skillnad- före och efter kastering på tik!

SiZo

Trådstartare
Förra veckan kasterade jag min 13 åriga tik pga en lindrig livmoderinflamation. Det upptäcktes för att hon blödde extremt mkt. Och hon hade låga blodvärden, så först misstänkte vi livmodercancer. Så vi sa som så att öppna henne och beroende på hur det ser ut så skulle hon antingen avlivas på operationsbordet, eller kastreras om det bara var livmodern som var problemet.

För en gångs skull så hade vi lite tur, och det var bara att plocka ur livmodern och äggstockar.

Det är nu en vecka sen operationen, och vi märker redan skillnader i hundens beteende. Bland annat så är hon mkt socialare med mig, som hon ett tag sett mer eller mindre som konkurent om husses uppmärksamhet. Men nu älskar hon mig lika mkt som hon brukade göra! :love:

Jag får pussa på henne jätte mkt utan att hon blir grinig och tittar snett på mig. Och ja rent allmänt så är hon lite annorlunda.

När du har kasterat din tik, har du märkt några förändringar då? vad för förändringar? Hur gammal var tiken när hon kasterades?

Jag är väldigt nyfiken på vilka andra förändringar min lilla älskling kanske får!
 
Sv: skillnad- före och efter kastering på tik!

Jag har inte märkt någon förändring hos min tik förutom kanske att hon blivit surare mot andra hundar, främst tikar.

Sedan är hon ju såklart jämnare i humöret eftersom hon inte påverkas av löp och skendräktighet.
 
Sv: skillnad- före och efter kastering på tik!

Har kastrerat ett par tikar ( 2 riesen pga livmoderinflammation & 1 dvärgschnauzer äldre )och inget negativt mer än att ena tiken läckte och fick äta rinexin resten av livet.
De blev gladare och slapp vara skendräktiga och deppiga. Pälsen kan på sträva raser bli lite mjukare.
Slöa som vissa påstår stämmer inte alls, ej heller tjocka men man får hålla koll på maten och dra ner lite.
Skönt också när man har hanar att slippa löpen.
 
Sv: skillnad- före och efter kastering på tik!

De gånger jag op så tycker jag tikarna blivit yngre i sättet. Nästan så de blivit unghundar på nytt. Mer lekfulla.
Den äldsta jag gjort på var 8 år och hon blev som en valp igen :love:
 
Sv: skillnad- före och efter kastering på tik!

Min tik stämmer in på Granas beskrivning, hon har alltid varit busig men är nu lite mer positiv verkar det som och mer matte gosig:). Hon är 10 och jag gjorde ingreppet nov 09.
 
Sv: skillnad- före och efter kastering på tik!

De flesta verkar inte märkt så stor skillnad! intressant!

Min dam hade ju antagligen hormonfel, opererad 4 ggr för juvertumörer (alla godartade!) och sista 2 OP så tröttnade vi och tog bort alla, en sida i taget med ca 2-3 månaders mellanrum.

Hon hade ju cystor på äggstockarna med, det kanske oxå påverkar?
 
Sv: skillnad- före och efter kastering på tik!

Jag kastrerade min tik i januari och har inte märkt någon större skillnad (mer än att vi slipper löpet ;) ) Hon var 3,5 år och frisk vid operationen dvs hon hade inte livmoderinflammation.
 
Sv: skillnad- före och efter kastering på tik!

Har kastrerat två ganska nyligen...

Gammeltiken för att hon är för gammal för att avlas på... (10 år)
Ungtiken för att hon mentalt bedömdes inte hålla för avel... (4 år) Jaktligt sett fanns inget att anmärka på.

Den äldre damen har jag inte märkt någon skillnad på ännu..
Men den yngre däremot har blivit otroligt mycket trevligare.

Från att ha varit en sur och labil bitch som morrade och fräste och bet mot både människor och djur så är hon pigg, lekfull, kelen och full i bus.... En helt annan hund helt enkelt... Trodde inte att en hund kunde vända så fullständigt.
Inser nu i efterhand att hon haft ett rent helvete med hormoner och kanske även värk... Citat veterinären när de hämtades efter op : " ungtikens livmoder såg lite aggresiv ut!! ...så den kommer ni nog inte att sakna"...

Nu återstår att se hur detta påverkat det jaktliga... Men dit är det långt ännu så jag får ha tålamod...

Skönt dock med två av tre tikar kastrerade... Nu har bara hanhunden en löptik att hålla reda på... :D
 
Sv: skillnad- före och efter kastering på tik!

kl

Märker ingen skillnad på min tjej förutom att hon ev har blivit lite hungrigare och mer benägen att stjäla saker. Har därför börjat dryga ut maten med tex morötter och majs för att det ska ge lite mer bukfylla. Pigg och glad har hon alltid varit :).
 
Sv: skillnad- före och efter kastering på tik!

Min gamla tik kastrerades pga akut livmoderinflammation när hon var 8 år. Hon var en omplacering som bland annat aldrig hade lärt sig leka med leksaker, dessutom hade hon det jobbigt med skendräktighet osv. Ganska snart efter operationen så blev hon en helt annan hund. Hon blev som en unghund på nytt, började plötsligt kasta runt på leksaker och bjuda in oss till lek. Och så slipper hon ju löpen och skendräktigheten. :p

Det enda negativa är väl att hon lagt på sig en del. Nu är hon 11 år och även om hon börjar stelna lite så är hon pigg och glad fortfarande. :)
 
Sv: skillnad- före och efter kastering på tik!

Min tik kastrerades pga livmodern när hon var 7år. Hon har blivit så himla mycket gladare och piggare efter det! Det var som att hon blev flera år yngre efter kastreringen. Den enda nackdelen som jag har sett är ju hungern och att hon lättare ökar i vikt, men det är ju bara att motionera och ge bra mat så ordnar det sig.
:)
 
Sv: skillnad- före och efter kastering på tik!

Ja mer mat behöver jag inte oroa mig över iaf.
Hon äter nu ca 1/3 av det hon brukar.
Spelar ingen roll om vi försöker fjäska och ge typ leverpastej eller annan "människomat". Så det har vi nu slutat med, och hon väljer nu hellre torrfodret än blödfodret så det kan ju inte vara för att hon skulle ha ont i tänderna som hon inte äter.

Såret är iaf nu nästan 100% läkt, och hon hoppar upp och ner ur soffan själv.
 
Sv: skillnad- före och efter kastering på tik!

Skönt att det har gått bra =)
Min hade i princip fri tillgång på mat före kastrering, hon åt nästan ingenting. Nu har jag stenkoll på maten för hon lägger på sig snabbt som tusan.
 
Sv: skillnad- före och efter kastering på tik!

Jo det är jätte skönt att det har gått bra! Hon är lite för hoppig bara... enligt pappret man fick så skulle hon inte få hoppa förens om 3 veckor :p

Fick höra igår att vi tydligen var grymma mot våran hund när vi opererade henne som 13 åring... Vad säger ni här?

Personligen tycker jag att man får titta på det individuella fallet. Våran hund är mkt pigg, hoppar och skuttar, och kan än idag hoppa dubbelt så högt som hon själv är (trots att hon blev opererad för 1,5 vecka sen!!!).

Hade hon varit trött och liksom, ja gammal fysiskt så hade vi inte funderat på OP.

Men vad tycker ni här?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp