Skicka iväg på inridning.

Fibusen

Trådstartare
Känns som om jag inte kommit nån vart med min -05a...:cool:

Kikar i -05a-tråden,och många rider redan på sina hästar,och min är knappt sadelvan..:eek::o

Han lyssnar jättebra på rösten när man leder honnom,men vid longering/tömkörning är det som bortblåst,han förstå att en smackning betyder frammåt,men förstår inte att ptrr betyder stanna/sakta ner.. HUUR ska jag göra,jag använder rösten när jag leder honnom,och då lyssnar han jättebra..Känns som om det aldrig kommer att funka!

Sen,ang inridning,ska lämna iväg honnom,men vet inte när,hur eller vart.. Hur har ni gjort ni som lämnat i väg era? Vart har dom hamnat,hur lång tid tog det,och vad gick kalaset på?Hur mycket ridna var dom när ni tog hem dom? Berätta allt! Tips om inridare så nära dalarna som möjligt tas tacksamt emot via PM,likaså vilka man ska akta sig i från.
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Min -05:a har jag inte ens haft sadel på ännu. Han är jättemycket överbyggd (har varit det de sista året). Det är bara fyra långa ben på honom och dessutom har han stor gång. Jag stressar inte . Tycker inte att det är någon ide när han inte har förutsättningen för att tycka att detta med ridning är ok.
Jag tycker mer man ska gå på var hästen är i sin utveckling än vad alla andra gör med sina hästar. Du ska ju ha en häst som håller och tycker att det är roligt, eller ivarjefall ge den förutsättningarna för det. Jag gissar att min kommer att vara sadelvan innan sommaren och sedan efter betet kommer jag att så smått börja rida honom. Om han vuxit i kroppen.
Sedan angående longering och tömkörningen är det bara att träna och träna och åter träna. korta pass lugnt och metodiskt. TÅLAMOD ÄR EN DYGD ;). Vad gör det om det tar honom fem varv att sakta av, tillslut gjorde han ju det och då är det bara att överösa med beröm.
Beridarna kan jag inte hjälpa dig med, jag bor lite fel för det.
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Åhh,skönt,då är jag inte ensam om att vara sist! ;)

Vi får hålla tummarna om att dom blir inridna nån gång iallafall...
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Jag är varken orolig för dig eller för mig eller våra hästar. Allt har sin tid och tids nog kommer våra hästar att vara inridna :D
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Jag har inte gjort så mycket med mina 05 då i alla fall en är sen i utväcklingen.... Men skall väll börja lite smått med dom snart, känner ingen stress...dom är ju bara 3år :smirk:
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Jag köpte en 4 åring i oktober som endast var väl hanterad och hade haft sadel på sig några gånger.
Och det är först nu som han är färdig inriden:) Och nu så räknas han ju som 5 åring. hihi...
Så stressa absolut inte. Det tar den tid det tar.
Bättre att göra så än att stressa så hästen får en dålig upplevelse av det:crazy:
Det kommer gå hur bra som helst för dig!!
Lycka till med din nya pärla.
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Måste säga att min tränare som har hjälpt mig rida in två av mina unghästar är jätteduktig! Utbildad hippolog och ridit svår dressyr. Hon är super verkligen!! Vet inte hur hon skulle ställa sig till att rida in andras hästar men hon är jätteduktig och hästarna blir harmoniska och coola!
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Var sparsam med longeringen, det sliter att gå runt på en liten volt. Börja tömköra istället och ta med dig en medhjälpare, det är viktigt. När du tömkör första gångerna så leder medhjälparen hästen, så den lära sig svänga, start och stopp. Tänk också på vad ditt kroppsspråk säger så läs gärna Monty Roberts böcker.

mvh /gullegryn
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Men å andra sidan så är det bättre för hästen att vänja sig vid att gå på volt som liten så leder, ligament och senor vänjer sig.
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Men är det inte väldigt stor risk då att unghästen, som inte är i färdig balans ännu, avlastar och därmed felbelastar. Det blir ju en väldigt stor belastning på senor och leder att gå på en liten volt.
Då tycker jag det är bättre att tömköra så man kan rakrikta hästen under arbetet.
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Nu har ju jag knappt longerat något alls,utan kanske 4-5 ggr pga att jag vet hur mycket det sliter.

De gånger jag har longerat är när han hafft sadel på sig,om vi inte ska sadelträna så tömkör jag med tömkörningsgjord.
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Han lyssnar jättebra på rösten när man leder honnom,men vid longering/tömkörning är det som bortblåst,han förstå att en smackning betyder frammåt,men förstår inte att ptrr betyder stanna/sakta ner.. HUUR ska jag göra,jag använder rösten när jag leder honnom,och då lyssnar han jättebra..Känns som om det aldrig kommer att funka!
Tänk på hur du använder ditt kroppsspråk och vart vid hästen du står när du ger kommandot, står du väldigt långt bak (gällande longering) då kan detta vara svårt att förstå då det både betyder framåt och avsaktning och en häst har ju lättare för framåt och då blir det oftast detta.

Sen,ang inridning,ska lämna iväg honnom,men vet inte när,hur eller vart.. Hur har ni gjort ni som lämnat i väg era? Vart har dom hamnat,hur lång tid tog det,och vad gick kalaset på?Hur mycket ridna var dom när ni tog hem dom? Berätta allt! Tips om inridare så nära dalarna som möjligt tas tacksamt emot via PM,likaså vilka man ska akta sig i från.

Har aldrig skickat iväg en unghäst på inridning, beror dock på att jag inte haft någon unghäst (har ej råd att köpa häst) men jag har därimot tagit emot hästar för inridning och hur mycket hästen skall vara riden beror på hur mycket ägaren vill att hästen skall vara riden.
Tiden varierar alltifrån någon månad upp till ett år,just berorende på individ och hur mycket ägaren vill att hästen skall kunna när den kommer tillbaka.
Betalning av hovslagare, stallhyra, foder, etc. allt detta står ägaren för, begär oftast ingen annan betalning än så länge då jag inte försöker livnära mig på detta.

(Och NEJ detta var INTE reklam för mig!!)

//Malin
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Men är det inte väldigt stor risk då att unghästen, som inte är i färdig balans ännu, avlastar och därmed felbelastar. Det blir ju en väldigt stor belastning på senor och leder att gå på en liten volt.
Då tycker jag det är bättre att tömköra så man kan rakrikta hästen under arbetet.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Jag har ju varit så dum (inser jag nu i efterhand) så när jag har ledit/lett (???) honnom så har jag alltid placerat honnom bakom mig,och inte använt så mycket röst,utan en höjning med handen som jag har grimskafftet i har betydigt "stanna" eller när jag stannar så stannar han,lägger grimskaftet bakåt,alltså för handen bakåt ur normalläge,då backar han,för jag handen frammåt,då går han.

Så jag har som sagt inte använt så mycket röst,och det ågrar jag nu... har börjat lägga in rösten, smacka,ptrr,och back,varje gång jag är ute och går/leder honnom,så förhoppningsvis så kopplar han ihop att rösten betyder samma sak som tex höjning av min hand,och kan förhoppningsvis bara använda rösten snart..

Är inte så lätt att höja handen när man är några meter bakom och tömkör,för att han ska stanna..

*dumma,dumma mig*

Men igår funkade bara rösten för "back" iallafall,utan det mista komandot med grimskaftet/handen,stog och flätade svansen,och han smög frammåt hela tiden,och jag kom längre och längre i från snoddarna,sa back,och faktist så backade han på en gång!
 
Senast ändrad:
Sv: Skicka iväg på inridning.

Det enda jag vill är att han ska vara riden i skritt,trav och galopp,kunna svänga,stanna,och frammåt...
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Jag tror på att man bygger upp hästen och stabiliserar senor och leder genom att vänja dem tidigt vid att gå på volt. Vet av egen erfarenhet att hästar som aldrig gått på volt och som man börjar rida på volt blir dåliga. Däremot mina unghästar har aldrig någonsin haft några problem med leder eller inflammationer. Jag tror det är pga att vi arbetar de på volt från början... Men det är ju jag och mina metoder, tycker de funkar bra och mina hästar är hela och friska och starka trots att de har gåt tpå volt sen inridningen påbörjades, max en gång i veckan. Men för mig funkar det och hästarna är hela så jag har ingen anledning att byta metod!
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Jag tror på att man bygger upp hästen och stabiliserar senor och leder genom att vänja dem tidigt vid att gå på volt. Vet av egen erfarenhet att hästar som aldrig gått på volt och som man börjar rida på volt blir dåliga. Däremot mina unghästar har aldrig någonsin haft några problem med leder eller inflammationer. Jag tror det är pga att vi arbetar de på volt från början... Men det är ju jag och mina metoder, tycker de funkar bra och mina hästar är hela och friska och starka trots att de har gåt tpå volt sen inridningen påbörjades, max en gång i veckan. Men för mig funkar det och hästarna är hela så jag har ingen anledning att byta metod!

Varför skriver du detta till mig? :confused:
 
Sv: Skicka iväg på inridning.

Har absolut ingen erfarenhet av unghästar - har min första treåring nu och provar mig fram. men läste Kyra Kyrklunds bok å hon anser att longering är bra träning och variation för unghästen. (istället för att bara rida)
Jag är kass på att longera så jag rider hellre ut i skog å mark. Longerar första dagen efter vilan ifall han är "brallig" men mer än så longeras han ej.
Red för en unghästutbildare och fick rida på stora volter... så länge de inte slängtravar/springer å går i balans är det nog ingen fara tror jag. Å på STORA volter och korta tider. Hellre träna övergångar mellan gångarter än låta dem ligga å rulla länge i ex galopp.
Men det är bara en tanke...
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Jag står i begrepp att skicka iväg min 3-åring på inridning. Nu undrar jag vad man ska tänka på - t ex vad gäller avtal och kontrakt...
Svar
13
· Visningar
2 019
Senast: Juni
·
Träning Jag skulle behöva hjälp. (Och det här blev visst jättelångt - förlåt!) För några månader sedan fick vi en hop hästar till stallet...
2
Svar
20
· Visningar
2 119
Senast: Husmusen
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 899
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp