Skadad häst på nyår???

E

emmiz79

Har fått ett litet problem... Min häst fick en spark på övre delen av frambenet på utsidan, upptäcktes igår och hon fick flytta till sjukhage. Enligt veterinär "bara" en muskelskada och hon tyckte hästen kunde gå ute med flocken (lösdrift) eftersom att det är bra att hon rör sig. Hon är helt ohalt i skritt, men inte i trav (upptäckte skadan då hon snubblade till efter några travsteg och inte ville sätta ner benet sen...) och sparken har hon ju fått i hagen liksom, rätt mycket bråk där just nu! I vanliga fall hade hon fått gå själv i en mindre sjukhage bredvid de andra, men hur i helskotta gör man på nyår??? Hon är ganska lugn av sig men vill ju ändå inte att hon ska gå själv i sjukhagen, alternativet är utebox men det känns ju som ett värre alternativ, mindre yta och dessutom instängd och ensam... Eller så släpper jag henne med de andra och hoppas på det bästa (vill ju liksom inte att hon varken ska springa eller bråka) eller så ber jag någon att ha sin häst som sällskap till min i en mindre hage, då minskar ju risken för både spring och bråk men hon slipper vara själv, men frågan är ju om inte alla vill ha sin häst med flocken under nyårsnatten... Flocken består av 6 ston.

Hur skulle ni gjort??? Tacksam för lite tankehjälp, måste bestämma mig tills imorgon!
 
Sv: Skadad häst på nyår???

ska du separera hästen från flocken så väljer jag tveklöst utebox, ALDRIG sjukhage, på natten utan uppsikt som hästen ev, kan dra igenom stängslet på och skada sig. skulle aldrig ens komma på tanken att lämna en häst i sjukhage över natt eller dygnet runt.

är det smällare och annat i närheten av er? jag skulle tveklöst stalla upp hästen oavsett skada isåfall.

varför riskera att de får panik och blir rädda, om den frågan finns, och skadar sig? särskilt om din redan är skadad.
 
Sv: Skadad häst på nyår???

Tack för snabbt svar! Jo så resonerade jag faktiskt i början av mitt hästägande också, men nu vet jag att min häst är extremt trygg i sig själv och klarar att gå själv i sjukhage även över natten... Men däremot blev nyår ett problem, eftersom oavsett om hon är lugn eller ej så tycker jag att hon ska slippa va själv vid 12-slaget, så jag antar att sjukhage och ensam är ett uteslutet alternativ! Är lite osäker dock på hur mycket det kommer smälla på himlen, första nyår i detta stall och inte så överdrivet många hus i den omedelbara närheten av stallet, däremot någon km bort och det lär väl räcka för att "smälla" ovanför hagen eller...???

Som sagt, panik tvivlar jag på att hon får, men däremot kanske flocken förflyttar sig lite snabbare och då kommer ju hon följa efter (om jag släpper henne med flocken alltså)... Jag skulle ju kunna testa henne i trav imorgon och se hur det ser ut, men risken finns ju att det blir bråk i hagen också, nej helst vill jag ju inte släppa ut henne till flocken riktigt ännu, men varför jag tvivlar angående uteboxen är ju för att hon då kommer höra allt men inte se och dessutom inte få bestämma själv vilken plats hon vill stå "och fira nyår" på... om hon mot all förmodan skulle bli stressad över smällarna så antar jag att det är i uteboxen som det är värst? I vanliga fall så går hon ju ute året runt så hon är inte direkt någon utpräglad box-häst... Dessutom sa ju veterinären att det inte var bra att hon stod på box eftersom hon behöver röra på sig... Men tack för svaret, ska absolut inte välja bort utebox-alternativet riktigt ännu ;)
 
Sv: Skadad häst på nyår???

svårt val, jag förstår....

ang. smällandet ngn kilometer bort så JA - det påverkar defintivt.

om det är bråkigt i flocken skulle jag ALDRIG riskera skadad häst i den, även om det inte var nyår. det är vansinne.

tycker isåfall ditt alternativ att ha en kompis med sig är bättre. jag tycker dock sjukhage just på nyår med smällar och skit är att utmana ödet som sagt. då är det bättre med utebox. om hon har en kompis med sig så känner hon ju att det är en kompis i boxen brevid och i utebox kan de ju sticka ut huvudet eller hur, så att de blir extremt instängda håller jag inte riktigt rmed om. utebox och sen en massa mat som sysslesättning denna natt, skulle jag rekommendera på en skadad häst.
 
Sv: Skadad häst på nyår???

Jag håller med mackan. Det verkar vara mer stressande för hästarna att höra men inte se, än att se och höra, och dte kan hon ju i sjukboxen. Och med en lugn kompis intill, och massor med mat, gärna något extra gott (men blött/grötigt så inte kan sätta i halsen om blir lite stressad) i krubban strax innan.

Skulle inte våga varken sjukhage med kompis eller med flocken i stor hage. Dels för skadan, dels för du inte vet hur just den hästen reagerar på nyår. Och raketer 1 km bort märks tveklöst. Hörs oavsett, och syns om det inte är väldigt dimmigt/mulet väder.
 
Sv: Skadad häst på nyår???

Håller med om uteboxen det är bättre. Det blir ju inte farligt för henne att stå på mindre yta och röra sig mindre eftersom det inte är permanent. Det var nog så veterinären menade tror jag.
 
Sv: Skadad häst på nyår???

Tack alla för svar!

Nu blev det ändå så att hon och ett annat sto får gå ute tillsammans i en plan hage utan risk för snubbel, det kändes som det bästa alternativet ändå, ute och med sällskap (precis som det skulle varit om hon var helt frisk, men lite mindre yta och ingen bråkrisk och inga backar!) Sen kommer jag åka dit på natten och kolla så allt är OK också!

Box blev det alltså inte pga att öppningen är riktad mot fel håll mot vart de förmodade smällarna kan tänkas vara samt att det är helgaller så då kan de bara höra varandra men inte se ;) Jag är bara oerhört tacksam att hon över huvud taget fick sällskap!!! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 375
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp