Bukefalos 28 år!

Skaffa referenser!

Ellajsa

Trådstartare
Hej!

Jag har studerat i hela mitt liv känns det som, förutom ett enstaka sommarjobb för en himlans massa år sedan. Nu är jag 27 år, och jag behöver verkligen se till att få igång mitt liv på riktigt...

Men, när jag söker jobb, så inser jag att ... Jag saknar referenser. Jag har referens ifrån mitt sommarjobb, men det är 8 år sedan jag var där... Men jag har hållt kontakt med dem, och vet att de ställer upp som referenser om jag behöver. Men, oftast behövs två eller tre stycken. Vad gör jag? Då jag studerat på distans, så har jag ingen möjlighet att ha någon referens ifrån universitetet på något vis, då de lärare jag har haft inte har träffat mig på riktigt.

Så, nu ser jag till att skaffa referenser? Ge mig alla tips ni kan! Jag vore så tacksam för det. Det känns som om att jag sitter fast i mitt hamsterhjul och verkligen inte kommer någonstans. För just nu känns det som, inga referenser = inget jobb. Dömd för att vara arbetslös, men jag förstår ju att det GÅR att göra något åt detta. Och DET är det jag ska göra.

Jättetacksam för svar!
/Ellie
 
Spånar... Har du varit aktiv inom någon förening och haft uppdrag, t ex styrelsepost där? I så fall finns kanske folk där som kan säga något om dig som person i den rollen.

Jag har varit referens och nyligen fått nytt jobb så att mina referenser har utnyttjats. Uppfattningen är att frågorna som ställs visserligen är jobbrelaterade men ofta ändå rör hur man är som person i bemärkelsen personliga egenskaper som påverkar hur man klarar jobbet. Typ hur man tar sig an utmaningar, hur man funkar i grupp och enskilt etc. Jag vet inte vad du söker för jobb, men jag tänker mig att du försöker analysera vad arbetsgivaren helst vill veta från referenserna (ex genom att fråga personer som redan jobbar i branschen eller dina lärare på universitetet) och letar rätt på personer som kan belysa dessa bitar hos dig.

I den del av min bransch jag just är i färd med att lämna har vi varje år ett antal nyutexaminerade. Det vanliga är att man vänder sig till deras universitetslärare och frågar om den f d studentens inställning (d v s - om läraren har uppgivits som referens). Sedan börjar de vanligen med kortare förordnanden och får själva jobba in sig.
 
Är man riktigt desperat kan man ju alltid ta till stallkamrater (värdefullt om man har plats i t ex kollektivstall). De kan vittna om att man är punktlig, ansvarstagande, pålitlig etc. Det är ju sådant man vill veta, finns det inte relevant arbetslivserfarenhet är det ju inte mer än personlighet man kan intyga.
 
@Myrten Jag har tyvärr inte varit med i någon förening alls... Ja precis, eftersom jag inte har haft arbete tidigare så är det ju min personlighet jag måste få någon att kunna prata om. Men, jag har verkligen ingen (eller jo, en 8 år gammal, som fortfarande gärna ställer upp)! Eller ja, alltså, vänner och så vidare vet ju hur jag är, men de kan jag ju inte använda som referens... Och på grund av att jag har studerat på distans så kan inte någon av mina lärare användas som referens heller.

@Lovisaleonora Jag håller tyvärr inte på med hästar längre... Det är många år sedan jag slutade med det.
 
Går det att få tag på något extrajobb/timjobb där referenser inte krävs? Alltså, vad som helst så att du får lite arbetslivserfarenhet och kan söka jobb relaterat till din utbildning under tiden?

Allt beror ju på bransch, men det är klart - åtta år där du inte haft extrajobb, aktivt föreningsliv, hobby etc gör naturligtvis att i alla fall jag direkt leds in i tankebanor att du inte är så driftig och aktiv. Det kan naturligtvis vara helt uppåt väggarna, men jag misstänker att fler kan resonera så. Om man som arbetsgivare då har en hel bunt med ansökningar och andra nyutexaminerade mer kan visa att de velat jobba, engagera sig osv så kanske man lätt sorterar bort din.

Mitt förslag är alltså: kolla efter extrajobb. För ditt "riktiga" jobbsökande är det nog bara en fördel. Jag vet inte om det är belagt, men min uppfattning är att det är enklare att få ett jobb om man redan har ett.
 
@Myrten
Vart letar man efter extrajobb..? :D

Jag förstår att det säkert ser ganska illa ut att jag inte har så mycket att visa upp. Att det sedan beror på att jag har haft det tufft pga olika anledningar, tagit hand om en sjuk familjemedlem och när jag äntligen har fått ledig tid läst böcker och druckit te för att alls orka gå ur sängen på morgonen... Tja, nej det syns ju inte. ;) Och jag tycker att det är synd att jag nu ska behöva "lida" för det. Men det är väl så det är. :)
 
Men det låter ju som att du skulle kunna söka som personlig assistent, om du har erfarenhet att ta hand om sjuk familjemedlem. Det kan vara ett sätt att få in foten på arbetsmarknaden och därmed skapa referenser.
 
@Myrten
Vart letar man efter extrajobb..? :D

Jag förstår att det säkert ser ganska illa ut att jag inte har så mycket att visa upp. Att det sedan beror på att jag har haft det tufft pga olika anledningar, tagit hand om en sjuk familjemedlem och när jag äntligen har fått ledig tid läst böcker och druckit te för att alls orka gå ur sängen på morgonen... Tja, nej det syns ju inte. ;) Och jag tycker att det är synd att jag nu ska behöva "lida" för det. Men det är väl så det är. :)

För det första undrar jag lite över ditt användande av ;) i sammanhanget? Nej, anledningen till din frånvaro syns inte. Om en potentiell arbetsgivare får veta är det inte heller att den tar någon som helst hänsyn till det. Arbetsgivaren vill att arbetet och arbetsmiljön ska fungera. Att ta in någon som nästan helt saknar arbetslivserfarenhet kan vara ett högriskprojekt. Arbetstagarna är varandras arbetsmiljö. På ett litet företag kan det vara förödande om det kommer in någon som inte funkar. Det blir en påfrestning för hela verksamheten. Att jobba går (vanligtvis) inte endast ut på att man ska klara av jobbet, det är också fråga om vilken inställning man har och hur man bidrar till den psykosociala arbetsmiljön. Att du klarat din utbildning bör tala om att du har en god grund för jobbet, men frånvaron av tidigare arbeten gör att de andra viktiga bitarna är osäkra. Och de kan vara nästan lika viktiga som att man är bra på det man ska göra. Återigen beroende på vilken bransch det är frågan om.

I Platsbanken finns jobb av olika omfattning och längd. Var brukar studenter jobba extra? Kan tänka mig Systembolaget, inom vården, i matvaruaffärer, cafeer, städ, detaljhandel för att ta några exempel. Själv sommarjobbade jag på ridläger och jobbade extra på studentpubar och i bokhandel under terminerna då jag pluggade. Det var länge sedan, men jag kan tänka mig att liknande jobb förekommer fortfarande. Sponanansökningar kan ibland ge jobb - att ringa och fråga på lämpliga ställen. Du har erfarenhet av att vårda sjuk släkting i hemmet. Hemtjänst? PA? Ingen aning om det behövs utbildning, men det finns det andra här på Buke som kan svara på.

Om du är klar med utbildningen och arbetslös kan du kanske kolla möjligheterna att via Arbetsförmedlingen få praktik på arbetsplats inom det du är utbildad till? Jag är inte uppdaterad på reglerna som ändras av och till, men vi har haft flera praktikanter på mitt fd jobb. En av dem jobbar fortfarande kvar (nu som anställd), en annan har fått tillsvidareanställning på ett annat företag in samma bransch. Så bra går det inte alltid, men en praktikplats kan ge det du efterfrågar - referenser inför framtida jobbsök samt lite branschvana.
 
För det första undrar jag lite över ditt användande av ;) i sammanhanget? Nej, anledningen till din frånvaro syns inte. Om en potentiell arbetsgivare får veta är det inte heller att den tar någon som helst hänsyn till det. Arbetsgivaren vill att arbetet och arbetsmiljön ska fungera. Att ta in någon som nästan helt saknar arbetslivserfarenhet kan vara ett högriskprojekt. Arbetstagarna är varandras arbetsmiljö. På ett litet företag kan det vara förödande om det kommer in någon som inte funkar. Det blir en påfrestning för hela verksamheten. Att jobba går (vanligtvis) inte endast ut på att man ska klara av jobbet, det är också fråga om vilken inställning man har och hur man bidrar till den psykosociala arbetsmiljön. Att du klarat din utbildning bör tala om att du har en god grund för jobbet, men frånvaron av tidigare arbeten gör att de andra viktiga bitarna är osäkra. Och de kan vara nästan lika viktiga som att man är bra på det man ska göra. Återigen beroende på vilken bransch det är frågan om.

I Platsbanken finns jobb av olika omfattning och längd. Var brukar studenter jobba extra? Kan tänka mig Systembolaget, inom vården, i matvaruaffärer, cafeer, städ, detaljhandel för att ta några exempel. Själv sommarjobbade jag på ridläger och jobbade extra på studentpubar och i bokhandel under terminerna då jag pluggade. Det var länge sedan, men jag kan tänka mig att liknande jobb förekommer fortfarande. Sponanansökningar kan ibland ge jobb - att ringa och fråga på lämpliga ställen. Du har erfarenhet av att vårda sjuk släkting i hemmet. Hemtjänst? PA? Ingen aning om det behövs utbildning, men det finns det andra här på Buke som kan svara på.

Om du är klar med utbildningen och arbetslös kan du kanske kolla möjligheterna att via Arbetsförmedlingen få praktik på arbetsplats inom det du är utbildad till? Jag är inte uppdaterad på reglerna som ändras av och till, men vi har haft flera praktikanter på mitt fd jobb. En av dem jobbar fortfarande kvar (nu som anställd), en annan har fått tillsvidareanställning på ett annat företag in samma bransch. Så bra går det inte alltid, men en praktikplats kan ge det du efterfrågar - referenser inför framtida jobbsök samt lite branschvana.

Vilka kloka och konstruktiva tankar!
@Ellajsa - måhända att dessa rader är den krassa verkligheten, men du får räkna med att dina år som icke-arbetsför kommer att belasta dig.

Så med dessa rader vill jag egentligen bara peppa dig att lyssna på @Myrten , kavla upp ärarna och sätta igång.

Referenser är viktiga för att man skall få chansen på en arbetsplats. Om det är en tillsvidareanställning så tas i regel alltid referenser och ofta vill man ha fler än en, ibland även tre.

Har du tur får du kortare vikariat utan referenser, men det är inget man kan räkna med.

Att du haft det besvärligt kan vara bra att vara öppen med, men välj då att beskriva hur du trots denna tid lyckats studera. Många arbetsgivare kan förstå och känna empati, men till syvende och sist så måste man tro på att den potentiella medarbetaren klarar jobbet, bidrar till verksamheten både praktiskt och socialt och att anställningen är värd "risken" så att säga.

Ofta vill man gå på säkrare kort.

Lycka till från mig och hålls oss uppdaterade med hur det går! Var inte rädd för att ta vilket jobb som helst, för du kan alltid visa viken toppenmedarbetare du är.
 
@prinsessfeminist och om någon annan undrar :)

Jag försökte att tänka ut vad jag brinner för och vad jag skulle kunna bidra med, och hittade då en ideell förening som jag kontaktade. Åkte dit och fick introduktion i arbetet, och sedan har utvecklingen gått fort. Det har gått jättebra, och de har varit mycket nöjda med mitt arbete hittills. :)
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 548
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 221
Senast: Sasse
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 940
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 457
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp