Skadade hästar och konvalescenter

Två veterinärbesök senaste dagarna.
Hos den lille hittades ännu fler skador som troligen uppkommit under samma trauma. Han ska somna in på torsdag💔

Den store fick väldigt positiva besked! Skadan var mycket mindre än vad man trodde från början! Påbörjar igångsättning nu 😍
 
Jag hoppar väl in här igen 🙈

Jag var hos vet med min kille igår som sedan tidigare har Artros i båda si-leder (måttliga pålagringar i v. Som är den värsta sidan) och väldigt lindrig artros i halskotpelaren (som aldrig märkts av sedan vi behandlade den för över 1 år sedan) och lättare patellaupphakningar (märks dock endast på boxvila eller när han står still väldigt mycket)

Vi flyttade honom för snart 1 månad sedan till ett nytt stall där han fick myyycket mer rörelse och kompisar samt lite kuperat och han har verkat superfräsch och nöjd till att börja med och väldigt piggelin men det är bara kul:rofl:
Men förra veckan så märkte jag att han sackade efter lite på ridturer och inte hade det där goet i sig samt att han undvek all form av kontakt med tygeln och bettet(väldigt olikt honom som gärna jobbar och vanligtvis jobbar naturligt i lite uppförsbacke om matte rider ordentligt;) så jag kände att det var dax för en koll det var trots allt i juni vi gjorde senaste kollen (nytt rekord ju!) och det blev avsevärt mycket tydligare under helgen där han började gå med rumpan på sne och ilsket vifta med svansen vid ridning. Och visst fanns det lite böjprovs reaktion.
Först på v. Fram som veterinären varit och petat och funderat på ända sedan problemen med honom började. Samt att han var ”tydligt asymmetrisk i h.varv (jag tror att det var höger iaf) Det visade sig vara en kotledsinflammation och att han hade en något smalare ledspalt än vad som är normalt man fortfarande inom normal området.
men inga pålagringar eller artros förändringar så den sprutades med kortison och hy.

Sen kom vi fram till att vi behandlar vänster si-led med prp (platlet rich plasma) som i alla fall tidigare funkat avsevärt mycket bättre än kortison och framförallt under en längre period:D

(Jag måste förövrigt ge min lilla häst 10/10 guldstjärnor för uppförandet på kliniken han behövde inte sederas för något från utom ledbehandlingen och trots att grimskaftet lossnade under ett av böjproven medans vi sprang så skötte sig den lilla stjärnan och sprang snällt bredvid utan grimskaftet tills vi kom längst bort i löpargången där jag kunde sätta fast honom igen:love:) Så nu väntar 14 dagars avsuttet jobb med equiband eller någon annan typ av ”inspänning” som hjälper honom att få in rumpan och jobba magen och sedan ridning ungefär varannan dag plus osteopat behandling och gärna ridning i varierad terräng men inte backträna i några jättebackiga backar🙈

Och jag fick uppdateringen av stallkompisen imorse vid utsläpp som sa att han verkade supergo och glad och hade rullat sig det första han gjorde när han kom in i sjukhagen.

jag skickar med en liten bild på hur snyggt han matchade imorse:p
 

Bifogade filer

  • 7F5BB55F-68E2-4BF5-A9E6-BFC196ED9E08.jpeg
    7F5BB55F-68E2-4BF5-A9E6-BFC196ED9E08.jpeg
    334,5 KB · Visningar: 116
Ännu ett klinikbesök med Z efter att ha skjutit på det länge. Förra återbesöket i december var för att se om stötvågsomgångarna under hösten hade fått fart på gaffelbandsläkningen. Men det såg inte alls så lovande ut då som jag hoppats. Jag fick känslan att vi får bara en chans till och sedan är det slut. Och då har jag dragit ut på den kollen till nu och åkte med en klump i halsen.

Men idag så hade svullnaden i gaffelbandet överraskande gått ner och "bara" strukturförändringar syns fortfarande på ultraljudet. Samtidigt finns det kvar en orenhet i rörelserna, han är ofta stel på morgnarna och han ställer gärna upp sig lite skevt/tätt ihop med frambenen. Det är oklart om det kommer av artrosförändringar i knäna eller av gaffelbandet.

Det är svårt. En stor häst som blir 17 i år, lite knepigt ihopsatt i kroppen och har alltid varit stelare än genomsnittet. När är det jag som fegar ur för att det är jobbigt för mig själv att ta beslutet, och när har han en tillräckligt bra livskvalitet på sikt, ett fortsatt liv som sällskap till ungdomarna med mycket hagvistelse och lite pyssel och promenader utöver det?

Jag vill ju inte vara som de där som släpar runt med urgamla hundar trots att de har tydligt ont i alla leder och är döva och nästan blinda, bara för att man som ägare inte pallar ta det obehagliga beslutet. Men jag vill inte heller vara som en tidigare bekant som hade en till synes helt frisk häst, strax över tio år, och en lite äldre ponny och pang en dag så var båda avlivade av helt oklar anledning. Antagligen att hon bara tröttnat.

Och så såg jag hur Z galopperade omkring och lekte med ungdomarna förra helgen med spetsade öron, utan synbar smärtpåverkan där och då. Och att han trippade riktigt lätt och fint in på kliniken i dag. Och då känns det så orimligt att bara avsluta allt så länge veterinären tycker vi kan avvakta ett tag till. Men ovissheten och oron ligger ju kvar och maler och maler, månad efter månad.
 
Ännu ett klinikbesök med Z efter att ha skjutit på det länge. Förra återbesöket i december var för att se om stötvågsomgångarna under hösten hade fått fart på gaffelbandsläkningen. Men det såg inte alls så lovande ut då som jag hoppats. Jag fick känslan att vi får bara en chans till och sedan är det slut. Och då har jag dragit ut på den kollen till nu och åkte med en klump i halsen.

Men idag så hade svullnaden i gaffelbandet överraskande gått ner och "bara" strukturförändringar syns fortfarande på ultraljudet. Samtidigt finns det kvar en orenhet i rörelserna, han är ofta stel på morgnarna och han ställer gärna upp sig lite skevt/tätt ihop med frambenen. Det är oklart om det kommer av artrosförändringar i knäna eller av gaffelbandet.

Det är svårt. En stor häst som blir 17 i år, lite knepigt ihopsatt i kroppen och har alltid varit stelare än genomsnittet. När är det jag som fegar ur för att det är jobbigt för mig själv att ta beslutet, och när har han en tillräckligt bra livskvalitet på sikt, ett fortsatt liv som sällskap till ungdomarna med mycket hagvistelse och lite pyssel och promenader utöver det?

Jag vill ju inte vara som de där som släpar runt med urgamla hundar trots att de har tydligt ont i alla leder och är döva och nästan blinda, bara för att man som ägare inte pallar ta det obehagliga beslutet. Men jag vill inte heller vara som en tidigare bekant som hade en till synes helt frisk häst, strax över tio år, och en lite äldre ponny och pang en dag så var båda avlivade av helt oklar anledning. Antagligen att hon bara tröttnat.

Och så såg jag hur Z galopperade omkring och lekte med ungdomarna förra helgen med spetsade öron, utan synbar smärtpåverkan där och då. Och att han trippade riktigt lätt och fint in på kliniken i dag. Och då känns det så orimligt att bara avsluta allt så länge veterinären tycker vi kan avvakta ett tag till. Men ovissheten och oron ligger ju kvar och maler och maler, månad efter månad.
Så himla jobbigt. Men jag tänker att du inte ens är i närheten av den där tidigare bekanten du beskrev. Vilket beslut du än landar i så kommer det ju vara noga genomtänkt och för hästens bästa:heart
 
Jag funderar på att trava upp med min ponny för att kolla läget. Han slutade med metacam för en vecka sedan.
 
Vårt återbesök gick inte jättebra, fortfarande inte helt ren så det blev en behandling till.
Nästa steg om han inte är bra på återbesöket är MR.
Veterinären är rätt krass och lät inte helt pepp.

”Du tycker ju om hästen så vi provar behandla en gång till, blir det inte bra får vi göra en MR. Det vi kan hitta där behandlar man så som vi gör nu så vi gör rätt, men då får vi fyndet svart på vitt och så kan du veta att vi gjort det vi kan”

🙁
 
Så himla jobbigt. Men jag tänker att du inte ens är i närheten av den där tidigare bekanten du beskrev. Vilket beslut du än landar i så kommer det ju vara noga genomtänkt och för hästens bästa:heart

Nej min "hemmaveterinär" var beredd att döma ut redan i somras om jag inte velat fortsätta och försöka med stötvågsbehandlingarna. Och han ÄR såklart väsentligt bättre än då, annars hade det inte varit något att fundera på under så här lång tid. Inte heller om det hade varit en stadig försämring.

Men nu är det som en långdragen spekulation av hur bra kan han tänkas bli som bäst, hur sannolikt är det att han kan bibehålla den nivån (t ex med mer och längre artrosanpassade promenader) och hur länge kan han gå omkring och vara lite stel eller lite oren. Förutsättningarna för mig är ju lyckligtvis att jag kan ha - och tycker att jag "behöver" ha :angel: - en sällskapshäst utöver de två unghästarna, så just bristen på ridbarhet är ett ickeproblem i just detta fall.
 
Vårt återbesök gick inte jättebra, fortfarande inte helt ren så det blev en behandling till.
Nästa steg om han inte är bra på återbesöket är MR.
Veterinären är rätt krass och lät inte helt pepp.

”Du tycker ju om hästen så vi provar behandla en gång till, blir det inte bra får vi göra en MR. Det vi kan hitta där behandlar man så som vi gör nu så vi gör rätt, men då får vi fyndet svart på vitt och så kan du veta att vi gjort det vi kan”

🙁
Stackars stackars dig, har ju följd eran story :heart hoppas ändå att det kommer bli bättre besked vid ÅB.
 
Här börjar det väl äntligen gå på rätt håll åtminstone. Lymfangiten har lagt sig, metacamkuren avslutad. Hältan bak har gett med sig för varje dag som svullnaden lagt sig mer och mer. Dessutom har det varit uppehåll nu ca en vecka vilket gett torrare mark i hagarna, så han har kunnat gå ut utan bandage. Det har verkligen gjort susen för såren som äntligen börjar uppvisa någon form av läkningsprocess. Imorgon får han gå ut i sin vanliga hage tillsammans med sin rastlösa kompis (min andra häst) som blivit förpassad till en mindre hage bredvid sjukhagen för att agera sällskap under dessa veckor ❤️
 
Är det någon som har provat att behandla skada på strålbenet i hoven med Osphos? Erfarenheter!?
 
Är det någon som har provat att behandla skada på strålbenet i hoven med Osphos? Erfarenheter!?

Ja, min häst behandlades vid ett tillfälle med osphos. Enligt journalen var detta pga "lind påbyggd lat strålben bf, samt för vf med flertalet (>8-9) synoviala recesser med omgivande tydlig skleros och lysis."

Detta var för sex år sen, året innan jag köpte henne från ridskolan (men jag var med på just det här veterinärbesöket). Det var inte enda fyndet vid det här besöket utan hon behandlades även i båda hovlederna och båda kotlederna fram, vilket hade varit ett återkommande problem innan dess. Hon har varit halt ett par gånger till efter det, men då har behandling av kotlederna räckt. Jag kan inte svära på att strålbenen faktiskt var inblandade i hältan första gången, men sen den behandlingen har hon i alla fall varit hältfri längre perioder än hon var tidigare.
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Jag känner mig ändå stärkt i att det var/är inte riktigt dags för Ziggy ännu. Nu på morgonen for han runt i boxen med spetsade öron och den där blicken som bara är 100 % glad och otålig "nu ska vi gå ut i hagen, jamen kan du SKYNDA dig då", inte grumlad av att han samtidigt känner något besvär. Och så tog han till min glädje något som var mer riktiga "ryggsteg" bakåt med det besvärliga vänstra frambenet, där gaffelbandsskadan är. Ända sedan i somras när han blev dålig så har han i princip inte kunnat lyfta det ordentligt bakåt utan släpat det med tån eller ofta hela hoven.

Jag vet ju samtidigt att det har varit omväxlande bättre och sämre dagar - men så länge det kommer så här bra dagar och gärna oftare, så kanske kanske ändå? Det blir ju också lättare och mer motiverande den här årstiden att försöka rehabjobba bättre med promenader på hårda underlag.
 
Min lilla kämpe jobbar på bra och har känts super nöjd och tillfreds sen behandlingen (så lugn och tillfreds att jag trodde att det var något fel på honom :rofl: :angel:) men jag funderar på vad ni andra ger för tillskott eller vilka rehab metoder ni använder er av för att stärka era hästar.

Jag har börjat med hyaluronsyra i hopp om att det kanske kan göra någon skillnad för honom och kanske kan förlänga tiden mellan behandlingarna.. sen har jag även testat lite kinesiotejp på honom för att undersöka lite om det kan hjälpa honom att bli rakare i kroppen för att minska risken för överbelastning vilket verkar ha gett superbra resultat samt att han har fått mer blodcirkulation till området kring si-lederna där han innan kunnat kännas stel och stum i musklerna känns han nu spänstig och mjuk🙈 är det någon annan som provat kinesiotejp till sina hästar och isåfall vilket resultat har ni fått (jag testar såklart oerhört försiktigt och ser till att han får pauser emellan tejpningarna!)
9DFAF879-355F-496A-8AFE-4046BF9810FB.jpeg
 
Min lilla kämpe jobbar på bra och har känts super nöjd och tillfreds sen behandlingen (så lugn och tillfreds att jag trodde att det var något fel på honom :rofl: :angel:) men jag funderar på vad ni andra ger för tillskott eller vilka rehab metoder ni använder er av för att stärka era hästar.

Jag har börjat med hyaluronsyra i hopp om att det kanske kan göra någon skillnad för honom och kanske kan förlänga tiden mellan behandlingarna.. sen har jag även testat lite kinesiotejp på honom för att undersöka lite om det kan hjälpa honom att bli rakare i kroppen för att minska risken för överbelastning vilket verkar ha gett superbra resultat samt att han har fått mer blodcirkulation till området kring si-lederna där han innan kunnat kännas stel och stum i musklerna känns han nu spänstig och mjuk🙈 är det någon annan som provat kinesiotejp till sina hästar och isåfall vilket resultat har ni fått (jag testar såklart oerhört försiktigt och ser till att han får pauser emellan tejpningarna!)
Visa bifogad fil 140419

Vilken fin och glad kämpe! :heart Jag fick utskrivet Prascend vid kollen i december men det var ju i hopp om att det skulle få fart på läkningen på gaffelbandet. Trodde inte mycket på det själv, han hade inte särskilt förhöjda nivåer som tydde på PPID men kanske har det ju rört om något mht den senaste utvecklingen. Tyvärr med biverkningen att han fallit ur i hull så nu har jag tillfälligt pausat och ska sedan börja om på halv dos igen.

Tidigare gav jag också hyaluronsyra men det är ju lite tvek om det gör någon nytta att ge oralt. Samtidigt, så länge det inte är något skadligt så är man ju rätt benägen att testa sådant som kanske skulle kunna göra skillnad... Jag har testat Devils relief också en tid men pausar den med nu. Intressant med tejpningen. Det har jag inte testat själv någon gång, bara sett någon video om. Håller tummarna för fortsatt positiva nyheter!
 
Vilken fin och glad kämpe! :heart Jag fick utskrivet Prascend vid kollen i december men det var ju i hopp om att det skulle få fart på läkningen på gaffelbandet. Trodde inte mycket på det själv, han hade inte särskilt förhöjda nivåer som tydde på PPID men kanske har det ju rört om något mht den senaste utvecklingen. Tyvärr med biverkningen att han fallit ur i hull så nu har jag tillfälligt pausat och ska sedan börja om på halv dos igen.

Tidigare gav jag också hyaluronsyra men det är ju lite tvek om det gör någon nytta att ge oralt. Samtidigt, så länge det inte är något skadligt så är man ju rätt benägen att testa sådant som kanske skulle kunna göra skillnad... Jag har testat Devils relief också en tid men pausar den med nu. Intressant med tejpningen. Det har jag inte testat själv någon gång, bara sett någon video om. Håller tummarna för fortsatt positiva nyheter!
Verkligen synd att ni fick biverkningar av prascenden :( Hoppas att han klarar sig lika bra utan trots något förhöjda värden!

Ja tyvärr är det ju lite tveksamt om det har effekt men en flaska kostade runt 280 kr inkl frakt så att testa en och förhoppningsvis ge om så bara lite effekt får gå på den allmänna konkursen;)

Jag hoppas verkligen att vi får positiva besked när vi ska tillbaka någon gång i mars/april men såhär långt känns det riktigt hoppfullt att den där kotan stört honom längre än vad vi vetat om medtanke på att han känns som den positiva och glada lilla pojken vi köpte för snart 2 år sedan (helt galet vad tiden går:eek:)

Han har aldrig 100% repat sig efter första skadan juli -22 och sen har det bara fortsatt:angel: och vet har varit och petat och tittat på det fram varje besök sen dec -22 när första artrosen upptäcktes utan att kunna hitta något som ger någon förklaring och han har bedövat hela benet utan framgång🙈 men nu känns det som att han är på rätt körl:banana:

Måste förövrigt tillägga att tejpning är oerhört intressant det finns en fb grupp vid namn equi tape gruop (admin får ta bort namn ifall det inte är godkänt att skriva ut de..)

Och en nyfiken fråga angående läkningen på din herres skada har du testat att kolla över så att han får allt sitt behov av mikro o makromineraler det är ju ingen mirakelkur men det kan säkerligen hjälpa på vägen!
 
Min lilla kämpe jobbar på bra och har känts super nöjd och tillfreds sen behandlingen (så lugn och tillfreds att jag trodde att det var något fel på honom :rofl: :angel:) men jag funderar på vad ni andra ger för tillskott eller vilka rehab metoder ni använder er av för att stärka era hästar.

Jag har börjat med hyaluronsyra i hopp om att det kanske kan göra någon skillnad för honom och kanske kan förlänga tiden mellan behandlingarna.. sen har jag även testat lite kinesiotejp på honom för att undersöka lite om det kan hjälpa honom att bli rakare i kroppen för att minska risken för överbelastning vilket verkar ha gett superbra resultat samt att han har fått mer blodcirkulation till området kring si-lederna där han innan kunnat kännas stel och stum i musklerna känns han nu spänstig och mjuk🙈 är det någon annan som provat kinesiotejp till sina hästar och isåfall vilket resultat har ni fått (jag testar såklart oerhört försiktigt och ser till att han får pauser emellan tejpningarna!)
Visa bifogad fil 140419
Jag kör med örttillskott för senor samt liniment med arnika och vallört! Rehabar även med equiband🙂
 
Jag kör med örttillskott för senor samt liniment med arnika och vallört! Rehabar även med equiband🙂
Jag jobbar med rehab bland annat. Nyligen vurpade min egen häst i hagen och jag har jobbat med mer rehabtänk efter det.
Oftast jobbar jag dem i träns för hand avsuttet. Kollar igenom rörelsemönster, känns de olika i olika varv, vad är det som är olikt(böjer de halsen, ställer nacken, placerar benen, tvärar, funkar skolorna lika i båda varv).
Man brukar märka att de inte är liksidiga helt när man testar igenom dem så.
Sen använder jag övningarna för att se till att de blir liksidiga. Jätteviktigt att man balanserar upp dem så de förmår vara lösgjorda och bära sig korrekt.
Sen får man så klart träna dem efter individuella besvär/behov beroende på skada, exteriör etc.
Men jobba för han tycker jag är oslagbart IOM att man kan påverka så enormt mycket mer precist än i töm eller uppsuttet vad gäller formgivning(och då även lösgjordhet och balans).

Jag har varit med om att använda kinesiotejp på häst. Tex en som slitit sönder korsband, menisk etc och då han skulle börja rehabträna placerade ut bakbenet som skadats. För mig gick det att få tag i/få bakbenet i rätt position. Men tejpen gjorde så att benet placerades in och hästens matte kunde då också sköta liten del av rehab.
Har sett många fall där det funkar bra om man tejpar rätt. Haft det på mig själv också med bra resultat.

Jag ger ibland hyaluronsyra med högsta molekylvikten globalt. Har sett dunderresultat av BRA hyaluronsyror med minst 2 miljoner Dalton molekylvikt. De med lägre molekylvikt kan ev trigga inflammation och det gör det enormt viktigt att välja en bra hyaluronsyra. Det kostar att ta fram en sån.
Jag ger också riskliolja som innehåller naturligt anabola gamma-oryzanol för muskeltillväxt och lite för att läka mjukdelsvävnader.
Man brukar se rätt tydlig effekt fort. Och muskler vill man ju ha på rehabhäst, som skydd mot upprepade skador.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
1 977
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 628
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp