Skillnad på vanlig boj och EH

Pnillan

Trådstartare
hej!

Är i transportköpartagen.

Nu till min fråga, är inne på en Boj Bravo 216.
Har sökt men hittar inte Vad skillnaden på standard och EH är, hur mycket det skiljer.
Har en liten storhäst plus en friser o även om hon är undermenyer 1,65 är hon ju högrest.
Funkar det i en standard ?

Mvh
 
hej!

Är i transportköpartagen.

Nu till min fråga, är inne på en Boj Bravo 216.
Har sökt men hittar inte Vad skillnaden på standard och EH är, hur mycket det skiljer.
Har en liten storhäst plus en friser o även om hon är undermenyer 1,65 är hon ju högrest.
Funkar det i en standard ?

Mvh
tycker att boj brukar vara ganska så rymliga, även i äldre modeller. så då borde inte 165 vara något problem i ett standardsläp.
jag har ju lyckats knöka in mina 167+ hästar i en liten kylingekärra, och en kompis kör sina hästar på -160cm i mkh i en pytteliten enhästars dalavagn. öronen tar i men så länge hästen går in så ;).
men luften blir såklart mycket bättre i ett större och högre släp, så kör man 2 hästar samtidigt är det ju bättre med ett extra brett/extra högt.

vet inte hur det är med boj men de släp jag hittat skillnad i storlek mellan standrard och extra högt så har det varit runt 5-10cm skillnad på alla håll och kanter.
och det lilla gör faktiskt ganska så stor skilllnad för hur luften är och hur hästen upplever släpet.
 
Det beror på om det är en "S"-vagn eller ej, dvs m eller utan sadelkammare. M sadelkammare går taket rakt fram vid hästens huvud, utan svänger det in. Max 1,60, om ens det hade jag stoppat i en normalhög utan sadelkammare.
 
Boj gjordes m olika alternativ

Standardhög standardbred
Standardhög extrabred
Standardbred extrahög
Extrahög extrabred

Och ovanstående fast med sadelkammare.
 
hej!

Är i transportköpartagen.

Nu till min fråga, är inne på en Boj Bravo 216.
Har sökt men hittar inte Vad skillnaden på standard och EH är, hur mycket det skiljer.
Har en liten storhäst plus en friser o även om hon är undermenyer 1,65 är hon ju högrest.
Funkar det i en standard ?

Mvh
Din frieser kommer nog tacka dig om du väljer ett EH. ;)
Min häst är 1,71, jag har ett EH och hans öron smutsar ändå ner insidan av taket. ;)
Du får dessutom ett ljusare släp eftersom de har rutor i taket också.
Beteckningen på min transport är bara EH men nog tycker jag att den är bredare än standard
också. Biluppgifter.se säger att den är 2250 mm bred utvändigt.
 
Jag har en standard med sadekkammare. Pålle på 175cm går in utan problem, öronen tar dock i på sidan av taket där det är vävt ner mot väggen
 
När jag köpte mitt släp sa försäljaren att det vanliga var godkänt för hästar upp till 165cm. Skulle man ha högre hästar i släpet var man tvungen att ha EH varianten.
 
Har en vanlig och jag har också en häst på 165. Köpte den när jag hade en liten quarter på 150cm. Har också hört att de rekommenderar den för hästar upp till 165. Tycker den är i minsta laget för min och hon har bråkat och kastat sig bakåt och då har hon slagit i huvudet flera gånger.
 
Tycker den är i minsta laget för min och hon har bråkat och kastat sig bakåt och då har hon slagit i huvudet flera gånger.

Fast ska man ta till så hästen har plats att resa sig, finns ingen släp på marknaden som klarar kraven.

Jag ser gärna att en häst som stökar går i taket, det brukar ha en dämpande effekt på just det stöket.

Vi hade 170 cm + i Boj Classic, ej extrahög. Det gick utmärkt, det jag tycker är värst om man ser på t ex CL som har brant sluttande front, är att det blir dålig luftvolym i släpet.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Tycker jag har googlat och googlat, Letar ny transport o h är inne på en beg boj med sadel kammare. Men nu finns det 216 och 220...
Svar
8
· Visningar
1 213
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 390
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 518
Senast: Niela
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 662
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp