Bukefalos 28 år!

SkidÅkar****lar!

Mirraya

Trådstartare
Ofta hör jag att hästar rider sönder skidspåren och förstör motionsspår mm.. jättetråkigt, så ska det inte vara. Men nu är läget omvänt kan vi säga!

Såg att vår sommarhage har skidspår tvärs igenom sig på två ställen, låter inte så allvarligt va? Nä, men om jag tillägger att denne spårare har KLIPPT upp staketet på 4 ställen, kört med skoter för att få bättre underlag och slutligen lagt sitt fina skidspår i skoterspåren...:mad:
Naturligtvis har jag ju aldrig sett personen, tur för honom:devil:

Men hur tänker man?????
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Det är väl inte så mycket att hetsa upp sig för.
Lite ofint att de inte frågar, kanske.

Skulle du sagt nej, om de frågat innan de klippte upp staketet?
Du får väl be om ett par hundra kronor, för att ta dig tiden att knyta ihop staketet i vår.
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Fast jag skulle också bli upprörd om de haft sönder staketet:o
Så gör man ju inte!!!:confused:

Jag skulle definitivt sagt nej om de haft artigheten att fråga också. Jag knyter inte mina elrep utan skarvar med säkerhetsskarvar och dessa kostar ju någon krona.
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Jag tycker det är självklart att man inte klipper upp andras staket för att lägga skidspår, eller vad han nu vill göra utan att fråga!
Det är inte allmän mark. Vi kan ha djur i hagen även då det inte är sommar.

Vem ska jag ta ett par hundralappar ifrån? Allmäna skidåkarkåren? Nä, han får allt hoppas jag inte ser honom...!
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Håller fullkomligt med dig!
det är inte ens "lite ofint" utan det är enligt mig riktigt allvarligt.
allemanesrätten? "stäng grindar efter dig"
hur i h*lv*te ska denna person lyckas med det när han har förstört staketet?
så himla lågt att inte ens be om lov! :crazy::mad:

vi har också skidspår/vandringsspår genom hela våra sommarhagar.
och eftersom vi inte har ridbana rider vi i hagarna på vintern.
då har skidåkarj*vlarna mage att skälla på oss för att vi rider upp deras skidspår.
(jag är noga med att bara rida rakt över de ställen där man måste passera!)
de får alltid svaret. "det här är VÅRA hagar passar det inte kan du åka nånannanstans!:devil::devil:"

joggarna är ännu värre...
springer upp i häcken på hästarna i MÖRKER utan att varna för att sen slänga den smarta kommentaren "klarar inte hästarna av det får ni väl sluta rida ute"
när man snällt säger till dem att de gärna får varna innan de kommer..OT
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Jag skulle definitivt sagt nej om de haft artigheten att fråga också. Jag knyter inte mina elrep utan skarvar med säkerhetsskarvar och dessa kostar ju någon krona.

Instämmer även i ovanstående! Kanske skulle koppla ihop och koppla in elen...:devil:
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Sen är det väl så att man får inte åka snöskoter utanför skoterleder om man inte använder skotern som redskap på sin egen mark?
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Det är väl inte så mycket att hetsa upp sig för.
Lite ofint att de inte frågar, kanske.

Är du allvarlig???? :eek:

Hade nån idiot klippt sönder mina hagstaket för att nöjesåka i hagen hade jag lagat staketet och sedan passat på marodören vid fint skidväder. Sen fotobevis när han 'öppnar' staketet igen och därefter hade det blivit polisanmälan ifall han inte ville ge mig en saftig ersättning.

Det är ju såna här idioter som gör att folk vill avskaffa allemansrätten.
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Jo det får man. Men inte om det finns någon risk att man skadar marken som är under snön. Så det är tillåtet att köra på andras åkrar/ängar om man kan garantera att ingenting är skadat i vår - vilket man ju inte kan garantera :P Men ja, typ så har jag fattat det (tog skoterkort i år) Endast i naturreservat är det förbjudet att åka utanför leden om det finns sådana skyltar som förbjuder det. Men man får inte köra på andras gårdar, där man stör och så.

Så nej man får inte klippa upp hagar, om man inte fint lagar efter sig, då tror jag faktiskt det kunde vara tillåtet.. Även om de bara knyter ihop med knutar.. Men vet inte, det står som inte i handboken hur reglerna kring hästhagar är.
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Jag tycker det är självklart att man inte klipper upp andras staket för att lägga skidspår, eller vad han nu vill göra utan att fråga!
Det är inte allmän mark. Vi kan ha djur i hagen även då det inte är sommar.

Vem ska jag ta ett par hundralappar ifrån? Allmäna skidåkarkåren? Nä, han får allt hoppas jag inte ser honom...!

Precis, tänk om man släpper in djur i dessa hagar med jämna mellanrum och inte upptäckt att hagen är uppklippt rätt vad det är :eek::eek:
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Så nej man får inte klippa upp hagar, om man inte fint lagar efter sig, då tror jag faktiskt det kunde vara tillåtet.. Även om de bara knyter ihop med knutar.. Men vet inte, det står som inte i handboken hur reglerna kring hästhagar är.

Tänk om de faktiskt frågade först? Vi hade kanske kunnat sätta grindar där så man kan öppna och sedan lätt stänga efter sig igen? Fast... då vi har haft grindar längre bort i sommarhagen så har folk som promenerar genom hagen öppnat den - och sedan lämnat den öppen! Då gick det hästar där... Så, där fick vi dra igen med ståltråd så elen måste vara av för att man ska kunna öppna...

Vi har ju även problem med jägarna som drar upp stolp och lägger ned staketet för att köra över med bilen.... de skuter älg i vår hage så sist upplyste de oss om att "nu var det dags för oss att flytta hästarna, för snart börjar älgjakten". Jaha... är det så det funkar ja...? Men, det var ändå 1 nov och vi skulle flytta dem ändå så det löste sig ju...
 
Sv: SkidÅkar****lar!

*kl*

Självklart får man inte klippa upp trådar till hagar. :crazy: Men att åka igenom hagar ser jag inget hinder för. Sen om man vill använda grinden eller kliva över staketet är väll en smaksak.

(jag skulle försöka passa och se vem som åker där, eller fråga grannarna omkring om dom har någon ide om vem det är.)

Sen vet jag inte om jag själv skulle tycka att det var okey även om dom står för sådanna metallplattor man skarvar med osv. Man vill och eftersträvar ju ett obrutet och helt staket.... Men gjort är gjort och förhoppningsvis sker det inte igen.

Sen måste jag bara fråga emiraty, vadå varna om man är ute och joggar? Vad menar du med det :confused:
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Men vadå skjuter älg i er hage? Vem äger marken? Äger ni marken men har jakträtten utarrenderad? I så fall är det väll bara att skriva in i avtalet att jakträtten inte gäller hagarna?
Annars så är det ju er mark och då ska ju älgen som fälls tillfalla er, är det inte så?
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Folk är helt otroliga!

En bonde som har mark som gränsar till våran fällde sly, detta sly kastade han över/på mitt staket hela vägen! Och det var inte lite sly!

Nästa gång han gör det så kommer jag ta kort och filma och sedan polisanmäla honom. Är så jävla trött på den människan så det finns inte!!
 
Senast ändrad:
Sv: SkidÅkar****lar!

Så nej man får inte klippa upp hagar, om man inte fint lagar efter sig, då tror jag faktiskt det kunde vara tillåtet.. Även om de bara knyter ihop med knutar.. Men vet inte, det står som inte i handboken hur reglerna kring hästhagar är.


Självklart kan det inte vara ok att klippa sönder någons elstängsel och sen laga. Det försämrar ju ledningsförmågan i stängslet med en massa skarvningar.

Det är ju som att det skulle vara ok att repa folks bilar ifall man sedan målade över skadan.
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Vi har en surgubbe som bor granne med en av hagarna som envisas att lassa all sin snö han har på gårdsplanen över staketet där det går hästar. Hagen har fått krympas för varje år för att stolparna knäcks varje vinter. Men det hjälper inte, han gör anspråk på större yta varenda vinter och gissa vilket berg som ligger där nu:mad:.
Han betalar inte arrende för den ytan han lassar snö på men det gör stallägaren för hagmarken som varje år blir mindre och mindre.... Stallägaren har påtalat detta men han ruskar bara på huvudet och säger att hästarna tar sig ju knappast ut där han lassat nu 5 meters högar. Nä, men strömmen går ju knappast fram till övriga delar heller:crazy: Och i vår är förmodligen stolparna knäckta igen....

Lite Ot men ibland blir man så trött:(
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Håller fullkomligt med dig!
joggarna är ännu värre...
springer upp i häcken på hästarna i MÖRKER utan att varna för att sen slänga den smarta kommentaren "klarar inte hästarna av det får ni väl sluta rida ute"
när man snällt säger till dem att de gärna får varna innan de kommer..OT

Klara man inte av en hästhov med skor och brodd i pannan så kanske man skall sluta springa upp i häcken på hästar i mörker :devil:
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Vi har en surgubbe som bor granne med en av hagarna som envisas att lassa all sin snö han har på gårdsplanen över staketet där det går hästar. Hagen har fått krympas för varje år för att stolparna knäcks varje vinter. Men det hjälper inte, han gör anspråk på större yta varenda vinter och gissa vilket berg som ligger där nu:mad:.
Han betalar inte arrende för den ytan han lassar snö på men det gör stallägaren för hagmarken som varje år blir mindre och mindre.

Om han inte går att prata med är det väl bara polisanmälan som gäller. Det går kanske till och med att få det till att han begår ett miljöbrott då bortskottade snömassor räknas som miljöfarligt avfall hur sjukt det än kan låta.
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Ofta hör jag att hästar rider sönder skidspåren och förstör motionsspår mm.. jättetråkigt, så ska det inte vara. Men nu är läget omvänt kan vi säga!

Såg att vår sommarhage har skidspår tvärs igenom sig på två ställen, låter inte så allvarligt va? Nä, men om jag tillägger att denne spårare har KLIPPT upp staketet på 4 ställen, kört med skoter för att få bättre underlag och slutligen lagt sitt fina skidspår i skoterspåren...:mad:
Naturligtvis har jag ju aldrig sett personen, tur för honom:devil:

Men hur tänker man?????

Dra nytta av eländet, nu har du fina preparerade spår att rida på, och det är ett bra sätt att locka fram den som "hjälpt" dig.

Det är okej att åka skidor i hagen men klippa upp stängsel är aldrig okej. Det är inte bara att laga det försämrar förmågan att leda ström
 
Sv: SkidÅkar****lar!

Men vadå skjuter älg i er hage? Vem äger marken? Äger ni marken men har jakträtten utarrenderad? I så fall är det väll bara att skriva in i avtalet att jakträtten inte gäller hagarna?
Annars så är det ju er mark och då ska ju älgen som fälls tillfalla er, är det inte så?

Marken arrenderas av staten, eller numera kommunen. Vi har inte jakträtten. Jakttornet är precis utanför hagen, men älgen går ju i hagen...
Jag har pratat med andra jägare som säger att man får inte skjuta älg i en hage där det går hästar(så klart). Men vi litar inte på att jägarna låter bli, vi vill ju heller inte att det skjuts så nära hästarna - så vi flyttar hellre hem dem och slipper bråket. Men attityden är väl sådär... Vid ett annat tillfälle hade det skjutits lerduvor i hagen, fullt av de där orangea lerduvsresterna i hagen, jättefint...:crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp