Bukefalos 28 år!

Skicka iväg på inridning - vad att tänka på?

J

Juni

Jag står i begrepp att skicka iväg min 3-åring på inridning. Nu undrar jag vad man ska tänka på - t ex vad gäller avtal och kontrakt, men även annat.
Jag har inte bestämt ännu vart hästen ska och har inga tidigare erfarenheter av inridare/utbildningsstall så jag blir tvungen att välja enbart utifrån rekommendationer av vänners vänner, vilket innebär att det känns lite oroligt att skicka iväg hästen.

Hästen är grundhanterad om än ngt sporadiskt; longerad, tömkörd, bett- o sadelvan, löshoppad, har hängts på, är styrbar från marken, van vid hängande stigbyglar osv. Hästen har ett gott huvud och är läraktig. Vad är då rimligt att begära att en inridare ska hinna med på fyra veckor?

Sista frågan kanske bäst hör hemma i annan forumskategori, men eftersom mina frågor lite hänger samman ställer jag den här också.

//Juni
 
Sv: Skicka iväg på inridning - vad att tänka på?

Jag hade gjort studiebesök på stället du ska skicka hästen till innan. Den som ska rida in hästen har väl också referenser, jag hade kollat dessa och gärna själv tagit reda på andra som har lämnat häst där tidigare för att kolla upp hur det är där. Tyvärr finns det i mina ögon en hel del oseriösa sk beridare som t ex inte gör det jobbet med hästen som utlovats. Ett proffs jag vet rider t ex själv inte hästarna som är på inridning, utan det gör diverse hästskötare, detta framgår ej av kontraktet man får där. En del använder enligt mig tvivelaktiga metoder eller så sköts inte hästen som utlovats på stället ( t ex för lite foder, får aldrig gå ut i hage som utlovat mm) så kolla noggrannt upp stället innan du lämnar hästen där. Hälsa gärna på hästen under inridningstiden för att se att det fungerar. Har man tur hittar man ett riktigt proffs, och då är det väl värt pengarna. Riden i alla gångarter borde hinnas med på en månad tycker jag med en så väl förberedd häst. Lycka till!
 
Sv: Skicka iväg på inridning - vad att tänka på?

Jag vill inte skrämma dig men när min kompis skickade iväg sin häst på inridning stegrade den sig med sin nya ryttare. De, som inte kände hästen, förstod inte att han hade gjort illa sig men det visade sig att den hade slitit av ett korsband och fick avlivas.
 
Sv: Skicka iväg på inridning - vad att tänka på?

Hej,
Jag lämnade bort min häst som dessvärre inte slutade så vidare då min häst knappt gick framåt och stegrade sig när hon kom hem, och beridaren gick inte och få tag på vid hämtning av hästen.
Men det viktigaste jag kan tipsa dig om är:
Försök hitta en bra beridare med bra referenser och så nära dig som möjligt så du har möjlighet att vara med och se, (betala hellre en tusenlapp mer för att få det nära)
Skriv ett bra kontrakt ställ krav,
Lycka till hoppas det går bra
 
Sv: Skicka iväg på inridning - vad att tänka på?

Bara en fråga, om du redan kommit så långt, varför inte rida in den själv?
 
Sv: Skicka iväg på inridning - vad att tänka på?

Låt beridaren träffa hästen innan så att denne kan göra en bedöming om den kan/vill ta sig an hästen och att du får se hur dom verkar funka ihop. Skriv kontrakt på en viss period (ex att hästen ska vara där i 1 mån), vad det kostar, och vad som är tänkt att hästen ska kunna liksom och att det är beridarens skyldighet att höra av sig om det hänt något med hästen. Åk dit och titta efter halva tiden på hur långt man har kommit med hästen (så att man är säker på att utlovade saker gjorts). Uppsutten skritt, trav galopp tycker jag är rimligt, men inte nåt mer avancerat som innebär "jobb" för hästen liksom.
 
Sv: Skicka iväg på inridning - vad att tänka på?

Tack till alla som svarat. Många bra tips. Tråkigt att läsa om de
inridningar som gått snett. Det är just sådana berättelser som gör mig orolig
för att skicka iväg hästen.
Jag ska iaf göra studiebesök på de ställen jag funderar på, det kanske kan göra mig lite klokare.
 
Sv: Skicka iväg på inridning - vad att tänka på?

Av flera anledningar, i första hand för jag saknar medhjälpare och tycker
att jag är för oerfaren för att göra insittningen och det första arbetet därefter
utan hjälp.
 
Sv: Skicka iväg på inridning - vad att tänka på?

Jag har ridit in två hästar. Det har gått helt odramatiskt speciellt med min nuvarande häst som passar mig bra i temperamentet. . Jag tycker nog inte att det är själva inridningen om man med det menar att vänja hästen vid en ryttare som är det svåra. Att vänja den vid att man rider den. att kunna styra den, rida ut osv har inte varit så svårt. Sedan har jag tagit hjälp när jag nu har börjat utbilda hästen. Jag antar att man inte kommer så långt på fyra veckor även om man är proffs på detta. Hästen måste ju få en rimlig chans att vänja sig. Jag tror inte på att gå fram för fort med hästar. Jag har inte haft så mkt hjälp. Min man har gått vid sidan om de första gången när jag bara åkte med sedan har jag ridit själv.
Om du känner dig osäker på att lämna bort den tycker jag att du ska försöka själv.
 
Sv: Skicka iväg på inridning - vad att tänka på?

En häst som är så väl förberedd brukar jag säga att efter en månad kunna gå i en stadig form i skritt och trav, samt påbörjade galopparbeten. Sen kan man inte heller ge några garantier som inridare/utbildare. Har flera gånger varit med om människor som frågat "Kan du garantera att h*n kan det om X veckor?" eller "Kan du garantera att h*n inte kommer bocka när h*n kommer hem igen?" I sådana fall brukar jag säga att det är levande djur vi har att göra med, och vill dom ha garantier för ett "lyckande" så får dom vända sig till någon annan.

Jag har än så länge inte haft problem med någon som lämnat sin häst till mig, har vid många tillfällen fortsätt ta emot hästarna för utbildning under kortare perioder då och då, och ställt upp och ridit vid tävlingar, championat och bruksprov. Men jag har haft tur och dessutom tackat nej om jag känt att personkemin mellan mig och hästägaren inte stämt och de har ställt för orimliga krav.

Referenser och att få ett bra upplägg och höra hur inridaren tänker gå till väga tror jag är det absolut viktigaste att ta reda på.
 
Sv: Skicka iväg på inridning - vad att tänka på?

Av tidigare erfarenheter kan jag säga att även om hästen är sadelvan betyder inte det att den accepterar att någon sitter och bestämmer på ryggen. Men oftast har de såklart inga problem med det om de är så välhanterade som din låter :p

Om min skulle skicas iväg skulle jag kräva referenser från stallägare, ev tidigare kunder (bara för att det är en "ny" person behöver den inte vara dålig), höra med andra i stallet, be om nummer till tidigare tränare osv. Jag skulle då kolla upp ALLT!

Se till att det står i kontrakt vem som står för vad vid ex skador o liknande! Och att du och inridaren har samma syn på vad som är viktigast är skitviktigt!! En del vill ha lugn häst, andra en glad, andra endast en ridbar osv, därför är det bra om ni båda vet vart ni har varandra :P
 
Sv: Skicka iväg på inridning - vad att tänka på?

Vet någon var man kan finna en för ändamålet lämplig kontraktsmall eller hur man kan formulera ett sådant kontrakt?
Ni som tagit emot eller lämnat iväg hästar för in-, tillridning eller liknande; hur har ni behandlat ansvarsfrågan av ev skador på häst, andra hästar, människor, föremål, utrustning etc?

Jag är tacksam av svar (gärna snabba) på dessa frågor då förflyttning av hästen till utbildare är nära förestående.

//Juni
 
Sv: Skicka iväg på inridning - vad att tänka på?

Jag föreslår att du vänder på det. När du kontakter tilltänkt beridare, be att de skickar över ett kontrakt för påseende. Det är ju DE som ska hålla med den biten.
 
Sv: Skicka iväg på inridning - vad att tänka på?

Jo, jag förstår att det normalt skulle vara beridaren som håller med kontrakt. Nu blev det så att hästen blev skickad till någon som inte bedriver någon utbildningsverksamhet och inte tidigare tagit emot andras hästar.
Dock blev valet enkelt då beridaren i fråga är väl meriterad på området. Nära bekanta går i god för personen och dennes kunskaper.
Jag skrev själv ihop ett kontrakt som beridaren godkände.
 

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 266
Senast: Blyger
·
D
Hästmänniskan Jag har precis skickat i väg min 3åring på inridning. Innan vi skickade iväg honom så tog jag hjälp utav en tjej som är väldigt duktig...
2
Svar
23
· Visningar
3 310
Senast: Iliaca
·
Träning Känns som om jag inte kommit nån vart med min -05a...:cool: Kikar i -05a-tråden,och många rider redan på sina hästar,och min är...
Svar
17
· Visningar
1 931
Senast: anni0301
·
M
Träning Tänkte höra era erfarenheter om att skicka iväg en häst på inridning? Hur hittade ni inridaren? Är ni nöjda med resultatet? Hur mycket...
Svar
8
· Visningar
2 596
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp