Skaffa katt

angiepangie

Trådstartare
Jag och sambon är bra sugna på att skaffa misse.
Ligger verkligen bara i tänkarstadiet, men då var kattvakt åt en kompis katter i nästan 4 månader blev det ruskigt tomt när dom fick åka hem igen.
Nu undrar jag allmänt, då jag aldrig ägt en katt själv förut, vad det är viktigast att tänka på?
Pengar och råd med försäkring osv har vi, men vad behöver man införskaffa inför i så fall?
Kattlåda/lådor, mat, skålar, klösbrädor osv förstår jag ju men något annat?

Hörde att det är bra att ha två katter så dom kan ha sällskap av varandra?


Känner mig som ett barn i denna fråga då jag innan bara har haft hund och det är ju inte riktigt samma sak.

Så nu ni, vise bukefalister, in med era tips och råd så är ni jättegulliga :)

Edit. Detta med kastrering, som jag förstått det så är det lika bra att kastrera alla katter oavsett om de ska vara inne eller ute? Vid vilken ålder har ni kastrerat era?

Åh, jag vill veta allt!
 
Sv: Skaffa katt

Vad kul att ni ska skaffa katt!

Det första ni ska tänka på, tycker jag, är att ni är lyhörda och öppna för att anpassa er till ett liv med katt. Katter har behov som inte alltid passar människor. En del katter kan leva och bo varsom helst utan att må dåligt medans andra kan vara krävande och man får anpassa sitt liv för att katterna ska må bra. Är man bara öppen för detta så är det inga problem.

Rensa några fönster från blommor där katterna kan få ha utkiksplatser. Ta bort alla växter som är giftiga för katter. Fixa till liggplatser på höga platser i hemmet där de kan spana i från. Låt dem ha platser där de kan gömma sig tex längst inne i en garderob eller liknande.

Jag länkar till en jättebra artikel om katters beteende som jag tycker alla kattägare ska läsa.

http://stud.epsilon.slu.se/2476/1/kristensson_c_110418.pdf

Kastrera är vanligast att göra vid ca 6 månaders ålder men efter vad jag förstått så går det bra tidigare bara katten väger 1 kg. Det finns kattungar som kastreras innan flytt alltså vid 12 veckors ålder.

Två katter är jättebra och gärna då från samma kull. De har så mycket glädje av varandra.

Jag kunde ingenting om katter när mina hittekattungar hittade mig på en parkering men jag har läst massor på olika forum och frågat mycket. Det är det smidigaste sättet att lära sig.

Lycka till och lova att visa bilder när de flyttat hem till er.
 
Sv: Skaffa katt

Åh tusen tack för massa bra tips och råd!
Vi har ju en liten hund som älskar katter och som saknar de andra två vi hade sedan de åkte hem, men jag tänker att det borde väl gå bra?
Som sagt är han ju kattvan och om kattungen/ungarna får växa upp med honom så lär det väl inte vara några större svårigheter?
Han är ju också valp så har lätt att anpassa sig och sådär :)

Skummade bara igenom artikeln nu, men verkade kanon!
Återigen, tack för tipsen!
Och blir det kattisar så lovar jag att bilderna kommer på direkten, hihi :)
 
Sv: Skaffa katt

Åh ännu en fråga, våra katter får ju bli innekatter i så fall, är det något speciellt man ska tänka på då?
 
Sv: Skaffa katt

Det man bör tänka på när man har innekatter är nät för fönster och balkong. Katter kan bli väldigt smala när dom vill, så ska ni vädra med öppet fönster, se till att det är nät för. Likadant med eventuell balkong. Det är så pass vanligt med katter som ramlar ner från fönster och balkonger så det nu blivit en lag(?) att man måste näta om man bor högre än 3 m från marken.
Och sen att dom har att göra. Klösmöbel/möbler och leksaker. Kastrera och ID-märk, även innekatter kan komma ut av misstag och då är det bra att den är ID-märkt ifall den hittas.
 
Sv: Skaffa katt

Det kommer säkerligen gå alldeles utmärkt med hunden bara de får tid att vänja sig vid varandra. De kan förhoppningsvis leka bra tillsammans oxå.

Innekatter kan ha behov av mera aktivering så man får vara beredd att leka en del med dem. Fastän de är innekatter är det viktigt att man kastrerar, vaccinerar och id-märker dem. Smitta kan följa med skor tex och det är inte ovanligt att innekatter lyckas rymma.

Om ni inte har bestämt er för vad för sorts katter ni vill ha så rekommenderar jag er att kolla katthem i er närhet och adoptera därifrån. Det finns så himla många övergivna katter som behöver hem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 685
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 053
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 285
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp