Bukefalos 28 år!

Skarpare bett?

Sv: Skarpare bett?

Att rida med en mjuk hand och eftergift är mkt viktigare när man rider på ett skarpt bett, MEN om du gör det är det bettet inte skarpare än ett tränsbett...


Men du nu rider med en så mjuk hand att bettet inte är skarpare än vad ett tränsbett är,
så spelar det ingen roll om du rider på tränsbett eller ett skarpare. Om du nu inte menar att
det skarpa bettet ska vara någon slags livlina? för att man inte kan kontrollera sin häst?

Jag har samma typ av problem med min häst, när hon blir lat så ångar hon på i 180 och lägger sig på handen.
Bästa lösningen är att aldrig erbjuda hästen handen när den vill lägga sig på bettet.

Men nu kan hon trava och galoppera ute i skogen och vart än man vill och enbart ha ett mjukt lätt stöd i handen.
Fast det har tagit henne nästan fem år att förstå att hon inte får hänga på handen, och vi har haft tränsbett på henne.
Jag tror att folk vill ha resultat för snabbt, att folk letar efter snabba lösningar för att man inte orkar ta tag i problemen.

Numera om min häst är het så kan hon studsa och busa, men lägger sig inte på handen, för det vet hon att hon inte får.
Min tränare säger "Du ska hålla i tyglarna som om de vore fågelungar" ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Skarpare bett?

Det verkar som ni som skrev sist förstår vad jag menar. Ska testa pelham, de funkade min ponny på och verkar som flera andra tycker att det är ett bra bett.
Det är väldig skilnad att kunna slappna av istället för att koncentrera sig på att "där" ska jag få stopp. Min häst blir ivrig så att hon nästintill glömmer bort mig och det är dels då hon blir stark, som en av er sa innan att det kan få en att kunna galoppera hästen bättre det är just det jag menar.
 
Sv: Skarpare bett?

Växla mellan olika bett.. det rekomenderade min tandläkare mig (eller hästens tandläkare rättare sagt hi hi). Själv växlar jag på min starka häst, mellan gummiklätt rakt phelham, ett tredelat med sweetiron och ett vanligt rakt tränsbett. Innan hade jag även hackamore. Vet faktiskt inte varför jag slutade med det (får ta och leta upp).

Dock kan jag tillägga att min dam inte är helt nöjd med phelhamet. Det är mog inte så mkt bettet utan faktum att det är gummiklätt.. Funderar på att prova ett vanligt i stål. Men jag rider inte så ofta på Phelham, men det är ett bra alternativ om man är lätt på handen...

Lycka till
 
Sv: Skarpare bett?

Problemet blir inte löst genom ett skarpare bett, snarare gömmer det och möjligtvis gör det värre.

Att hästen hänger sig i bettet är för att du tillåter den göra det. Se till att du inte erbjuder det, se till att det inte finns något att hänga sig i ;)
 
Sv: Skarpare bett?

Det finns mycket som kan lösa sig med skarpt bett. En nonchalant häst som hänger i handen och inte respekterar ryttarens signaler kan bli mycket bättre om man betslar upp. Självklart så kan en dåligt riden häst inte bli bättre av skarpare bett. Om bettets skarphet inte har någon effekt så undrar jag varför inte alla världens elitryttare tävlar på vanligt tränsbett??? Dom om några är väl duktiga ryttare.
 
Sv: Skarpare bett?

Tyvärr är det ju så att här på Buke blir man fort lynchad så fort man andas något om att man vill rida på skarpare bett. Det är totalt politiskt inkorrekt och sånt gööööör man bara inte.

Själv har jag en häst som jag inte alltid haft 100% koll på - just pga att jag ridit på "vanliga" bett (två- el tredelat tränsbett med rörliga bettringar). I hoppningen har jag suttit och tjuvhållit (mestadels omedvetet) och inte galopperat ordentligt pga att jag inte haft full koll efter hindren om jag skulle låta honom gå i den galoppen han borde göra... Jag bytte till ett pelham med hel stång för ett par månader sedan och vi har gjort jättekliv i utvecklingen sedan dess. Nu kan jag galoppera honom ordentligt, få med honom bakifrån utan att han bara bara sticker.
Det är möjligt att jag inte är tillräckligt stark el duktig ryttare, men om man kan få det att fungera med detta bettet tills man reder ut att rida på vanligt tränsbett så kan jag inte se att det är fel. Jag rider ändå för en A-tränare i hoppning (som dessutom är med och dömer championat och bruksprov på Flyinge) och min tränare tycker att jag gör helt rätt. Dessutom håller jag helt med Meredith Michaels-Beerbaum - hellre kunna rida med mjuk hand och eftergift på ett skarpt bett, än att slita och dra i hästen på ett tränsbett...

(Mitt tips är att testa ett pelham, de finns både med hel stång och två- el tredelat)


Håller med. Skarpa bett verkar vara BIG nono. Jag tycker det kan vara ett alternativ, så länga man kan rida och förstår vilken inverkan man har på hästen.
Jag rider oftast på ett tredelar med fasta ringar. De få gånger jag hoppar har jag ett delat Pelham, ibland även när jag rider ut. Då kan jag galoppera ute i skogen eller på ett fält, utan att behöva dra och slita. Och NEJ, det funkar inte med små förhållningar då om jag vill sitta kvar eller slippa rusa ut på vägen.
Heller sytråd i händerna med enkla förhållningar än slita och dra.
När jag rider markarbete eller lugna skritt/travpass i skogen har jag det vanliga bettet.
 
Sv: Skarpare bett?

Det finns mycket som kan lösa sig med skarpt bett. En nonchalant häst som hänger i handen och inte respekterar ryttarens signaler kan bli mycket bättre om man betslar upp. Självklart så kan en dåligt riden häst inte bli bättre av skarpare bett. Om bettets skarphet inte har någon effekt så undrar jag varför inte alla världens elitryttare tävlar på vanligt tränsbett??? Dom om några är väl duktiga ryttare.

Men då är frågan, varför är hästen nonchalant?

På grund av bettet, eller en ryttare som inte kan rida?
 
Sv: Skarpare bett?

Hästar kommer i alla former och storlekar. Den som tror att allt går att lösa med tränsbett och att alla andra bett är av ondo är säkert en ryttare på världstoppen, eller??? Jag har massor av bett i sadelkammaren och jag använder som standard ett vanligt tränsbett. Jag vet hur viktigt det är att kunna betsla upp vid behov. Jag föreslår att ni som är så otroligt duktiga kan fortsätta med att aldrig byta bett så kan vi "amatörer" ta till sådana saker som att prova annan utrustning vid behov. Bara på Buke finns världens bästa ryttare, hm???
 
Sv: Skarpare bett?

Nu pratar jag inte om ryttare i världstoppen. Nu pratar vi om en ryttare som inte kan rida utan att hästen blåhänger i bettet.

Ryttare i världstoppen kan säkerligen rida sina hästar tillräckligt väl för att kunna använda ett skarpare bett, för att förfina sina hjälper med handen.
Det kan vara till stor nytta när det ska göras en skarpare sväng eller dylik.


Men ska kanske inte användas för att hästen är rent ut sagt dåligt grundriden.

Vart har grundridningen tagit vägen??? Snabba genvägar tycks bli allt mer populära.

Jag byter gärna bett, men jag betslar inte upp bara för att hästen lägger sig på handen. Som sagt, det är inte bettet det är fel på utan det är ridningen.
Tränsbett behöver inte heller enbart betyda ett tvådelat bett med rörliga ringar. Finns mängder av olika milda bett att välja mellan.

I dressyren betslar man enbart upp till kandar för att kunna förfina sina hjälper ytterligare på en redan välriden häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Skarpare bett?

Vilket skitsnack, du utgår från att alla ryttare som behöver betsla upp sina hästar är dåliga ryttare.
 
Sv: Skarpare bett?

Nej. Om du läser mitt inlägg, så anser jag varken att toppryttare som rider med skarpare bett inom både hoppning och dressyr är dåliga ryttare.
Men där använder man, förhoppningsvis, ett skarpare bett för att förfina sina hjälper. Inte för att förstärka sina hjälper.
 
Sv: Skarpare bett?

Jag lägger ner!!!! Har jag en häst som nonchalerar mina skänklar så sätter jag på mig sporrar, inte sitter jag och sparkar mig blå. Har jag en häst som nonchalerar min hand så betslar jag upp, inte sitter jag och rycker och drar.
 
Sv: Skarpare bett?

Man ska inte rycka och dra, man ska jobba på att få hästen lydig.

Om min häst inte tar skänkeln så jobbar jag på framåbjudning och lydnad (förutsatt att hästen förstår skänkeln ordentligt, annars får man ju börja där).

De allra flesta som upplever sina hästar som tunga i handen rider inte fram för skänkeln tillräckligt (hästen bär sig inte).
 
Sv: Skarpare bett?

Nu pratar jag inte om ryttare i världstoppen. Nu pratar vi om en ryttare som inte kan rida utan att hästen blåhänger i bettet.

Ryttare i världstoppen kan säkerligen rida sina hästar tillräckligt väl för att kunna använda ett skarpare bett, för att förfina sina hjälper med handen.
Det kan vara till stor nytta när det ska göras en skarpare sväng eller dylik.

Nu antar du ju att TS är en dålig ryttare som har en dåligt riden häst, utan att egentligen ha en aning om något av det. Men det är ju trots allt buke, forumet där det uppenbarligen inte går att få råd som man ber om, utan istället blir anklagad, dömd och sågad vid fotknölarna.

Bukefalos: åklagare, jury och domare.
 
Sv: Skarpare bett?

Jag kanske uttrycker mig för barskt, men uppenbarligen så förstår inte TS vikten av en vettig grundridning.
Hänger hästen så extremt i handen att man känner sig tvingad att betsla upp för att man inte kan kontrollera hästen så kan man knappast kalla hästen välriden?
Om det då beror på förra ägarens ridning eller nuvarande ryttares ridning är frågan.
 
Sv: Skarpare bett?

Jag har haft mycket munproblem med hästen jag har nu. Hon blev stark, hängde i bettet och var (är lite fortfarande) stel i sin högra sida. Först försökte jag jobba mycket dressyr då jag bara trodde att det vara att hon var svag, men jag kom ingenvart tyckte jag.

Så jag kollade upp henne i munnen. Det visade sig att hon hade två vargtänder, en på vardera sida. En av dom var dessutom avbruten eller avbiten, så den låg under tandköttet. Inte så trevligt att ha bettet på det..

Så, nu är dom helt borta, men problemet försvann inte direkt för det. Nu har det börjat släppa, men det har tagit ett tag.

Det jag kan tipsa om, det är ju att kolla upp henne i munnen om du inte gjort det.

Är det nget fel där, tycker jag att du ska byta bett ofta! Det funkar på min, jag växlar mellan olika tränsbett (tvådelade, tredelade, fullcheek, muffbett m.m.) och även bettlöst (hackamore, ska nog skaffa in ett sidepull för omväxlings skull)

Sen så att jobba för en starkare häst. Backträning, styrkeövningar, you name it..

Sen tycker jag väl inte att det är direkt fel att betsla upp någon gång (tex hoppträning) om man ger sig skjutton på att till vardags jobba för att endast kunna rida på ett "snällt bett".
 
Sv: Skarpare bett?

Sporrar används inte för att man ska kunna sparka en häst som är slö, sporrar är till för att man ska kunna förfina sina hjälper.

Behöver man sporrar för att driva sin häst framåt och ett skarpt bett för att slippa få en häst i handen, kan man ju börja fundera över hur man rider.
 
Sv: Skarpare bett?

Sporrar används inte för att man ska kunna sparka en häst som är slö, sporrar är till för att man ska kunna förfina sina hjälper.

Behöver man sporrar för att driva sin häst framåt och ett skarpt bett för att slippa få en häst i handen, kan man ju börja fundera över hur man rider.

Håller med!

tycker för övrigt att man inte ska byta bett till skarpare på en häst som hänger i handen. Försök rätta till problemet med ditt nuvarande bett istället eller prova kanske ett äpplebett?
 
Senast ändrad:
Sv: Skarpare bett?

Har testat jaktkandar nu ett tag men tycker inte att hon verkar trivas alls på de. Någon som har något bett att tipsa om?

Du menar ett kimblewickbett eller? hänger hon sig lika mycket i det också eller på vilket sätt verkar hon inte trivas med det?
 
Sv: Skarpare bett?

Min häst kan också bli stark när jag rider ut. Jag bytte från ett tredelat tränsbett till ett westernbett med långa skänklar, det går han kanon på. Istället för att vi bråkar så kan vi nu ha sköna ridturer utan bråk. Dressyren har också blivit bättre. I början red jag utan delta, men det har jag börjat med nu för han behöver inte det skarpaste bettet längre. Det gäller bara att hitta ett bett som hästen gillar.

Så mitt råd är att testa ett annat bett, ibland funkar det bara det är något nytt. Min kille går kanon på sitt gamla bett när jag plockar fram det ibland. Vissa trivs med omväxling. För min häst kan det räcka med en ny nosgrimma=)
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 152
Senast: Fazeem
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 614
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 215
Senast: Cambrie
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 216
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp