Bukefalos 28 år!

Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Bränslepellets är sånt du eldar i pannan med. Halmpellets har jag ingen kunskap om.
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

bränslepellets- spån, billigare, hårdare, brännolja.

Halmpellets- halm, dyrade, lättare att dela, ingen brännolja.

Helt enkelt, dom är gjorda för var sitt användningsområde och ska inte byta användningsområde!
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Även jag förstår att det är olika användningsområden. Trist stil att ta mig för idiot pga denna fråga, då jag i annat inlägg funnit personer som använder värmepellets i stället för ströpellets av kostnadssynpunkt.

Ser fram emot personer som har bättre svar att ge mig än de ovan!
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Även jag förstår att det är olika användningsområden. Trist stil att ta mig för idiot pga denna fråga, då jag i annat inlägg funnit personer som använder värmepellets i stället för ströpellets av kostnadssynpunkt.

Ser fram emot personer som har bättre svar att ge mig än de ovan!

Tycker att det är du som har den trista stilen. Frågan var så pass enkelt ställd o du har ju fått svar på den.
Är nyfiken på hur bränslepellets funkar som strö. Är de inte såpass hårda att de inte kan suga upp kiss på ett bra sätt?
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Frågan är enkelt ställd. Svaret jag ser fram emot är också enkelt. OM det stämmer som flera här på nätet säger, så fungerar det alldeles utmärkt med halmpellets för eldning att strö med.

Har du ingen erfarenhet av detta så behöver du ju ej lägga tid på att svara.

MoonFlight är en av de som med bra resultat använt bränslepellets. Är jag då en idiot som undrar hur det fungerar, kostar etc?

Hårda? Ja det är de kanske. Det är just detta jag vill veta, vad som är likheterna!
 
Senast ändrad:
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Synd att du har sån tråkig attityd. Jag har inte kallat dig idiot, det klarar du så bra själv. Hoppas du får svar på dina enkla frågor :)
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Även halmpellets används som eldningspellets, finns någon skillnad? Ja verkligen, eldningspellets sprutas med ett tunt lager diesel så det skulle jag nog inte drista mig till att använda i en hästbox.
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

För att återknyta till om det har använts till häst, ja jag vet en häst som stått på detta. Den hamnade sedermera på sjukhuset pga grava muggproblem, detta tillskrevs orsaken att vara dessa pellets. Numera står denna häst på annan pellets utan tillsatser, och utan problem av mugg eller lymfangit.
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Om ingen annans svar duger tycker jag att du ska PMa den du VILL ha svar av.

Det var absolut inte min mening att idiotförklara dig, utan jag ville verkligen understryka skillnaderna och att man inte ska ströa med bränslepellets bara för att det är billigare!
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Men om man nu får för sig att använda bränslepellets (verkar osunt tycker jag) var gör man då av gödseln? Man kan ju inte gärna sprida ut den på en åker! Måste väl tas omhand som farligt avfall eller?
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Det skulle jag tro! Men jag har inte undersökt saken närmre, men jag tror inte att att men får en allt för god skörd på diesel...

Men som sagt, jag har ingen anning om hur diesel dryts ner!
Jag skulle vara mer bekymrad över hur hästen hovar och andningsorgan mår av att vara så nära diesel! Som sagt det cirkulerar flera historier om hästar som inte mår så bra efter att ha stått på bränslepellets, eller billigare halmpellets som tillverkas i samma maskin som bränslepellets där diesel rester finns kvar i maskinen.

Man sparar iallfall en oändlig massa pengar på halmpellets över en säsong om man jämför med alla andra strösorter, även om man väljer en av dom dyraste märkena. Om man inkluderar kostnad för gödselstack...
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Om man VET att det är diesel på pelletsen, hur kan man då ens tänka sig att ha det hos sin häst?
Jag visste inte att det var så :eek:
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Jag googlade runt och har inte hittat någon indikation på att bränslepelletsen där skulle vara besprutade med diesel. Kanske olika från olika fabrikat?
Träpellets har en diameter på 8 mm med en längd på max 4 ggr detta mått. Pellets tillverkas i en process där råvara i form av ren sågspån eller kutterspån från tall och gran torkas och mals till ett fint träpulver som sedan pressas ihop under mycket högt tryck i pelleteringsmaskiner. Naturkraft träpellets innehåller inga tillsatsämnen utan binds ihop av träets eget lim - lignin.
Är det naivt att tro att det är som det sägs? Att de inte innehåller några tillsatsämnen?
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Det finns säkert bränslepellets som är rena! Nu vet jag inte skillnaden, men det exempel som du citerar är träpellets inte halmpellets...

Men eftersom halmpellets som är gjorda att ströa med har en betydligt bättre ekonomi än allt annat strömedel som jag har testat så håller jag mig på den säkra sidan och använder pellets som hygientestas och garanti lämnas!
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Jag har eldat med pellets o det fanns då inga spår av diesellukt.
PL

Nu vet inte jag vad du har eldat med, men en hel leverans med halmpellets har reklamerats eftersom den var sprutad med diesel och såldes som hästströ. Vilket är väldigt vanligt med eldningspellets för att få en jämn värme, dock känner du nog inte det om du eldar med den men däremot framträder det tydligt i dom stallar som har pellets tillverkad för eldning eller om pelletsen har tillverkats för häst direkt efter eldningspellets då det kan finnas diesel rester kvar.
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

*kl*

Vad jag har förstått så har vissa importerade bränslepellets ngt bindemedel (olja,diesel?!) som inte är nyttigt. Jag läste det i en diskussion ang. att byta ut "peewee-pellets" (i kattlådan) mot bränslepellets men hittar tyvärr inte diskussionen jag sökte efter.

Utan att ha sett någon halmpellets kan jag dock gissa att den är lättare att trampa sönder. Den bränslepellets jag hanterat har varit väldigt hårt packad.
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Jag har ströat med bränslepellets idag, inte ett spår av något annat än packat spån. Det finns inte diesel i de svenska pelletsen!

Fast de jag köpte var svindyra, 50 spänn för 16 kg. 4 säckar räckte till en kvarts box.

Återkommer med rapport, just nu har jag ingen som vill vara inne i boxen.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fick tag på ett par helt underbara skor till mycket bra pris häromdagen 😍 Problemet är att de börjar skava redan efter ett par...
Svar
10
· Visningar
857
Senast: Lyan
·
  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 997
Senast: Hedinn
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 453
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp