Bukefalos 28 år!

Sköljmedel

Centaur

Trådstartare
Varför ska man inte använda sköljmedel på ridbyxor?

Jag använder sköljmedel, orkar inte hålla på och tvätta ridbyxorna separat, och har aldrig upplevt att de blivit förstörda av det.
 
I stort sett allt som är elastiskt blir förstört av sköljmedel.
Jag använder sköljmedel ändå, eftersom allt blir så attans elektriskt annars... Det mesta klarar ganska många tvättar trots sköljmedel, men några plagg (billiga t-shirts) har blivit förstörda efter 2-3 tvättar.
 
I stort sett allt som är elastiskt blir förstört av sköljmedel.
Jag använder sköljmedel ändå, eftersom allt blir så attans elektriskt annars... Det mesta klarar ganska många tvättar trots skjölmedel, men några plagg (billiga t-shirts) har blivit förstörda efter 2-3 tvättar.

Det blir statiskt :D
 
I stort sett allt som är elastiskt blir förstört av sköljmedel.
Jag använder sköljmedel ändå, eftersom allt blir så attans elektriskt annars... Det mesta klarar ganska många tvättar trots sköljmedel, men några plagg (billiga t-shirts) har blivit förstörda efter 2-3 tvättar.

På vilket sätt? Att de tappar formen?

Jag har 5-6 år gamla ridbyxor som jag tvättat minst efter var 2a använding, alltid med sköljmedel. Inget har "hänt" med dem förutom att de börjar bli slitna i grenen nu och det är ju inte så konstigt.
 
På vilket sätt? Att de tappar formen?

Jag har 5-6 år gamla ridbyxor som jag tvättat minst efter var 2a använding, alltid med sköljmedel. Inget har "hänt" med dem förutom att de börjar bli slitna i grenen nu och det är ju inte så konstigt.

Sköljmedlet torkar ut dom där små gummitrådarna som är invävt i elestantygerna. Jag tvättar allt utom träningskläderna med sköljmedel och inget har blivit förstört av det.
 
På vilket sätt? Att de tappar formen?

Jag har 5-6 år gamla ridbyxor som jag tvättat minst efter var 2a använding, alltid med sköljmedel. Inget har "hänt" med dem förutom att de börjar bli slitna i grenen nu och det är ju inte så konstigt.

Ja, det blir liksom som stora hängande "bubblor" med tyg.
 
Man ska inte använda sköljmedel alls ut miljösynpunkt. Men annars är det inte bra på tyger med elastan har jag för mig. Så det är samma med sportkläder.

Håller med! Här hemma använder vi bara sköljmedel på fleece, ylle och dylikt. Har aldrig märkt att byxor, tröjor osv skulle bli mer statiska? Däremot blir fleece det om man inte har sköljmedel.

Som andra redan skrivit så "torkar det ut" de elastiska trådarna i tyger, men de flesta kläder tål nog det iallafall.

Ur miljösynpunkt är sköljmedel inte bra, så jag tycker att man ska spara på det och bara använda det när det behövs :)
 
Håller med! Här hemma använder vi bara sköljmedel på fleece, ylle och dylikt. Har aldrig märkt att byxor, tröjor osv skulle bli mer statiska? Däremot blir fleece det om man inte har sköljmedel.

Som andra redan skrivit så "torkar det ut" de elastiska trådarna i tyger, men de flesta kläder tål nog det iallafall.

Ur miljösynpunkt är sköljmedel inte bra, så jag tycker att man ska spara på det och bara använda det när det behövs :)
Jag använder faktiskt inte sköljmedel till något alls, och mina kläder har aldrig betett sig skummare än de ska =D
 
Jag tvättar alla mina kläder med sköljmedel för att det luktar så gott. Men till ytterkläder tar jag bara lite för jag har fått för mig att vattentåligheten försämras.
 
Jag tvättar alla mina kläder med sköljmedel för att det luktar så gott. Men till ytterkläder tar jag bara lite för jag har fått för mig att vattentåligheten försämras.

Jag gör som ovan. Men inte sköljmedel på ytterkläder med funktionsmaterial. Men allt annat. Aldrig haft problem med varken elastiska material, träningskläder, stretchjeans eller nåt annat. Och jag recyclar kläder genom att lägga de i lådan för stallkläder och använder de som det tills de typ faller isär (bra att bo på landet och ha eget stall), så ev negativ påverkan borde märkts innan de går i graven.
 

Liknande trådar

Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
526
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag har i många år använt effax läderbalsam när jag har smörjt sadeln och varit nöjd. Men nu vill jag ha något annat. Tycker inte den är...
Svar
11
· Visningar
478
Senast: TinyWiny
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
920
Senast: Zacci
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp