Bukefalos 28 år!

"Skithäst"

Sv: "Skithäst"

om den bajsar på konstiga ställen skulle jag fundera på om hästen mår bra, främst då psykiskt.
 
Sv: "Skithäst"

Det är inget ämne de saknar när de äter bajs.

Föl tex föds utan bakterieflora i tarmen. Denna måste de få från en annan häst=äta bajs.:p

....då saknar de bakterieflora ju?

Hästar äter inte bajs för att det är gott- det finns ju en orsak. En vuxen häst har troligen något den saknar i sin foderstat som gör att den letar upp det på ett annat håll.
 
Sv: "Skithäst"

Prova att ställa in en annan(renligare) häst över natten tex och låt bli att mocka efter den så att "bajshörnet" är kvar. Så fick jag göra med shettisen, han sket överallt så jag bytte plats på dem. Får fortfarande göra det ibland men inte ofta, en gång i halvåret kanske.:p
 
Sv: "Skithäst"

Vuxna hästar kan också få sin tarmflora utslagen av olika saker.
Då fyller de på med andras bajs.
 
Sv: "Skithäst"

Min kära ponny bajsade i krubban när den var nytvättad, Aldrig annars!! Jag tror att han ville att det skulle lukta som honom. Det var helt enkelt FÖR rent.
Håller med om tipset att skrubba med måtta. Det ska inte va svinigt men inte heller för rent!
 
Sv: "Skithäst"

Vuxna hästar kan också få sin tarmflora utslagen av olika saker.
Då fyller de på med andras bajs.

Vad jag har hittat när jag letat är att koprofagi tyder på att hästen har vissa näringsbrister och på så sätt kompenserar det genom att äta upp sin eller andra hästars avföring för att få i sig näringsämnena. För att få i sig "bra" bakterier så kan hästar också äta bajs men då är det ju brist på sådan mat som tillförser hästen med dessa bakterier i vanliga fall.
Om tarmfloran rubbas så skulle jag tippa på att det var p.g.a. en dålig/ otillräcklig foderstat eller en ny foderstat som påverkar magen, något som hästen fått i sig eller inte får i sig (kan inte komma på annat).
Kan också tyda på att hästen är uttråkad och det blir en olat som kan jämföras med krubbitning eller vävning (brist på motion/aktivering i detta fall).

Har du fler förslag till vad som kan rubba en tarmflora? Blir nyfiken. :bump:
 
Sv: "Skithäst"

En del tål inte stress tex. Kan räcka med att transportera en kort sträcka (om hästen är av den typen)

Sedan står de givetvis inte och äter gödsel hela dagarna.:p
Utan ibland pillar de bara i sig en smula och inte alltid när man ser dem.

Det jag ursprungligen ville komma till är iaf att det inte på något sätt är farligt elelr hästen tycker det är äckligt. Det är något vi människor tycker, inte de..

Därmed inte sagt att jag har något emot diskutionen.
 
Sv: "Skithäst"

Hej, lite ny information. Nu har jag testat lite olika metoder men ingen av dom som har skrivits här har funkat.. Eller jag har INTE testat att inte ta bort skiten för det är jag helt emot! Men sen kom min kompis och sa att jag kunde testa att släcka lampan, (vi har alltid en svag lampa tänd). Så gjorde jag det och det verkar funka! Så Tack för alla svar :D
Ha en bra Helg Kramar Ida
 
Sv: "Skithäst"

Bajset äter de när de behöver det.
Annars undviks det sk rator tex för att inte parasiter ska spridas.
 
Sv: "Skithäst"

Tja jag vet inte de händer kanske några gånger i rad varannan månad, jag kan aldrig koppla ihop det med varför det händer, då hästen är som likadan jämnt, knappt humörsvängningar vid brunst. Men ja hon måste lida nå oerhört. . . .
 

Liknande trådar

Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: mysboll
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 006
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 376
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 776
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp