Bukefalos 28 år!

Skaffa hund men inte valp...

Ainon

Trådstartare
Nån som har erfarenhet av att köpa en unghund istället för en valp.
Känns för mig att det skulle passa mig bättre att skaffa en hund som är 6månader-1½år.

Fördelar och nackdelar med att inte köpa en valp?

Är det svårt att få tag på en hund i den åldern? Tänker mig en mindre men tuff hund som JRT (högbent), PRT, TyskJT, BorderT.
Är det till respektive rasklubb man ska vända sig till?
 
Sv: Skaffa hund men inte valp...

Jag har en tre årig tik som jag hade blivit själaglad om någon BRA hundmänniska hade velat ta hand om på livstid...
Var hittar man dom bra hemmen???
 
Sv: Skaffa hund men inte valp...

på "hittehund" kan man ju bara "hänvisa" också...alltså som en annons..men där är det ju upp till dig själv att sortera intressenterna...jag vet inte hur det är på de andra ställena...jobbigt att göra sig av med äldre vofsar....jag ömmar så för "selma" på hittehund....:love: Vill ha :love:
 
Sv: Skaffa hund men inte valp...

Fördelen med att inte köpa valp är ju att de flesta äldre är rumsrena mm. Nakdelen är att hunden kan ha några dumma ovanor, som sen kan bli svåra att ta bort. Köpte själv en greyhound som var ett år. Världens mysigaste hund. Men....han hade fått äta från bordet när matta åt, det var inget jag ville. Men han fortsatte glatt att äta från barnens tallrikar. Han förstod inte alls varför nya matte blev arg.
 
Sv: Skaffa hund men inte valp...

jag har också haft en hel del omplaceringar och har en gammal tik nu ( hon blir 14 i aug) visst kan en ha haft det tufft, men jag har inte ångrat någon av mina som jag tagit som äldre.....
 
Sv: Skaffa hund men inte valp...

Finns oftast inte så många nackdelar med att köpa en unghund/vuxen. Så vida man har kollat upp och tagit reda på så mkt som möjligt. Tex varför den nuvarande ägaren ska sälja den. Om den är frisk, både mentalt och fysiskt. Om den har några otyg för sig. Det mesta går att jobba bort, men å andra sidan finns det en hel del friska normala hundar som behöver nytt hem, och de behöver ju inte ha några problem. Men var noga med att kolla upp hunden innan köp.

Själv tycker jag valpåldern mest är jobbig. Valpen kan inte hänga med och det hämmar hela tiden mina vuxna hundars träning och tempo. Annars är det ju en tid man inte vill vara utan.
 
Sv: Skaffa hund men inte valp...

Alla mina hundar har varit vuxna när jag fått dem. Den yngsta var 1 år, en var nästan 2 år, en var 2,5 år och en var 3 år.

Min ettåring hade bara levt i bur när jag fick henne. Så hon var väldigt ovan vid ett vanligt liv som familjehund, nästan som en valp. Hon var inte riktigt rumsren och åt allt som hon kom över, så som tvålar, suddgummin etc. Hon hade heller aldrig varit på promenad eller haft koppel.
3-åringen hade levt i bur och senare hos en familj som inte behandlade henne så bra. Vilket resulterat i en mängd olika stressbeteenden och rädslor. Hon hade heller aldrig varit på promenad. Men haft koppel på utställningar.
Men båda hundarna blev mkt trevliga. Även om den äldsta alltid var lite känslig för stress, förändringar och liknande. Det blev bättre och bättre, men försvann inte förräns seniliteten slog till vid 17 års ålder. ;)

Mina nuvarande tjejer har levt i en jättebra kennel där de bott som familjemedlemmar. De hade inga direkta olater och har inte utsatts för något hemskt, traumatiskt. Men eftersom ägarinnan hade så många hundar blir det ju svårt att ägna alla hundar så jättemkt tid som de kan få i en vanlig familj. Så visst fanns det en hel del att jobba med, det gör det fortfarande. Men pga att de hade en så bra och kunnig ägarinna innan är de lätta att jobba med.

Så fördelarna och nackdelarna tycker jag beror på tidigare hem/ägare. Men generellt så KAN de ju haft det värre en längre tid än en valp. Men samtidigt kan man få en väluppfostrad, rumsren hund också.
Men om man nu köper en hund i den åldern så tycker jag att man bör vara lite försiktig och fundera över VARFÖR säljer de en hund de bara haft denna korta tiden? Är de möjligen en problemhund, klarar jag av den och orkar jag med den?
 
Sv: Skaffa hund men inte valp...

Jag har haft tre hundar som omplaceringar. Fick dem vid 1,5 år, 7 mån och en hund var "runt" 1,5 år (de visste inte hur gammal han var). Sen har jag haft en valp. Om det dyker upp en lämplig hund när det är dags för mig att skaffa en ny hund så kan jag mycket väl tänka mig en omplacering igen. Jag gillar inte alls valptiden - tycker mest att det är jobbigt.
 
Sv: Skaffa hund men inte valp...

Lite mindre tuff hund?
Just de raserna du skrev är MYCKET hund i liten förpackning :)

Min syster köpte en hund som var ca 3år av mig. Då har hon i och för sig sett henne växa upp och skapat en relation till hunden. Hon är även fodervärd till denna hunds dotter. Henne tog hon över när hon var ca ett år.

Nu skaffade hon en valp av rasen stabij. Det var inte hennes gebit. Mycket jobbigare med valp än vad hon kunde föreställa sig. Jobbigt med rumsrenhet etc.

Positivt är (som jag skulle tycka det) tex: rumsren, kan gå i koppel, kan vara ensam en stund.

Negativt: man vet inte vad hunden varit med om ( om man inte som min syster köper en som hon känner), man får inte vara med och påverka hunden och få hunden som man själv önskar (typ jag vill ha en hund som är lätt att klippa klorna på men om jag köper en lite äldre så kan den vara rena vilddjuret)


Mvh C
 
Sv: Skaffa hund men inte valp...

Vad är det för en tik? Nyfiken i en strut här..

Varför kan/vill du hitta nytt hem till tjejen?
 
Sv: Skaffa hund men inte valp...

Charmils skrev:
Lite mindre tuff hund?
Just de raserna du skrev är MYCKET hund i liten förpackning :)

jag kanske skrev konstigt men jag menar en hund som är modell mindre i storleken med tufft temperament :p

Jag har lite att fundera på nu. Man får hålla utkik efter någon lämplig hund bland annonserna :banana:
 
Sv: Skaffa hund men inte valp...

Ainon skrev:
jag kanske skrev konstigt men jag menar en hund som är modell mindre i storleken med tufft temperament :p

Jag har lite att fundera på nu. Man får hålla utkik efter någon lämplig hund bland annonserna :banana:

Ja då kan raserna du valt passa in :)
Om jag vore du skulle jag höra av mig till rasklubbarna. Det är en hel del "skit" och lurendrejeri på internetannonsmarknaden.

Såg en annons där hunden säljs som rerasig chihuahua men det är uppenbart att det INTE är en chihuahua. Det står även att den säljs enl SKKS regler men då ska den ha stamtavla vilket denna inte har. (20000kr ska de ha för den. Gissa om man blev paff)
 
Sv: Skaffa hund men inte valp...

ancan....
Hade du en treårig hund som du ville omplacera????? Isåfall PM:a mig/Zeeke
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 894
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 069
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 248
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 403
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp