Skimmel sto + skimmel hingst

M

Mickis2003

Vad anser ni här? Är det ökat anlag för skimmel sjukan senare i livet.?

:confused:
 
Vad menar du ? Menar du att om du betäcker ett skm sto med skm hingst eller ? Det är ju inte ens säkert att det bli en skimmelunge.

Skimmelsjukan är väl en sorts tumörer som det är ovanligt att andra än skimlar får. Det är en sorts hudtumörer som jag inte tror går med själva skimmelanlaget (men jag kan inte svära) utan snarare på faktumet att skimlarna har svart hud med speciell pigmentering - och det har de ju oavsett om de är homozygota eller heterozygota för skm anlaget.
 
Jag har haft skimmelar som haft melanom(skimmelsjukan) och skimlar som inte haft det , det är mer vanligt än man tror men de får i stort sett aldrig problem av dem. Jag vet nog bara en som har blivit avlivad på det och då var den hästen 24 år.
 
Min tanke var betäcka min skimmel med skimmelhingst (dock inte bestämt vilken ännu) men det har varit ett par som avrått mig pga att fölet skulle ha större anlag för skimmelsjukan...har dock aldrig hört det förr så tänkte höra mig för här vad ni andra visste om detta!! :)
 
Det är väl både sant och inte kan man säga.

Om du betäcker skimmelsto med skimmelhingst så är chansen större för en skimmelavkomma och därmed är risken för skimmelsjuka större.

Men OM fölet blir skimmel så mig veterligt är det inte större risk för skimmelsjuka bara för att bägge föräldrarna var skimmlar.
 
Vad jag har förstått så är skimmelsjukan vanligare bland vissa blodslinjer än andra. Alla skimlar har inte anlag för tumörer! Vilket jag först trodde... Men om man vet med sig att man har en skimmel med anlag så ska man kanske försöka hitta en partner utan anlag. Men jag har ingen aning om hur man ska gå tillväga eller om det finns någon statistik officiellt i Sverige på vilka hästar som nedärver etc.
 
Jag har araber som i alla generationer har skimlar bakom sig. De är skimlar själva och har aldrig råkat ut för skimmelsjuka. Har flera kompisar med skimlar också och deras hästar är friska. En kompis har häst med melanom, men den har haft det länge och kommer förmodligen kunna gå med det mycket länge till.

Tycker du ska känna dig lugn att använda en skimelhingst :)
 
Har inte råkat ut för melanom på någon av mina uppfödningar och inte hört om någon i bekantskapskretsen som fått det heller.. *peppar, peppar*, vad gäller över 100 hästar (araber)!!!

Visserligen har dessa hästar både fuxar & bruna anfäder som kanske motverkar melanom.. ingen aning faktiskt :confused:
 
Jag läste någonstans att melanomen bara finns på skimlar av den anledningen att de har svart skinn - jag har för mig att det stod att även andra färger teoretiskt kunde få melanom, men att det ofta vart extremt aggressivt och att de hästarna dog jättefort, medan skimlarna hade ett sorts immunförsvar, som gör att de kan leva länge med melanomen. Det stod ingenting om arvbarhet och att speciella blodslinjer var drabbade - vad jag minns.
 
Jag tror jag tar "risken" och betäcker med skimmelhingst faktiskt!Det verkar inte som om det är något som finns dokumenterat farligt!!!!!
Men svårt och välja..... Casir Ask, Carano, Aerline, Irco Mena, Chicago Z, Cardento, mfl
Jag vill helst hitta en godkänd skäckhingst med hoppinriktning, vet någon här en bra??? Finns ju ingen i sverige iallafall.
 

Liknande trådar

Gnägg Visste inte vilket forum jag skulle posta i, så jag provar här. Jag försöker hjälpa en person från Irland som sålde sin häst till en...
Svar
1
· Visningar
716
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 112
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 209
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp