Ska tapetsera i helgen och behöver tips!

prinsus_

Trådstartare
Jag har tapetserat en hel del förr men nu är det ungefär 20år sen och jag känner mig ringrostig. Jag har ingen med kunskaper som kan hjälpa mig men har skapligt humm och har tittat på lite filmer på youtube. Vi försökte leja nån men alla målare vill måla utomhus nu när det är säsong. Det är papperstapeter med vanligt tapetklister som ska rollas och ligga och dra och det är det enda jag har gjort förut så det är lugnt. Men jag bad expediten i färgaffären att ta fram vad jag behövde. Vad jag minns ska man ha en borste att stryka ut tapeterna med och en bredspackel att skära efter men hon sålde ett kit med roller, kniv och en mjuk plastmojäng som jag skulle ha istället för borste. Att skära efter skulle jag ha en lång masonitgrej typ 130x7cm och så har jag köpt ett engångs tapetbord i wellpapp. Var i rummet ska jag börja? Mitt på en vägg eller vid en dörrpost eller fönster? Hur får jag ihop mönsterpassningen när jag har kommit runt rummet?

Hoppas nån kan hjälpa mig :nailbiting:
 
Sv: Ska tapetsera i helgen och behöver tips!

börja vid ett fönster och loda ofta så är det störst chans att monsterpassningen blir bra i slutet också, dessutom så syns inte en missad mönsterpassning så mycket runt ett fönster. Om det är ett gammalt hus som är lite snett och vint, så är det kanske omöjligt att göra bra mönsterpassning i slutet.

Plast-saken funkar lika bra som borste till att släta ut tapeten med.

Gick det inte att hyra eller låna ett riktigt tapetbord i affären? Det låter ganska jobbigt med ett i wellpapp (som suger åt sig tapetklister och är ostadigt).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp