Bukefalos 28 år!

Skarpare bett?

V

Vikkan__

Hej!
Har ett jätte trevligt halvblodssto, ganska stor och rida. Iaf så är hon ganska tung, ligger på bettet om ni förstår vad jag menar. Jag har mestadels ridit på ett tredelat med fasta ringar och det funkar men jag orkar knappt ett helt pass då. och i hoppningen blir det väldigt svårt för mig att samla ihop henne.
Ute är det också precis så jag orkar hålla henne men jag blir helt slut i armarna. Det känns ju inte schysst att hela tiden behöva sitta och hålla i henne heller, men annars drar hon iväg och då har jag ingen chans.
Vi lydnadstränar med tempoväxlingar och halter och så och det känns inte att det är bara där problemet sitter.
Skulle vilja rida på ett något skarpare bett. Har testat jaktkandar nu ett tag men tycker inte att hon verkar trivas alls på de. Någon som har något bett att tipsa om?
 
Sv: Skarpare bett?

jag tror inte du kommer lösa grundproblemet med ett skarpare bett. Tyvärr är det inte så enkelt :).

Men mer dressyr för ett bra tränare kommer garanterat göra slut på problemen.

Lycka till!
 
Sv: Skarpare bett?

Om hästen inte lyssnar och vill dra iväg så har det inte med bettet att göra, utan det handlar om att hästen inte är välriden.
Rid bättre - träna för en bra tränare.
 
Sv: Skarpare bett?

kan ju även va så att hästen drar iväg för den kanske inte orkar riktigt?
är ju bra att klättra och offroada lite ibland;)
 
Sv: Skarpare bett?

Ja, men då använder man inte ett skarpare bett, utan då avbryter man övningen innan hästen hinner bli stark och drar iväg.
 
Sv: Skarpare bett?

Att byta bett är en utmärkt idé. Din häst kanske går bättre på ett annat bett och känner man att man inte får den kontakt man vill ha så är bettbyte en sak man kan prova. Jag rider mina hästar på olika bett och jag vet att olika bett verkar olika så vill jag ha bättre kontakt så kan jag visst byta till ett skarpare bett men jag vet också att ett skarpare bett kräver en ännu mjukare hand. Rid med ansvar och om hästen inte lyssnar så ser du till att den gör det helt enkelt. Ofta är man rädd att rekommendera skarpare bett för att man inte tror att ryttaren kan hantera och rida med så mjuka händer som krävs. Har man känsla för eftergift och följsamhet så kan ett skarpare bett vara underbart att rida på.
 
Sv: Skarpare bett?

Hej! Träna för en tränare och träna mycket lydnad så att hästen väntar på ditt svar hela tiden ist för att ignorera dig och köra sitt egna rejs..;)
Lycka till!
 
Sv: Skarpare bett?

När jag känner att hästen av någon anledning inte funkar på bettet så vill jag alltid börja med att prova bettlöst. Det kan vara en bra variation om hästen trivs på det. Annars skulle jag ha testat pelham. Det är viktigt att det är ett rakt bett utan ledning som kan gå upp i gommen, och behärskar du det är det bäst om du kan rida på två tyglar, annars är det delta som gäller.

Oavsett vilket bett du väljer så är det VIKTIGT att du förstår bettet innan du sätter på det. Du måste förstå i teorin hur bettet fungerar och hur man rider med det för bästa inverkan. Man ser alltför många som rider på bett som dom inte ens vet själva varför dom rider på. :(
 
Sv: Skarpare bett?

Hej

Först hade jag provat att byta ut bettet mot ett med rörliga ringar. Många hästar får en tendens att "hänga" på ett med fasta ringar. Då kan du ju även passa på att köpa ett tredelat med en plattare mittdel då blir bettet något skarpare men inte så mycket. Kan hjälpa! Lycka till!
 
Sv: Skarpare bett?

Tung??
Har du känt i en hästs mun?? Hur kan du tro att den inte känner dina förhållningar utmärkt redan nu?

Däremot lyder hästen inte dina signaler, DET är ett helt annat problem, och ett som ni lär behöva lösa.
Hästen kommer inte bli lydigare av ett skarpare bett, däremot kan du göra den mer illa som straff för att den inte lyder, vilket iofs antagligen kommer leda till att du "klarar att hålla den".
Men vill du ha ett sånt förhållande till din häst? Att den enbart lyder din av rädsla för smärta?

Ursäkta mitt utbrott, men jag blir tokig på dessa "skarpare bett?"-trådar :devil:

Om du ska testa ett bettbyte skulle jag rekommendera att du testar ett snällare bett, kanske tom bettlöst. Kan hända att hästen går emot bettet pga obehag redan nu.
 
Sv: Skarpare bett?

hmm ja de blev en väldig disskusion så jag undrar om kenneth och de få andra har ngt bra bett att tipsa om? För du verkar förstå vad jag menar. Jag är väldigt lätt i handen och noga med eftergift. Eller ska man växla regelbundet mellan bett? Vad tycker ni är bäst?

Ni andra som rasar över min fråga har väl ingen som helst anining om hur min häst är och hur jag rider? det var inte min fråga. och det är väl klart att om någon står på marken så kan de ge bättre råd och tips om saker man kanske inte alltid känner på hästen. Och det är klart att om du inte har en mjuk han blir ett skarpare bett obehagligt!
Att en häst blir pigg och glad ute är väl inte så konstigt och det kan väl den lydigaste hästen bli oavsett om man tragglar i paddocken med lydnadsövningar? Det kan vara till en fördel och ha lite extra hjälp vid sådanna tillfällen, då blir uteritten trevlig för både rýttaren och hästen istället för en enda kamp.
 
Sv: Skarpare bett?

Sen kan jag tillägga att hon är varken rädd eller har ont, jag känner hästen såpass bra. Så jag är inte särskilt orolig för det och detta är en dam som kan säga ifrån om det inte passar och om hon skulle av nån andledning ha ont nån stans.
 
Sv: Skarpare bett?

Hej

Först hade jag provat att byta ut bettet mot ett med rörliga ringar. Många hästar får en tendens att "hänga" på ett med fasta ringar. Då kan du ju även passa på att köpa ett tredelat med en plattare mittdel då blir bettet något skarpare men inte så mycket. Kan hjälpa! Lycka till!

Tack för tipset ska testa om det funkar först, det kan ju faktisk om man har tur vara så enkelt =)
 
Sv: Skarpare bett?

Tyvärr är det ju så att här på Buke blir man fort lynchad så fort man andas något om att man vill rida på skarpare bett. Det är totalt politiskt inkorrekt och sånt gööööör man bara inte.

Själv har jag en häst som jag inte alltid haft 100% koll på - just pga att jag ridit på "vanliga" bett (två- el tredelat tränsbett med rörliga bettringar). I hoppningen har jag suttit och tjuvhållit (mestadels omedvetet) och inte galopperat ordentligt pga att jag inte haft full koll efter hindren om jag skulle låta honom gå i den galoppen han borde göra... Jag bytte till ett pelham med hel stång för ett par månader sedan och vi har gjort jättekliv i utvecklingen sedan dess. Nu kan jag galoppera honom ordentligt, få med honom bakifrån utan att han bara bara sticker.
Det är möjligt att jag inte är tillräckligt stark el duktig ryttare, men om man kan få det att fungera med detta bettet tills man reder ut att rida på vanligt tränsbett så kan jag inte se att det är fel. Jag rider ändå för en A-tränare i hoppning (som dessutom är med och dömer championat och bruksprov på Flyinge) och min tränare tycker att jag gör helt rätt. Dessutom håller jag helt med Meredith Michaels-Beerbaum - hellre kunna rida med mjuk hand och eftergift på ett skarpt bett, än att slita och dra i hästen på ett tränsbett...

(Mitt tips är att testa ett pelham, de finns både med hel stång och två- el tredelat)
 
Sv: Skarpare bett?

Jag förstår aldrig argumenten som lyder sådär, "hellre för fet än för smal" eller som du skriver, "hellre ha ett skarpt bett och mjuk hand än att slita i ett tränsbett."

Det går faktiskt att rida mjukt på ett tränsbett, eller ett rakt bett, och en hel massa olika milda bett. Inget är svart eller vitt.
Om folk lär sig rida så behöver man inte kränga på djuren ännu mer skrot i munnen.

Det är mycket, mycket sällan det är hästen som är problemet, om hästen var en hängare när ryttaren köpte hästen,
så var det förra ägaren som tillät hästen att hänga i bettet.

Jag gissar på att hästen kommer att börja hänga även i det skarpa bettet tillslut, bara för att man har tagit bort det ytliga problemet
men inte orsaken till varför problemet finns.

Det är som att sätta på en nosgrimma på hästen när den gapar för att komma undan handen. Problemet är inte att hästen gapar direkt...

Det första man gör när hästen hänger sig på handen, är att lära hästen att den inte får hänga på handen. Så simplet är det, dvs. man får
använda sig utav grundridning och korrigering utav hästen och sig själv, som tillåter hästen att gå och hänga i bettet som om det vore ett femte ben.
 
Sv: Skarpare bett?

Hej!
Har ett jätte trevligt halvblodssto, ganska stor och rida. Iaf så är hon ganska tung, ligger på bettet om ni förstår vad jag menar. Jag har mestadels ridit på ett tredelat med fasta ringar och det funkar men jag orkar knappt ett helt pass då. och i hoppningen blir det väldigt svårt för mig att samla ihop henne.
Ute är det också precis så jag orkar hålla henne men jag blir helt slut i armarna. Det känns ju inte schysst att hela tiden behöva sitta och hålla i henne heller, men annars drar hon iväg och då har jag ingen chans.
Vi lydnadstränar med tempoväxlingar och halter och så och det känns inte att det är bara där problemet sitter.
Skulle vilja rida på ett något skarpare bett. Har testat jaktkandar nu ett tag men tycker inte att hon verkar trivas alls på de. Någon som har något bett att tipsa om?


Jag tycker att ett rakt pelham med två tyglar ett ett bra alternativ (om hästen är kollad i munnen så man vet att problemet inte sitter där).
Med ett pelham kan man välja mer hur man vill att bettet ska inverka. "bridongtyglen" så länge hästen är lydig och så kan man använda stångtygeln när man behöver vara extra tydlig. Då slipper man ha dragkamp och kan tillrättavisa hästen på ett milt sätt när den inte lyssnar.
Men framförallt, lydnadsträning, och det gäller även ute. Man kanske inte kan göra exakt det man tänkt sig från början. lyssnar inte hästen får man kanske skippa galoppen och köra lydnadsträning med tempoväxlingar, avsaktningar, igångsättningar etc istället.
 
Sv: Skarpare bett?

I den bästa av världar så hade det allra bästa varit om alla hade kunnat rida utan sadel och träns och hästen hade samarbetat ändå... Nu ser verkligheten inte ut sådan för de allra flesta av oss och då får man lösa de problem man ställs inför på bästa sätt. Ibland innefattar de lösningarna att man betslar upp, så är det bara. Jag rider inte på pelham alltid, än så länge har jag bara gjort det när vi hoppar och det är trots allt max 1 gång/vecka. De andra 3-5 ggrna så rider jag på vanligt tränsbett. Jag har en häst som har motor, men ändå är lat - eller bekväm, om man så vill. Försöker alltid smita undan på enklaste sätt, de innefattar ibland i att skita i vilka signaler jag ger. Eftersom jag varken är stor el stark (han är bara 1,57 men är rätt stark och välbalanserad och har inga problem med att dra mig ur position när han vill det) så behöver jag extra hjälpmedel emellanåt. Jag tycker inte om att "sätta honom på röven", vilket jag har varit tvungen att göra enstaka gånger när han inte lyssnar, då rider jag hellre på ett skarpare bett och får honom dit jag vill med mkt mindre korrigeringar. Att rida med en mjuk hand och eftergift är mkt viktigare när man rider på ett skarpt bett, MEN om du gör det är det bettet inte skarpare än ett tränsbett...
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 151
Senast: Fazeem
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 614
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 214
Senast: Cambrie
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 213
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp