Bukefalos 28 år!

Skoda Yeti som dragbil?

skuggi

Trådstartare
Ok, jag har blivit (minst sagt) lite kär i den där härligt fula siluetten :love:

På papperet verkar den ju lämplig som dragbil, har fått fina recensioner i de tester jag hittat. Men mer då?

Vad säger bukeoraklet om bilen i fråga?

Både äldre och nyare, har de några fel som man upptäckt?

Kollar jag på bilar på blocket så är det många handlare som verkar ha suttit på en "massa" -10/-11:or sen typ i höstas, man har sänkt priset osv.
Varför?
Sviker kunderna, eller vill man rensa inför årets nykomlingar?

Jag undrar över de här plastskärmarna som jag sett på andra "off-road"-bilar, någon Yeti med såna har jag sett, men inte många. Varför? Jag tänkte att det skulle vara bra med såna (typ alla XC70 har väl det?), eller finns det nackdelar?

Bomba på med Yetierfarenheter!
 
Sv: Skoda Yeti som dragbil?

Är också helsåld på designen och tycker om det bruksiga i formatet. Har bara provkört men de har en bra drivlina, fina VAG-motorer, dieslarna är framförallt bra om du ska dra. Bra dragkapacitet som du nämnt, avancerad fyrhjulsdrift, Haldex gen 4 om du tittar på begagnat.
Plastsjoken har vi på vår Alltrack också, bara en designfråga för att understryka att de är extra skyddade...mmm...gimmick och skitfjantigt enligt mig.
ok så länge de inte tar plats nedåt eftersom man eftersträvar så bra markfrigång och frivinklar fram/bak för att inte slå i. På skärmkanterna sitter de väl också för att vara det första som tar i när man kör i skogen eller kanske Stureplan =).
Vår Allroad har faktiskt rostfritt fram/bak men i verkligheten fungerar nog endast riktiga hasplåtar. (Eller riktig markfrigång som på vår Geländewagen)
Priset på nästan nya bör vara sänkta då den nya faceliftade presenterades precis och till ett väldigt bra pris med drag, kamera tror jag osv för under 300000:-.
Hade gärna haft en om bara min fru tyckt om designen lika mycket!
 
Sv: Skoda Yeti som dragbil?

Jag har en Yeti 2010. En bensinare 4x4. Jag älskar min "lådbil". Man sitter lite lite högre vilket jag, som är kort, gillar. Man sitter mer upprätt, som i en lastbil snarare än en personbil (är både bra och dåligt).
Jag ställer in westernsadeln på sin sadelbock rätt in bagageutrymmet. Den har ett lite kort bagageutrymme och är inget att ha en stor hund i. Men den sväljer enorma mängder om man tar ut baksätet. Varje stol kan tas ut individuellt. Jag fick in 10 flyttkartonger i min bil.

Som dragbil är den helt ok efter det jag behöver den till. Jag drar en häst, har ett 1500 kg tranesläp. Den ligger på runt 1-1,2 liter/mil med släp. Bottennotering var 0,96l/mil med full last i släpet (1500 kg) på sträckan Strängnäs-Uppsala.

Nackdelen med 2010/2011 är att de har lägre dragvikt. Min har 1600 kg och dieseln 1800 kg tror jag. De nyare har 1800 för benis resp. 2100 diesel. Efter vad jag hört är det en "översättningsmiss" vid registreringen av de första årgångarna men jag vet inte om det är sant.
Jag har hittills inte haft något att klaga på vad gäller dragegenskaperna. Då har jag förvisso inte dragit jättesläp med två hästar men det är den inte heller gjord för. Jag har kört i riktigt dåligt vinterväglag med bra resultat. Men jag har inte testat typ skarpa, halkiga uppförsbackar. Mest därför att jag inte haft någon anledning att ge mig ut med häst i släpet under sådana förhållanden.

Utan släp har jag däremot kört i riktigt uselt före. Den har bara knatat på i snöoväder där andra kört fast rejält.

Problem vi haft med vår bil är följande:
*parkeringsassistenten funkade inte när vi fick hem den. Det krävdes en omprogrammering vilket ingick i garantin.
*Tutan gick sönder.
*Bytt höger dimljus och ena nummerplåtsbelysningen.

Den är lite bullrig, framförallt på sommardäcken som följer med från fabriken. I övrigt i ljudnivå så låter det ju mer än ex. en audi eller bmw, eller passat.
Den har en helt värdelös, gammalmodig hatthylla istället för rullgardin. Vår hatthylla ligger på hyllan hemma.

Den är kort med raka linjer vilket gör den extremt lättmanövrerad och lättbackad. Man ser var bilen slutar. Den är lätt att placera i trafiken och att parkera eftersom den är så kort.
Den har en underbar styrning. Snabb, lätt och reaktiv.

Kort sagt, det är ingen lyxbil men en jäkla bra bruks-allroundbil.

Sambons åldrade och lite stela föräldrar uppskattar en bil som man kan kliva rakt in i och inte behöva sätta sig "nedåt" och sen ta sig upp ur sätet.

Skitig framför hästsläpet. Men det är väl som det ska? :)
Foto0184.jpg
 
Sv: Skoda Yeti som dragbil?

Kul att höra! Åh, jag är så SJUKT sugen!
Ska nog åka runt och provköra lite... ;)

Om ni skulle köpa en beg, vad skulle ni titta på?
Tänker på årsmodell, hur långt den max ska ha gått...
Om vi antar att det är ok att dieseln bara drar 1800 på vissa årsmodeller.
 
Sv: Skoda Yeti som dragbil?

Vi har flera skoda yeti på jobbet. Jobbar inom hemtjänsten och måste kunna ta oss fram på alla möjliga vägar. Jag bara älskar den!!!
Har ju i och för sig aldrig dragit släp med den men älskar att köra den.
Har aldrig blivit stående även om det är snöstorm och man kör på minimala vägar.
Tycker den är väldigt lättkörd och har aldrig fått sladd med den.
Vill också äga en men får vänta tills de blir billigare.
Men är väldigt nöjd med våran toyota rav 4 också.
 
Sv: Skoda Yeti som dragbil?

Kul att höra! Åh, jag är så SJUKT sugen!
Ska nog åka runt och provköra lite... ;)

Om ni skulle köpa en beg, vad skulle ni titta på?
Tänker på årsmodell, hur långt den max ska ha gått...
Om vi antar att det är ok att dieseln bara drar 1800 på vissa årsmodeller.

Jag har som sagt inte upplevt några problem med min, den har gått 8000 mil. Många verkar ha gått som hyrbilar innan så en ordentlig koll att de är välhållna är väl ett tips. annars är jag rätt dålig på biltips och sånt :S
Jag googlade en hel del på den innan jag köpte och det avgörande för mig var att den fick så sjukt bra betyg i alla tester. Jag tror den klarat sig riktigt bra i långtesterna också. Kolla runt på biltidningarnas sajter.
 
Sv: Skoda Yeti som dragbil?

Glömde!
Jag har haft en del Skodor och min erfarenhet är att utrustningspaketen gör skillnaden mellan en bil man gillar och en trist plastig låda.
Min Yeti har det som var näst störst då, Experience, det finns ett lite värre med elektronisk inställning på stolar samt en navigator. Jag tror de flesta 4x4 har schyssta utrustningspaket.
 
Sv: Skoda Yeti som dragbil?

Jag köpte en för två veckor sen, en som jag funderat på ett tag och som nu var prissänkt med drygt 15 000 kr. Den har inger extra men funkar bra för mig. Drar drygt 0,5 utan häst och 1,0-1,2 med.

Anledningen till att jag köpte min var att ingen som jag känner som har eller har haft en Yeti hade något ont att säga. Och än så länge är jag och bilen vänner i alla fall...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp