) förra året då en häst la sig med mig på. Det gick så fort (fast ändå inte?) och när jag försökte komma därifrån låg hästen redan på min fot och jag bankade med skänklar och spöade upp hästen, av ren rädsla men också av överlevnadsinstinkt. Sen att hästen "hoppade" upp och bockade iväg så jag flög som en kotte är ju en sak :angel:. Men det såg nog inte så snyggt ut.
 
Och igen jo, det är fel att ge sig på hästen för bryskt oavsett sammanhang. Det är fel att väcka hästen för bryskt. Dock så är ingen alltid perfekt i sitt handlade jämt.

Se till dig själv med, du menar att du tex aldrig någonsin varit orättvis mot någon häst nångång i ditt liv? Säg att en häst kommer och springer över dig eller knör in dig någonstans av misstag pga att den blir rädd, du agerar aldrig då alltså? Du skulle aldrig agera nåt mot hästen utan låta dig stå och bli nersprungen? För det är också fel, man ska aldrig "straffa" en häst som reagerar i rädsla oavsett om hästen sprungit över en eller inte. Eller tex om hästen skulle sticka i halv panik, du tar inte hästen i munnen alls då eller gör något bryskt alls för att få stopp på den? För det är också fel, en häst sticker sällan för att den är dum.


Nej man kan inte jämföra när en stor häst som snubblar och riskerar att faktiskt falla över dig och du krossas mot att en hund snubblar till. Det går inte att jämföra.

Och jo, hästar kan faktiskt vara lite nonchalanta, när min häst var lite såsig i början av ett ridpass fick jag vara lite mera på honom för att han skulle lyfta mer ordentligt på benen då jag ju inte ville att han skulle snubbla. Det är inte alltid bara olyckor som gör att hästar snubblar utan även en viss nonchalans från hästens sida som man som ryttare kan göra något åt. Och ja det var hennes ansvar att se till att ha hästen mera alert innan hästen snubblade till, men nu blev det såhär.

Och igen, det handlar inte om att straffa utan om att väcka hästen och göra den mera uppmärksam. Vilket man kan göra utan att vara så brysk dock och som sagt, det var inte rätt det hon gjorde.
Jag tycker att den första gången kan jämföras med att försvara sig från att bli nersprungen i hagen, om man nu ska dra liknelser. Däremot är väl andra gången mer som om hästen skulle springa ner mig varpå jag jagar efter och "korrigerar".
 
Jag tror det blev en sådan reaktion pga av först kommentatorns överslätande, sedan medias totala tystnad och sist när andra ryttare började vifta bort händelsen som något helt normalt.

Hade kommentatorn förkastat beteendet direkt och ryttaren fått gult kort eller liknande så hade historien slutat där. Rötägg finns i alla sporter, men när det gick upp för folk att detta var inget rötägg utan helt normalt beteende i vissa kretsar så reagerade folk.

Beteendet i sig tycker jag är förlegat. Att straffa sin häst på det viset (eller väcka för den delen) förekom kanske förr när halvbloden var liten mindre angelägna att arbeta och var lite "trögare" När hästarna hade ett lite hårdare psyke . När man skulle med våld "visa vem som bestämmer"
Dagens hästar är arbetsvilliga, superkänsliga och reagerar mycket "mer".Den ridningen/hästhållningen fungerar inte på dagens hästar så jag trodde det tillhörde historien, men tydligen inte.
Trodde nog vi hade kommit längre inom ridsporten. Men jag tycker händelsen visar hur förlegat det kan vara i vissa kretsar.
Det är inte bara i Sverige det pratas om händelsen utan även från andra länder som sätt händelsen utan att höra Lottas kommentar.
 
Det är inte bara i Sverige det pratas om händelsen utan även från andra länder som sätt händelsen utan att höra Lottas kommentar.
Ja, jag bor själv utomlands och här skrevs det i artiklar att svenska hästmänniskor är upprörda över ryttarens beteende mot hästen och även här blev det liknande kommentarer ang beteendet.
Självklart var det inte bara kommentatorns fel, men allt tillsammans gjorde att det blev så mycket reaktioner tror jag. Så blev det för mig iallafall.
 
Det känns som det går lite rundgång i tråden nu efter tiden som gått sen direkt dagarna efter händelsen och hur det väckte anstormning på sociala media överallt ....
Men :
Hela grejen blev så stor utifrån inte själva "incidenten" i sig utan alla "kända" och "halvkända" som bagatelliserade det hela och klargjorde ståndpunktsmässigt på sina egna kanaler på sociala media att "det var väl ingen grej" och "de som tyckte det var en grej var för att de inte var proffs och därmed inte fattade tillräckligt bra" .

Det var vad som orsakat det stora tumultet i svensk media inkl sociala svenska media .

Personligen tycker jag att tumultet som blivit varit sunt och nyttigt på många sätt , i det att det det bidragit till att påvisa att det faktiskt inte ska finnas någon gräddfil pga "status" som gör en skyddad från regler utan att det blir reaktioner som påvisar att regler gäller även gräddan och Eliten.
 
Senast ändrad:
Det känns som det går lite rundgång i tråden nu efter tiden som gått sen direkt dagarna efter händelsen och hur det väckte anstormning på sociala media överallt ....
Men :
Hela grejen blev så stor utifrån inte själva "incidenten" i sig utan alla "kända" och "halvkända" som bagatelliserade det hela och klargjorde ståndpunktsmässigt på sina egna kanaler på sociala media att "det var väl ingen grej" och "de som tyckte det var en grej var för att de inte var proffs och därmed inte fattade tillräckligt bra" .

Det var vad som orsakat det stora tumultet i svensk media inkl sociala svenska media .

Personligen tycker jag att tumultet som blivit varit sunt och nyttigt på många sätt , i det att det det bidragit till att påvisa att det faktiskt inte ska finnas någon gräddfil pga "status" som gör en skyddad från regler utan att det blir reaktioner som påvisar att regler gäller även gräddan och Eliten.

Det är ju detta som ändrats på senare år vilket är väldigt bra! Nu lär alla ryttare fatta att man inte kan hantera sina djur hursomhelst utan efterspel vilket var på tiden!
 
Inte det minsta förvånad .
De hade öht aldrig ens "utrett" det om det inte blev den folkstorm det blev på sociala media så som det blev - i Sverige och elsewhere.

Fö i sammanhanget så Tidningen Ridsports krönika ang det hela i förra numret var som vanligt a la Tidningen Ridsport ett stort försvar/nedtonande ang det hela . Förvånad ? Nej inte där heller .
 
Deras egen code of conduct är tydligen inte värd någonting alls.
Nej den är tyvärr sällan värd något faktiskt i många lägen gällande
Djurskyddsperspektiv faktiskt - ledsen att behöva öppet säga det .

Titta på distanstävlandet tex, som de först nu sen så mycket skit uppdagats att det helt enkelt inte GÅR för dem längre att inte ta beslut . Hela den grejen har ju varit lika akut i decennier - men Prinsessan har varit gift med Mannen och sporten och landet som just hela problemet ang djurskydd handlar om osv .

Den som är förvånad och missat att FEI är en väldigt stor politisk "makt" har missat massor och blir utifrån det extra chockad och "onödigt" förvånad .

Summa summarum : det är otroligt skämsfaktor mässigt allmänt .
Även om Skämsfaktor trots att jag själv tar till den termen, är en väldigt undermålig term för att sammanfatta vidden av det hela .
 
Tyvärr blir man ju inte förvånad. Det är illa när man inser att man skulle bli kraftigt överaskad om de följde sin egen Code of conduct och såg till djurens väl. Tyvärr är det väl som så många andra gånger i det här samhället plånboken som talar.
 
Tyvärr blir man ju inte förvånad. Det är illa när man inser att man skulle bli kraftigt överaskad om de följde sin egen Code of conduct och såg till djurens väl. Tyvärr är det väl som så många andra gånger i det här samhället plånboken som talar.

Jag kunde inte låta bli att tänka på vad som hänt om en svensk toppryttare gjort likadant (och filmats) på svensk nationell tävling? Eller vad som hänt om en lättklassryttare gjort det?

Det har ju stängts av ryttare på mindre bevis och mildare anklagelser än sådan ridning som Leprevost idkade...
 
Svenskt reglemente är inte samma som internationellt...tyvärr. I Sverige ser vi hårdare på sådant här. Hade det hänt på en svensk nationell tävling hoppas jag och tror att det hade hänt betydligt mer.
Men nu gällde det internationella reglementet och det hade förmodligen inte blivit någonting sagt om det alls om det inte hade blivit en storm på sociala medier.
 
Svenskt reglemente är inte samma som internationellt...tyvärr. I Sverige ser vi hårdare på sådant här. Hade det hänt på en svensk nationell tävling hoppas jag och tror att det hade hänt betydligt mer.
Men nu gällde det internationella reglementet och det hade förmodligen inte blivit någonting sagt om det alls om det inte hade blivit en storm på sociala medier.

Jo jag vet, jag bara kunde inte låta bli att fundera på just hur det bedömts enligt SvRF och inte FEI
 

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp