Skiljas tidigt från mamman

M

maiden

Vad kan hända om man skiljer kaninungen från sin mamma redan vid 4 veckors ålder? Psykiska och fysiska skador?
 
Är det inte det de gör i övriga europa. Skiljer djurungarna tidigt från mamman för att de är lättare att sälja när de är små och söta.
Min kanin är köpt i Italien och han var dö liten när jag fick honom, tror att han var tagen tidigt. Hur som är han harmonisk nu, var väldigt skygg innan, men det har tagit tid.
 
Tja jag är ingen expert på kaniner men det är väl aldrig bra att skilja för tidigt på djurungar och mamma.
Mina första marsvin jag köpte var ca 3-4 v gamla när jag köpte dem. Dagen efter dog en av dem.
Nu i efterhand så vet jag ju att de ska vara minst 4-5v innan de skiljs åt och säljas vid 5-6v.
Kaniner ska väl vara 12v eller var det 8v innan de säljs?
 
hmm..
som riktmärke så har man ju 8 veckor, men många tar ungarna redan vid 5-6 veckor. Detta är enligt mig ablosut d tidigaste som är bra för kanine.
vid 4 veckor finns risken att ungen får problem med magen då mage och tarmar inte är fullt utvecklade för att ENADST leva på fast föda och inte får något av mammans mjölk...

Så jag skulle inte rekomendera att ta ungen så tidigt... :crazy:
 
För det första har de väl inte ens slutat dia, vilket kan ge dem allvarliga men i tarmar och magsäck. så blir de ju mer lättmottagliga för sjukdomar och så då de inte fått i sig alla näringsämnen av modersmjölken etc...
 
DE kan klara sig men det är ju inte bra! 8 veckor, och absolut tidigast 6 veckor ! Och 6 veckor BARA om de är stora och starka el honan ansträngd pga många ungar!
 
Varning för personer som säljer "äkta" kaniner
utan stamtavla vars mödrar ofta har dött och
därför säljs de tidigt och som råd får köparna
att mata dem med vanlig mjölk.
Köp kaniner från seriösa uppfödare.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Någon som gjort det? Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen. Påverkar det semesterdagar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 864
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 563
Senast: JohannaB
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 258
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 480
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp