Gammal gaffelbandsskada

Lagunac

Trådstartare
Hej!
Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab då han var 7 år. Efter det omskolades han till hopphäst och har de senaste två åren deltagit i hopptävlingar upp till 110 cm. Gaffelbensskadan verkar således inte ha gjort sig påmind under dessa två åren.

Min 1-åriga dotter har senaste året tävlat med gott resultat med ridskolehäst på höjder 60-
IMG_0151.jpeg
80 cm och nu skulle vi vilja skaffa en egen häst till henne som hon kan utvecklas tillsammans med de kommande 2 åren så hon framöver kan tävla på höjderna 90-110 cm. Vi är således inte ute efter en blivande VM- & OS-häst och har ej heller de ekonomiska förutsättningarna för sådana hästar.

Min fråga är således om man ska våga köpa denna häst? Hur stor är sannolikheten att gaffelbandsskadan ska återkomma med tanke på att min dotter inte kommer att hoppa högre med hästen än vad den redan gjort under de två åren sedan den blev friskförklarad?

Tacksam för återkoppling från hästägare som varit i samma situation och hästägare som tävlar med hästar med liknande skador.
 
Hej!
Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab då han var 7 år. Efter det omskolades han till hopphäst och har de senaste två åren deltagit i hopptävlingar upp till 110 cm. Gaffelbensskadan verkar således inte ha gjort sig påmind under dessa två åren.

Min 1-åriga dotter har senaste året tävlat med gott resultat med ridskolehäst på höjder 60-Visa bifogad fil 12528480 cm och nu skulle vi vilja skaffa en egen häst till henne som hon kan utvecklas tillsammans med de kommande 2 åren så hon framöver kan tävla på höjderna 90-110 cm. Vi är således inte ute efter en blivande VM- & OS-häst och har ej heller de ekonomiska förutsättningarna för sådana hästar.

Min fråga är således om man ska våga köpa denna häst? Hur stor är sannolikheten att gaffelbandsskadan ska återkomma med tanke på att min dotter inte kommer att hoppa högre med hästen än vad den redan gjort under de två åren sedan den blev friskförklarad?

Tacksam för återkoppling från hästägare som varit i samma situation och hästägare som tävlar med hästar med liknande skador.
Det är inte hur högt man hoppar som avgör om skadan riskerar att komma tillbaka eller ej. Det är mer avgörande hur hästen tränas och vilka underlag man rider på.
Men det som avgör mest är ju hur skadan såg ut och hur gaffelbandets status är idag.
Man får räkna med en ökad risk om det finns ärrvävnad på gaffelbandet, men sålänge man rider balanserat och avvägt på bra underlag behöver det inte vara några problem. Djupa underlag och snäva svängar brukar vara det man ska undvika.

Bäst är att prata med veterinär om det. Antingen veterinären som behandlade hästen eller att ens egna veterinär får titta på journalerna.

Min häst har också haft en gaffelbandsskada men det är inget jag oroar mig så mkt över. Jag undviker dock dåliga underlag. Vår behandlande veterinär sa att det enda vi ska tänka på framåt är att skippa ”omhoppningssvängar på djupa underlag”. Jag rider dock dressyr så det går inte särskilt vilt till här🤪
 
Hej!
Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab då han var 7 år. Efter det omskolades han till hopphäst och har de senaste två åren deltagit i hopptävlingar upp till 110 cm. Gaffelbensskadan verkar således inte ha gjort sig påmind under dessa två åren.

Min 1-åriga dotter har senaste året tävlat med gott resultat med ridskolehäst på höjder 60-Visa bifogad fil 12528480 cm och nu skulle vi vilja skaffa en egen häst till henne som hon kan utvecklas tillsammans med de kommande 2 åren så hon framöver kan tävla på höjderna 90-110 cm. Vi är således inte ute efter en blivande VM- & OS-häst och har ej heller de ekonomiska förutsättningarna för sådana hästar.

Min fråga är således om man ska våga köpa denna häst? Hur stor är sannolikheten att gaffelbandsskadan ska återkomma med tanke på att min dotter inte kommer att hoppa högre med hästen än vad den redan gjort under de två åren sedan den blev friskförklarad?

Tacksam för återkoppling från hästägare som varit i samma situation och hästägare som tävlar med hästar med liknande skador.
har den kollats regelbundet sen skadan? Min erfarenhet är lite att folk får en häst "friskförklarat" och sen rider på som vanligt. Det är rätt viktigt hur den har tränats och hur har uppföljning sett ut med behandlare? har dom någon som kollat igenom häst som är duktig (gärna behandlare som tex jobbar på klinik tillsammans med veterinär)? har den blivit kollat av veterinär igen senare?

Personligen hade jag aldrig köpt en häst med gaffelsbandsskada om jag skulle vilja ha en hopphäst.
 
Jag tänker att en skada som har hållit för träning och tävling i två år får räknas som utläkt. Sen är det givetsvis alltid en ökad skaderisk när hästen byter ägare, miljö, träningssätt, men det är det ju oavsett.

Hade kollat noga med säljaren hur hästen rids nu och försöka att inte ändra för mycket på det.

Jag hade en häst med en svår gaffelbandsskada fram, det var nästan avslitet från fästet. Blev helt återställd och tillbaka i träning och tävling (fälttävlan låga klasser). Såldes sedan som promenadhäst av andra orsaker och håller fortfarande hos sin nya ägare.
 
Galopphästar utsätts för extremt mycket större påfrestningar än ridhästar. Så bara för att de inte kommer tillbaka till galoppen så kan de väldigt ofta fungera utmärkt som ridhästar. Men som alltid vid köp-kolla upp försäkringen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 464
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 449
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 555
Senast: __sofia__
·
Hoppning Har ni några bra tips på att komma över en otroligt fånig hopprädsla? Lite bakgrundsfakta: Jag har ridit i stort sett hela mitt liv...
Svar
11
· Visningar
2 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp