Bukefalos 28 år!

"Skitväder!"

Jamtland

Trådstartare
Hur gör ni de dagar som är så här "otäckt" varma då hästarna/ponnyerna ska tävla?

Var iväg idag, och båda mina ponnyer gick rätt dåligt, och var "onormalt" svettiga, dom brukar på sin höjd vara lite fuktiga under selunderläggen, idag nästan rann det på dom. (Lite lata... :angel: )

Så, hur gör ni för att underlätta för hästarna?

Jenny
 
Sv: "Skitväder!"

Se till att hästen har tillgång att dricka mycket.
Tänk på att inte hoppa fram för mycket om du vill spara på hästens krafter.
Om det sedan är en tröst (konkurennsmässigt sett), så är det lika hett för alla. Så de flesta hästarna är nog lite slöa och orkar inte lika mycket.
 
Sv: "Skitväder!"

F'låt, såg just att inlägget var lagt under trav, förmodar att ni inte har någon framhoppning där :angel:
 
Sv: "Skitväder!"

Jag försöker att hoppa så lite som möjligt under värmningen...... :angel:
 
Sv: "Skitväder!"

:rofl: Sällan dom hoppar fram, även om det händer...

Och dricker bra gör dom, både innan och efter lopp och värmning. Men det syns att värmen tar hårt på dom, frågan är om det funkar att duscha dom mellan värmningen och loppet? Svalka dom lite extra på bringa opch hals.

Jenny
 
Sv: "Skitväder!"

När det är sommar värmer jag hästen i god tid, för att kunna duscha av, träcka, och se till att den dricker vatten.
 
Sv: "Skitväder!"

Absolut ska du duscha dem mellan lopp och värmning nu på sommaren. Dessutom kan du har handduk blötad i kallt vatten liggandes över panna och nosrygg på dom.
Elektrolyter några dagar före, efter och samma dag.
 
Sv: "Skitväder!"

:bow: till er alla.

Ska se till att klippa små damerna en gång "extra" innan nästa start, och blir det så här varmt då med så duschar jag mellan värmning och start.

Jenny
 
Sv: "Skitväder!"

Jag svampar alltid med lagom kallt/varmt vatten mellan värmning och lopp.

Dom stora pållarna brukar vi duscha mellan värmn. och lopp. De har ju inte liika mkt päls som dom små ponnierna :p så de hinner ju torka till loppet.. Till skillnad från ponnyn. hehe..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Skitväder!"

*lånar*

Vi har än så länge inte märkt direkt av det på våra ponnyer faktiskt , men vi svampar av dem mellan loppen och ser till att värma i tid så de kan hämta sig innan det är dags för lopp och även se till att de dricker ordentligt
 
Sv: "Skitväder!"

Vi var till Hoting, hade med mig "Cahlua" och "La Carmenzita". Gick rätt uselt för båda två, misstänker det var värmen som gjorde det.

Jenny
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: zarmino
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 191
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp