Bukefalos 28 år!

Skakar på huvvudet, hjälp!!

S

sol_blomman

Hej Hej!

Jag har ett sto som är 9 år gammalt. Hon har varit halt en längre tid men rids nu igång och det går bra, hon är nästan helt igång nu. Bytte foder till henne för någon dag sen till kr**t Musli från kr*fft gr**v 90. Har blandat i muslin i det gamla fodret när jag utfodrar så hon får vänja sig. Hon har ätit det sedan i Lördags. Idag när jag skulle rida gick jag och hämtade henne i hagen och där stod hon och höll på med huvudet och nosen och grejsa, hon buffa när jag kom, visst det brukar hon göra men hon gick liksom och röck med huvudet åt olika håll. Tog in henne, märkte inget spec när jag borstade henne i gången men när jag satt upp och började rida gick hon och röck och skakade på huvudet hela tiden, jag sa åt henne men det hjälpte inte, hon stannade och ibland böev det som "panik" för henne sen gick hon och hon fortsatte med skakadet. Satt av och sprang med henne, ingen hälta. satt upp igen samma sak igen, hon slår med huvudet och skakar och håller på och tricksar även när jag står bredvid på marken och kollar på. Är det foderet tror ni?? Kan tilläga i går (måndag) gick hon som en klocka och idag var hon motsattsen totalt..

Snälla skriv om ni vart med om samma sak eller tror ni vet vad det kan vara. Tack!:)
 
Sv: Skakar på huvvudet, hjälp!!

Kan det vara något som fastnat mellan tänderna? Inte så lätt att kolla på egen hand tyvärr...
 
Sv: Skakar på huvvudet, hjälp!!

Gissningsvis skulle det kunna vara något som fastnat i tänderna. Tyvärr har jag även hört om en häst som fick nacken manipulerad av en kiropraktor som sedan började skaka på huvudet. Som ett tics nästan. Efter lång rehab med massage & liknande blev han bättre. Tanken förde mig till att din häst i värsta fall kanske gjort sig illa i nacken på något sätt & därför håller på sådär.

Verkar väldigt underligt i alla fall.

Jag skulle nog ta henne till vet om hon fortsätter, så de kan kolla munnen med en munstege & sen om inget finns där kolla igenom hästen.
 
Sv: Skakar på huvvudet, hjälp!!

Tack för era svar. Hon har känts konstig och rida med bett dock är hon nyss genom gången 2 ggr av veterinär i munnen UA. Rider henne på hackamore nu pga det inte går så bra med bett, hon går bättre med hackamore.

Fårse hur hon är imorgon, hoppas det bara är/var ngt tillfälligt med de vet man ju aldrig :/ Hon har antagligen ont någonstans eftersom hon inte skärper sig efter jag säger åt henne och det brukar hon normalt göra, för ibland är de bara trams hon håller på med, men idag kändes det inte som ngt "trams" eftersom hon inte gav sig efter tillsägningar.

Skriv gärna mer gott folk :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en 12-årig irish cob. Har haft honom i ca 9 månader. För ca 3 veckor sedan red jag ut själv (som jag ofta gör). Han var...
Svar
14
· Visningar
2 165
Senast: Kenzo2019
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 661
Senast: Efwa
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 073
Senast: Buck
·
Hoppning I våras var jag och tävlade min D-ponny på en relativt stor tävling, där fanns det en vattengrav, något som Flaxen [som han kallas] inte...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Toker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp