Skicka bett med posten, pris?

pinky

Trådstartare
Vad kan det kosta att skicka en pelhamstång med posten?

Eller snarare, hur tjockt och tungt blir det om man lägger det i ett vadderat kuvert. Enligt postens guide får inte brevet vara tjockare än 3 cm och väga mer än 250g för att gå för 20:-...

Nån som har erfarenhet? :)
 
Jag tror att du måste betala lite mer än 20 kr, det exempel du anger nu är baserat på ett tunnt kuvert. Jag tror att du måste använda något kraftigare doningar, och då går priset upp något. Antagligen måste du ta ett sådant vadderat eller dubbla kuvert, men det finns ju färdiga med porto och allt kolla på det. Dessa tar väl upp till 2 kg, och kan gå som brev.
 
Fast jag fattar det som att även vadderade kuvert går som brev, om de inte är för stora/tunga. :confused:

Kollade igen, och om det blir tjockare än 3 cm går priset upp till 30:-. Men däremot om vikten är högre än 250g, då blir det ännu dyrare, för då måste jag tydligen betala i "upp till 2 kg-klassen"...

Det enklaste vore ju att ta bettet och traska in på posten och fråga, men det är så att jag ev. ska köpa bettet av en tjej som inte bor i närheten, så jag har inte tillgång till det. Vi har mailkontakt, så jag får se vad hon säger. Det blir ju hon som får fixa paketeringen, men om det blir jättedyr frakt köper jag inte bettet.

Usch vad svamligt det där blev då, massor av onödigt... :o
 
Du har ju olika klasser på vikten,
kostar det 20:- för 250gram
så har du nästa steg 500gram o så vidare.
Inte betalar du för 2kg om det inte ligger däromkring.
 
Är det så det funkar?
Det framgår inte på postens hemsida... (Eller så är det jag som inte fattar! :angel: :cool:)

Är det ingen som har köpt/sålt bett och skickat med posten som kan berätta hur ni gjorde då? :) (och nu börjar jag känna mig tjatig... :o)
 
Har för mig jag betalade ca. 60:- när jag skickade en stång med vaderat. Och även om vikten inte är så stor så får de inte plats i billigare kuvert för vadderat måste det vara annars går det sönder.

MVH/
 
Tack!
Tänkte inte på att man måste köpa kuvertet också, och det kostar ju några kronor... :smirk:
 
Jag brukar skicka mina bettlösa träns i jiffypåsar (påsarna som man kan köpa i de flesta bokhandlar kostar ca. 10:-).
Frakten skiljer beroende på vikt, enligt listan nedanför:

Upp till 250 gram = 4 märken (5.50:-/styck) = Porto för 22:-

Upp till 500 gram = 6 märken (5.50:-/styck) = Porto för 33:-

Upp till 1000 gram = 8 märken (5.50:-/styck) = Porto för 44:-
 
Tackar! :)

Hur stora påsar använder du då? För jag antar att du skickar dem som vanliga brev, inte skrymmande?
 
Skickar som vanligt brev för det mesta, ibland får jag skicka som skrymmande. Skrymmande = 2 extra märken (d.v.s. 11:- mera).

Påsarna jag använder är ca. 30x20 cm tror jag. Storleken större än de jag har räknas nog som skrymmande (får ha en bredd av max 25 cm, annars är det skrymmande).
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 240
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp