Bukefalos 28 år!

"Skithäst"

H

HonSomSyns

Jag har ett problem. Det är så att min ardenner hon bajsar överallt! I vattnet i krubban, i fönstrena (genom gallret), över till hennes boxkompis, i maten och mot väggen. Det blir ju inte precis fint i hennes box och jag börjar bli ganska less på att få skrubba allt hela tiden. ):

Den här hästen är tre år nu. Jag vet inte vad jag ska göra så om någon kan hjälpa mig så va så snäll och skriv!! :D Blir jätteglad för alla svar!
 
Sv: "Skithäst"

Ta en hög från en annan häst och lägg i det hörn av boxen som passar bäst, efter det att du mockat. Då brukar de bajsa bara där.. Gärna från en hagkompis. Gör detta i någon veckas tid och sen provar du att sluta..

Det funkar inte för alla, men de fungerade för mig!
 
Sv: "Skithäst"

Din häst mår nog inte bra nu, att den bajsar överallt skulle jag tolka som ett tecken på stress. Fundera över vad du kan ändra så att hästen mår bra och känner sig lugn och harmonisk. Det kan vara så enkelt som att byta boxplats eller ändra rutinerna. Jag har en treåring som kan bli stressad ibland, och då bajsar hon mycket. Men se tilla tt det är lugnt i stallet och att din häst inte blir störd av det som pågår runt omkring den. MVH//Ebba
 
Sv: "Skithäst"

Låt helt enkelt bli att skrubba ett par dagar. Sedan brukar poletten trilla ner på dem.
 
Sv: "Skithäst"

Din häst mår nog inte bra nu, att den bajsar överallt skulle jag tolka som ett tecken på stress. Fundera över vad du kan ändra så att hästen mår bra och känner sig lugn och harmonisk. Det kan vara så enkelt som att byta boxplats eller ändra rutinerna. Jag har en treåring som kan bli stressad ibland, och då bajsar hon mycket. Men se tilla tt det är lugnt i stallet och att din häst inte blir störd av det som pågår runt omkring den. MVH//Ebba

Men det är så att jag har ett eget stall hemma på gården så det är inte mkt folk lr mkt ljud.. Men ska testa med en annans häst hög.. Får se om det funkar :D Tack för hjälpen! :bow:
 
Sv: "Skithäst"

är boxen för liten. min nu 3 åriga pålle gjorde likadant när hon hade för liten box. nu när hon står i stor box är hon super renlig. sen va de ju smidigt när hon lärde sig stå i spilta (alltid lätt mockat =)
 
Sv: "Skithäst"

är boxen för liten. min nu 3 åriga pålle gjorde likadant när hon hade för liten box. nu när hon står i stor box är hon super renlig. sen va de ju smidigt när hon lärde sig stå i spilta (alltid lätt mockat =)

Jo, vi har precos gjort om så hon har en fölbox för stora hästar till storleken så jag tror inte den är för liten.. :P Men jag testar det med en hög i hörnet i kväll så får vi se om det hjälper :smirk:
 
Sv: "Skithäst"

Jo, vi har precos gjort om så hon har en fölbox för stora hästar till storleken så jag tror inte den är för liten.. :P Men jag testar det med en hög i hörnet i kväll så får vi se om det hjälper :smirk:

Har ni gjort om boxen nyligen? Det kan vara omställningen till den nya boxen, så mycket plats så man inte vet var man ska bajsa ju :p
 
Sv: "Skithäst"

Den kanske är konstnärlig av sig och gör målningar :rofl:
förlåt mig men jag fick en så rolig bild i huvudet
 
Sv: "Skithäst"

Ja, faktiskt brukar de flesta hästar inte vilja ha det grisigt innehos sig.
Om man då slutar serva ett litet tag så har de flesta fattat galoppen.
Gäller även de som envisas med att skita i krubba elelr v attenkopp.

Har frukosten serverats ovanpå bajset ett par dagar brukar de tänka sig för i fortsättingen.

Se bara i det fria i hagen. Där har de speciella bajshörn elelr vad man ska kalla det. Detta för att inte förorena allt bete.

De tänker ju givetvis inte att matte ska få skrubba boxen..he,he....utan mer att de märker att de förorenar sin egen mat
 
Sv: "Skithäst"

Men alla hästar är inte så rensliga i hagen heller. Förut hade jag ett äldre halvblod här. Hon lade sina högar överallt. Även där de alltid äter. Nu har jag en 2 åring istället som gör samma sak. De andra vill inte ha skiten vid maten men den lilla rackaren lägger sina högar precis där han står eller går.
 
Sv: "Skithäst"

Ja, faktiskt brukar de flesta hästar inte vilja ha det grisigt innehos sig.
Om man då slutar serva ett litet tag så har de flesta fattat galoppen.
Gäller även de som envisas med att skita i krubba elelr v attenkopp.

Har frukosten serverats ovanpå bajset ett par dagar brukar de tänka sig för i fortsättingen.

Se bara i det fria i hagen. Där har de speciella bajshörn elelr vad man ska kalla det. Detta för att inte förorena allt bete.

Ändå- jag tycker att om jag som hästägare tvingat in hästen i en onaturligt liten box så kan jag inte kräva att den ska vara renlig och fin egentligen. Och jag skulle definitivt inte låta den äta sin mat ovanpå bajset, det är ju bara äckligt för både häst och ägare.

Se bara i det fria i hagen. Där har de speciella bajshörn elelr vad man ska kalla det. Detta för att inte förorena allt bete.

Våra hästar har inget bajshörn faktiskt. De skiter lite här och var som det är nu.
 
Sv: "Skithäst"

Har inte hästen ränneskita är dte inge fara att vid ett enstaka tillfälle eller två prova att hälla havren elelr vad det nu kan vara ovanpå gödslet.

Du vet om att hästar kan äta andras gödsel va?
 
Sv: "Skithäst"

Du vet om att hästar kan äta andras gödsel va?

Vid brist på ett visst ämne ja. Men om de är "nöjda och glada" äter de inte bajs.

Jag gillar inte riktigt idén faktiskt men alla gör ju som de vill- tycker det är bara onödigt snuskigt. :p Något måste ju också vara fel för jag kan inte tänka mig att en häst frivilligt skiter i sin krubba och sölar ned halva boxen- då kanske det är något som har hänt eller att boxen ifråga är för liten.
 
Sv: "Skithäst"

Måste hålla med Älgen, min blir väldigt stött när jag råkar hälla hennes mat på skiten och brukar då inte bajsa i krubban på ett tag...
 
Sv: "Skithäst"

skulle min häst bajsa i krubban skulle jag ta det som att det är maten det är fel på, något är inte gott, något ämne fattas etc.
 
Sv: "Skithäst"

Det är inget ämne de saknar när de äter bajs.

Föl tex föds utan bakterieflora i tarmen. Denna måste de få från en annan häst=äta bajs.:p
 
Sv: "Skithäst"

Min tvååring var precis lika dan. Fast jag märkte att efter varje gång som jag hade torvat ny torv så skötte han sig. Så nu delar jag upp den torven som jag normalt slänger ut en gång i veckan. Jag slänger ut lite i taget. Och nu har han en kiss-sida av boxen och en bajshörna. Han som innan sket där han stod och sen la sig på det så att allt blev helt minimalt :)
 

Liknande trådar

Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
4 169
Senast: mysboll
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 006
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 233
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 388
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp