Bukefalos 28 år!

Skada på ytliga böjsenan - betäcka?

superstar

Trådstartare
Min häst har en misstänkt skada på ytliga böjsenan (varm, öm, halt). Veterinären var ute nu på eftermiddagen och vi ska göra ultraljud nästa vecka. Tankarna snurrar ju givetvis och jag har läst på en del. Som jag har förstått det finns det ofta två vägar att gå, antingen boxvila med skrittpromenader eller släppa i stor hage, ge lång vila och hoppas på det bästa?

Nu står hon på box tills ultraljudet men detta är inte en häst som jag vill ha på box fler dagar än nödvändigt. Eller, det vill man ju inte med någon, men denna kommer verkligen må dåligt av det, eller skada sig mera.
Det är ett sto med avelsvärde och jag har planerat att ta föl på henne, men kanske inte förrän om ett par år. Nu kommer såklart planerna på om jag skulle passa på att göra det nu? Givetvis i samråd med veterinär, men tar gärna era erfarenheter också. Det är ju rätt tid på året iaf :meh:

Ni med erfarenhet av liknande skador, hur lång konvalecens har det handlat om?
 
Jag har två ston med liknade skador. Den ena fick besked av veterinären att hon borde vila länge, så pass länge att det verkligen passade att ta föl på henne. Hon är idag efter att ha fölat förra året helt återställd, ja så mycket vi kan se utan att hon rids så hårt.
Den andra fick återfall p g a att hon helt enkelt inte kunde ta det lugnt under promenader och igångsättning. Så hon slog upp skadan tre gånger och sattes permanent i avelsboxen, där hon nu är inne på sitt andra föl. Som avelssto i stora hagar och lösdrift på vintern är helt OK idag. Men jag vet inte om hon skulle klara att återgå i träning igen.
 
Jag har två ston med liknade skador. Den ena fick besked av veterinären att hon borde vila länge, så pass länge att det verkligen passade att ta föl på henne. Hon är idag efter att ha fölat förra året helt återställd, ja så mycket vi kan se utan att hon rids så hårt.
Den andra fick återfall p g a att hon helt enkelt inte kunde ta det lugnt under promenader och igångsättning. Så hon slog upp skadan tre gånger och sattes permanent i avelsboxen, där hon nu är inne på sitt andra föl. Som avelssto i stora hagar och lösdrift på vintern är helt OK idag. Men jag vet inte om hon skulle klara att återgå i träning igen.

Tack!
Det låter ju lovande. Jag vet inget om skadans omfattning än mer än att jag misstänker att den kommit smygande och inte skett akut, då jag haft problem med att hon inte velat sätta under sig höger bak (där skadan sitter) ett par veckor. Återstår att se efter ultraljudet...
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 768
Senast: Lavinia
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 241
Senast: pews1972
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av senskada på äldre häst, 25+? Eller nån som behandlat en skadad sena med ledljus (pharmalight/biolight) eller...
Svar
10
· Visningar
4 010
Senast: Freeride
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 231
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp