Bukefalos 28 år!

Skötsel av hästar!

Gullan86

Trådstartare
Hur många kan säga att de uppfyller dessa kraven för sina hästar? motivera gärna varje punkt och hur ni gör för att uppfylla detta.

Skötsel av hästar
-Du ska behandla din häst väl och du ska skydda den mot onödigt lidande och sjukdom. Hästen ska hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sätt som är bra för dess hälsa och ger den möjlighet att bete sig naturligt.

-Om din häst blir sjuk eller skadad ska du snarast se till att den får nödvändig vård. Om det behövs ska du tillkalla veterinär.

-Du ska hålla din häst tillfredsställande ren.

-Inspektera din hästs hovar regelbundet och verka dem vid behov. Du ska se till att din hästs hovar skyddas med skor eller liknande om det finns behov av detta till exmpel om den är ömfotad.

-Du får inte styra din hästs beteende med utrustning eller anordningar som ger hästen en elektrisk stöt. Elstängsel och elavvisare på fodervagnar är tillåtet.

-Vid fölning ska stoet ha möjlighet att gå undan om inte fölningen sker i en fölningsbox. En fölningsbox ska ha speciella mått som du kan läsa mer om under rubriken Måttbestämmelser

-Vid halka ska du vidta sådana åtgärder att din häst kan förflytta sig säkert.

-Du ska se till att din hästs utrustning är väl anpassad, utformad och i sådant skick att den inte orsakar hästen någon skada eller sjukdom.

-Du bör bara sätta på hästen ett täcke om det behövs som skydd mot kyla, väta eller insekter.

-Du bör inte klippa din hästs känselhår.

-Om din häst går i skrittmaskin bör du övervaka hästen kontinuerligt.

-Se till att din häst inte utsätts för allvarliga angrepp av insekter under sommaren.

Din häst behöver social kontakt
Från den 1 augusti 2009 gäller att din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.
Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver.

Vänj av ditt föl vid rätt tid och på rätt sätt
Du ska inte vänja av ditt föl innan det är fem månader gammalt. När du ska vänja av ditt föl kan du använda något av följande sätt:
Naturlig avvänjning innebär att fölet får gå med stoet ända till dess att stoet inte längre tillåter att fölet diar.
Stegvis avvänjning innebär att fölet vistas med andra föl eller i ett utrymme bredvid stoet under en del av dygnet. Resten av dygnet får fölet fortfarande gå med stoet.
Avvänjning med hjälp av fölgrupp innebär att fölet går direkt från stoet till en grupp med föl som fölet känner igen.

och detta???
Glöm inte anmäla din foderanläggning
Platsen där du hanterar ditt foder är en foderanläggning. Du ska anmäla din foderanläggning så att den kan registreras hos Jordbruksverket. Mer information om foderanläggningar och hur anmälan går till hittar du till höger.

Utevistelse och betesgång för hästar
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter

uppgifter tagna från Jordbruksverkets hemsida. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html
 
Sv: Skötsel av hästar!

Sen en fråga, vem var så "smart" att denne kom på att man skulle låsa in hästar på box, kan det ha varit för hästens bästa?:(

hoppas det blir en roligt disskution nu:)
 
Sv: Skötsel av hästar!

Trav och galopp hästar i träning brukar i regel inte vara ute så mycket det finns helt enkelt inte tid/plats för att ha ute alla hästarna samtidigt därav så undrar jag hur dessa nya regler kan införas. Fram för allt då det inte finns en tids ram på hur länge en häst ska "kunna röra sig i sina naturliga gångarter".
Foder anläggning? anmäla vart? Hur många har gjort det? :grin:
 
Sv: Skötsel av hästar!

Bara för att jag gick upp för tidigt idag :angel:

Skötsel av hästar
-Du ska behandla din häst väl och du ska skydda den mot onödigt lidande och sjukdom. Hästen ska hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sätt som är bra för dess hälsa och ger den möjlighet att bete sig naturligt.

Konsekvent och vänlig hantering av hästen utan att utsätta den för risker eller överansträning. Bra stall och tillräckligt stora, kuperade hagar. Boxar utan galler och kompis bredvid.

-Om din häst blir sjuk eller skadad ska du snarast se till att den får nödvändig vård. Om det behövs ska du tillkalla veterinär.

Med tillsyn minst 4 ggr/dag (fodring) och uppsikt över hagar från huset så har man bra koll på hästarna och självklart får de vård om det hänt dem något. Veterinär är oxå en självklarhet om det behövs, vi har dock hittills varit ganska förskonade på den punkten.

-Du ska hålla din häst tillfredsställande ren.

Det klarar min häst ganska bra själv :D Även om han rullar sig en dag så är den mesta intorkade leran upptrasslad dagen därpå, men då förbättras den såklart ;) Eftersom boxen har tillräckligt med strö ligger han aldrig i blött strö, någon enstaka gång har han mosat en bajshög på låret men mer är det inte.

-Inspektera din hästs hovar regelbundet och verka dem vid behov. Du ska se till att din hästs hovar skyddas med skor eller liknande om det finns behov av detta till exmpel om den är ömfotad.

Hovslagare var 6-7 vecka beroende på årstid täcker den punkten, förutom att hovarna kratsas varje dag.

-Du får inte styra din hästs beteende med utrustning eller anordningar som ger hästen en elektrisk stöt. Elstängsel och elavvisare på fodervagnar är tillåtet.

Det är nog snarare stora anläggningar med andra djur som fortf använder sådant. Min häst kan låta bli maten med ett nej.

-Vid fölning ska stoet ha möjlighet att gå undan om inte fölningen sker i en fölningsbox. En fölningsbox ska ha speciella mått som du kan läsa mer om under rubriken Måttbestämmelser

Vi har aldrig tagit föl.

-Vid halka ska du vidta sådana åtgärder att din häst kan förflytta sig säkert.

Broddad även i hagen vid halka.

-Du ska se till att din hästs utrustning är väl anpassad, utformad och i sådant skick att den inte orsakar hästen någon skada eller sjukdom.

Den är rätt lättfixad tycker jag :) Sadelutprovare och egen erfarenhet som komplement till att vara lyhörd för hästens reaktioner.

-Du bör bara sätta på hästen ett täcke om det behövs som skydd mot kyla, väta eller insekter.

Oklippt behöver min häst visserligen inget skydd mot kyla men annars så täckas de enbart pga regn/blöt nederbörd så länge de inte är klippta mycket. Insekter har vi mest knott - inget täcke hjälper utan det är intag som gäller.

-Du bör inte klippa din hästs känselhår.

Aldrig :eek:

-Om din häst går i skrittmaskin bör du övervaka hästen kontinuerligt.

Ingen skrittmaskin.

-Se till att din häst inte utsätts för allvarliga angrepp av insekter under sommaren.

Smörjs minst 1 g/dag med medel som hjälper mot smådjuren. Vid mkt blinningar går de i hage med tak under vilket inga blinningar följer efter, det är dock inte då vanligt hemma hos oss. Knotten är värre och därför är de alltid inne på natten.

Din häst behöver social kontakt
Från den 1 augusti 2009 gäller att din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.
Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver.

Går i hage med kompis och når kompis bra över boxvägg utan galler.

Vänj av ditt föl vid rätt tid och på rätt sätt
Du ska inte vänja av ditt föl innan det är fem månader gammalt. När du ska vänja av ditt föl kan du använda något av följande sätt:
Naturlig avvänjning innebär att fölet får gå med stoet ända till dess att stoet inte längre tillåter att fölet diar.
Stegvis avvänjning innebär att fölet vistas med andra föl eller i ett utrymme bredvid stoet under en del av dygnet. Resten av dygnet får fölet fortfarande gå med stoet.
Avvänjning med hjälp av fölgrupp innebär att fölet går direkt från stoet till en grupp med föl som fölet känner igen.

Aldrig haft föl.

och detta???
Glöm inte anmäla din foderanläggning
Platsen där du hanterar ditt foder är en foderanläggning. Du ska anmäla din foderanläggning så att den kan registreras hos Jordbruksverket. Mer information om foderanläggningar och hur anmälan går till hittar du till höger.

Det fattade jag som att det var för livsmedelsproducerande djur.

Utevistelse och betesgång för hästar
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter

Ca 0.5 ha kuperad skogshage med en kompis vintertid. Ute ca tider 9-12.30, 13.30-16.30, 18-20.30. Inne och äter däremellan. Sommartid ca 0.5 ha ängshage med en kompis ca 8-20.30.
 
Sv: Skötsel av hästar!

Sen en fråga, vem var så "smart" att denne kom på att man skulle låsa in hästar på box, kan det ha varit för hästens bästa?:(

hoppas det blir en roligt disskution nu:)

För vår del är det för bättre individkoll, spec vad gäller foder och vattenintag.
 
Sv: Skötsel av hästar!

Angående det där med livsproducerande djur, dit hör väl hästar ?

Ofta går de ju till slakt när de blir gamla, även om långtifrån alla gör det.
 
Sv: Skötsel av hästar!

Tycker att jag utan större problem kan sätta ett kryss i alla rutorna, inkulsive den om foderproducent, har anmält mig på jordbruksverkets hemsida och för journal över vad jag köper in och vart ifrån.

Den enda punkten som jag känner glappar just idag är min skimmel, hans idé om tillfredställande ren är inte samma som min... Fattar inte att skäckarna som går i samma hage kan vara vita på sina fläckar, men Gneisti ser ut som skräphögen i fragglarna och det är inte lätt eller välkommet att försöka rengöra honom heller, man får göra sitt bästa.

Har både hästar på lösdrift och ett par stallplatser, byggnaderna är dimensionerade efter största storhästen och det blir gott om plats för islänningarna. Fölar gör mina ston ute, under uppsikt på lagomt avstånd, om de inte är supersnabba. Fölen vänjs sedan av efter jul, då är fölen mellan 7-8 månader, och då tar jag bort mammorna från hagen och fölen får gå kvar med resten av flocken.

Veterinär är här och vaccinerar minst 1 gång per år och skulle det (peppar, peppar) vara nåt annat så ligger kliniken bara 4 mil bort. Hovslagaren kommer imorgon, har äntligen fått tag på en supertjej som är lugn och fin med djuren och gör ett bra jobb samtidigt! Men det har varit lite si och så med den biten tidigare i år, framför allt att det gått onödigt långt emellan då hovslagaren inte dyker upp eller meddelar sig, alternativt kommer och tar 2 hästar och sedan lovar återkomma en annan dag. Har vart enormt struligt, så jag är så glad att jag hittat denna tjejen!!!

Jag upplever det som att det är väldigt mycket papper och lagar och regler att sätta sig in i för att kunna ha häst på ett lagligt sätt, tät lagring av gödsel tex. Men nu börjar jag äntligen komma över alla hinder, och se ljuset i tunneln. Att sköta om en häst så den mår bra klarar jag, att läsa in mig på jordbruksverkets hemsida är SVÅRT och tar mycket energi för mig.
 
Sv: Skötsel av hästar!

Känns som de flesta hoppade över frågan om varför boxar finns? på vilket sätt mår hästen bättre av det/har någon nytta av det?
 
Sv: Skötsel av hästar!

-Du ska behandla din häst väl och du ska skydda den mot onödigt lidande och sjukdom. Hästen ska hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sätt som är bra för dess hälsa och ger den möjlighet att bete sig naturligt.
Jag har koll på min häst, låter den inte vistas i farlig miljö, får bra mat osv.

-Om din häst blir sjuk eller skadad ska du snarast se till att den får nödvändig vård. Om det behövs ska du tillkalla veterinär.
Givetvis.

-Du ska hålla din häst tillfredsställande ren.
Borstas varje dag. Och täckas ;)

-Inspektera din hästs hovar regelbundet och verka dem vid behov. Du ska se till att din hästs hovar skyddas med skor eller liknande om det finns behov av detta till exmpel om den är ömfotad.
Hästen verkas och skos regelvundet.

-Du får inte styra din hästs beteende med utrustning eller anordningar som ger hästen en elektrisk stöt. Elstängsel och elavvisare på fodervagnar är tillåtet.
Givetvis inte.

-Vid halka ska du vidta sådana åtgärder att din häst kan förflytta sig säkert.
Broddar vid halka.

-Du ska se till att din hästs utrustning är väl anpassad, utformad och i sådant skick att den inte orsakar hästen någon skada eller sjukdom.
Självklart. Välsittande hela och rena sadlr, träns, täcken osv.

-Du bör bara sätta på hästen ett täcke om det behövs som skydd mot kyla, väta eller insekter.
Använder täcke vintertid (extremt frusen pålle) och insektstäcke när det är som värst på sommaren.

-Du bör inte klippa din hästs känselhår.
Självklart inte!

-Se till att din häst inte utsätts för allvarliga angrepp av insekter under sommaren.
Tar in hästen/heltäckar den under de värsta timmarna på dagen.


Jag har även hästen tillsammans med sällskap. Just nu bara 1 häst eftersom hon inte funkar i flock. Förmodligen för att hon aldrig har fått gå i flock.
Hon har en "riktig" hage, men den är lite mindre än de vanliga hagarna iom att de bara är två st i den.

Box är till för att man ska ha bättre koll på hästen. En häst som ska ridas och tränas måste man ha lite koll på. Givetvis funkar det även på lösdrift, men vissa vill ha lite extra koll på sina hästar.
Hästen har bara "nytta" av det när den är så pass dålig att den inte kan hänga med flocken på ett bra sätt. I det vilda skulle den hamna efter och dö.
Men precis som utrustning är det såklart till för att underlätta för människan.
Man har ju på sadel för att sitta bättre och inte ramla av, träns är till för att kontrollera hästen. Stall för att ha koll på hästen.
 
Sv: Skötsel av hästar!

Varför skulle alla hästarna behöva vara ute samtidigt?
Folk i trav/galoppstall får väl ta in resp. släppa ut hästen när det är träning, precis som alla andra får göra.


Men som sagt så finns det ju inte någon regel på tid eller storlek på 'hage' så man kan ju släppa den i en liten fålla tillräckligt stor för ett par galoppsprång, fem minuter om dagen. :grin:
 
Sv: Skötsel av hästar!

Angående det där med livsproducerande djur, dit hör väl hästar ?

Ofta går de ju till slakt när de blir gamla, även om långtifrån alla gör det.

Jag antog rätt friskt att det var typ gödsvin :angel:

Tycekr de flesta hästar någon gång blir behandlade så de inte får käkas upp, men det är såklart bara mina erfarenheter, ingen sanning :)
 
Sv: Skötsel av hästar!

-Du ska behandla din häst väl och du ska skydda den mot onödigt lidande och sjukdom. Hästen ska hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sätt som är bra för dess hälsa och ger den möjlighet att bete sig naturligt.
Jag anser att jag håller mina hästar i en bra miljö med rätt goda förutsättningar att bete sig naturligt, så långt det nu kan ske i dagens uppstallningssätt.

-Om din häst blir sjuk eller skadad ska du snarast se till att den får nödvändig vård. Om det behövs ska du tillkalla veterinär.
Självklart!

-Du ska hålla din häst tillfredsställande ren.
Jag ska villigt erkänna att jag inte borstar varje dag, men benen spolas alltid av vid leriga årstider, och ja "tillfredsställande ren" tycker jag dom är.

-Inspektera din hästs hovar regelbundet och verka dem vid behov. Du ska se till att din hästs hovar skyddas med skor eller liknande om det finns behov av detta till exmpel om den är ömfotad.
De skos var 5-8 vecka (olika på hästarna) och ingen går barfota för de klarar de inte.

-Du får inte styra din hästs beteende med utrustning eller anordningar som ger hästen en elektrisk stöt. Elstängsel och elavvisare på fodervagnar är tillåtet.
Skulle aldrig falla mig in att ha el på något annat ställe än i hagen.

-Vid fölning ska stoet ha möjlighet att gå undan om inte fölningen sker i en fölningsbox. En fölningsbox ska ha speciella mått som du kan läsa mer om under rubriken Måttbestämmelser
Vi har inga boxar som är godkända för fölning och tar inte heller emot dräktiga ston av den anledningen.

-Vid halka ska du vidta sådana åtgärder att din häst kan förflytta sig säkert.
Broddar och sandning till och från hage

-Du ska se till att din hästs utrustning är väl anpassad, utformad och i sådant skick att den inte orsakar hästen någon skada eller sjukdom.
Hästarna har individuell utrustning som passar var och en

-Du bör bara sätta på hästen ett täcke om det behövs som skydd mot kyla, väta eller insekter.
Ja jag täcker inte så mycket i onödan. Täcker dock när det är lerigt och blött i hagen för att undvika att behöva sadla en lerig häst.

-Du bör inte klippa din hästs känselhår.
Nej det skulle jag aldrig göra, klipper dock öronen på travaren.

-Om din häst går i skrittmaskin bör du övervaka hästen kontinuerligt.
har ingen skrittmaskin

-Se till att din häst inte utsätts för allvarliga angrepp av insekter under sommaren.
Tar in dagtid när insekterna är jobbiga. Ponnyn går med flugtäcke

Din häst behöver social kontakt
Hästarna gårr flera i varje hage om möjligt, annars går de alltid bredvid någon annan. Mellanväggarna i stallet är halva med galler upptill så de har alltid kontakt.


Glöm inte anmäla din foderanläggning
Har jag aldrig hört talas om. Däremot attman ska anmäla sig som fodertillverkare om man typ tar eget hö? Men det gör vi inte heller.

Utevistelse och betesgång för hästar
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter
Våra hästar går ute 7-16 varje dag i stora kuperade skogshager där de kan använda alla gångarter fritt.
Någon nämnde et här med travare och galoppörer. I de flesta travstall går hästarna ute varenda dag året runt. En del har hästarna inne på söndagar för att personalen är ledig och då fodrad hästarna bara. Inget jag tycker om men så fungerar det. I en del stall har man inte möjlighet att ha alla hästar ute samtidigt men då är det vanligt att man växlar förmiddag/eftermiddag så alla får gå ute ändå. Sen kan jag tycka att det inte är så viktigt med att hästen måste gå ute hela dagen,om det nu ska komma regler för att reglera tiden för hagvistelse också. Hellre tre fyra timmar i en väl tilltagen hage med bra underlag där hästen faktiskt kan och vill gå runt och strosa eller springa och leka, än att ha hästen ute hela dagen i en trång lerpöl. I det senare fallet tar jag hellre in hästen.
 
Sv: Skötsel av hästar!

Jag kan svara ja på allt, har dock ingen skrittmaskin och skulle inte sätta min häst i en om jag hade tillgång till det heller.

Är inte anmäld som foderanläggning då vi har fyllt i våra hästars pass att de inte är till för livsmedelsproduktion. Dvs. de får inte slaktas.
 
Sv: Skötsel av hästar!

Jag är övertygad om att alla som svarar kommer hävda att de uppfyller alla punkter. Och majoriteten av de som läser tråden men inte svarar kommer tänka att de uppfyller alla punkter.

Problemet är att många av punkterna är oerhört öppna för tolkning. i kombination med att många av kraven inte är speciellt höga. Att t ex "se till att in häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter" kan ju innebära en timmes hagvistelse och 23 timmar på box.

Dessutom så är de flesta hästägare alldeles övertygade om att de ger sin häst den allra bästa skötsel och omvårdnad, oavsett hur det förhåller sig egentligen. Väldigt få människor missköter sina djur med vilje.

Jag har f ö ingen häst så jag kan inte svara på ursprungsfrågan. :p
 
Sv: Skötsel av hästar!

Blir lite förvånad över att frågan ens kommer upp. Detta är ju minimi kraven i djurskyddslagen för hästhållning och en del rekommendationer Så kan man inte leva upp till detta så ska man inte heller ha häst enligt lagstiftningen.
 
Sv: Skötsel av hästar!

Känns som de flesta hoppade över frågan om varför boxar finns? på vilket sätt mår hästen bättre av det/har någon nytta av det?

Varför boxar finns? Tja, sen urminnes tider har människan velat haft sina hästar inne för att det blir lättare med utfodring, vila, skydd o.s.v. Det har följt med oss hit till idag då man är tvungen att ha stall/box/spilta en viss tid på dygnet under den kalla årstiden om man inte har vindskydd.

Alla har inte möjlighet för stora hagar heller, tyvärr.

Kan ju nämna läget här där jag bor. Hög björntäthet, hästarna blir attan så oroliga när nalle finns i närheten. Det räcker med att björnen är i närheten så står hästarna oroligt och håller koll åt det hållet den befinner sig. I sina boxar släpper dom detta och kan slappna av. Är bra mycket tryggare för mig också, jag vet vart dom är...i mörkret kan dom mycket väl spränga stängsel om björnen råkar komma för nära. Är alltså inte så orolig över att björnen ska komma in i hagen utan för att hästarna i sin oro försöker fly.

Det kan även hända i dagsljus men då är det lättare att hitta hästarna ;)
 
Sv: Skötsel av hästar!

Sen en fråga, vem var så "smart" att denne kom på att man skulle låsa in hästar på box, kan det ha varit för hästens bästa?:(

hoppas det blir en roligt disskution nu:)

Jag kan ju svara på varför jag har mina installade nattetid i nuläget.
För att skydda hagarna!

Jag har klarat mig någorlunda från lerfanskapet genom att ha hästarna inne 19-7 och byta hagar så ingen hinner bli helt upptrampad.

Visserligen har jag tillgång till många ha hagmark och "boxar" med måtten 6x8 alt. 3x10 meter.
Och när marken fryser åker dom ut på lösdriften!
 
Sv: Skötsel av hästar!

Skötsel av hästar

-Du ska behandla din häst väl och du ska skydda den mot onödigt lidande och sjukdom. Hästen ska hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sätt som är bra för dess hälsa och ger den möjlighet att bete sig naturligt.
Det här är ju självklart.

-Om din häst blir sjuk eller skadad ska du snarast se till att den får nödvändig vård. Om det behövs ska du tillkalla veterinär.
Absolut.

-Du ska hålla din häst tillfredsställande ren.
Vad är tillfredställande ren? Ska hästen inte ridas så borstar jag inte utan känner igenom så den inte har skador. Tar ju självklart bort överflödig lera och kollar hovar, men på sommaren så funkar smutsen som insektskydd och på vintern gör inte lite extra fett i pälsen något med tanke på väta och kyla.

-Inspektera din hästs hovar regelbundet och verka dem vid behov. Du ska se till att din hästs hovar skyddas med skor eller liknande om det finns behov av detta till exmpel om den är ömfotad.
Även det här är självklart.

-Du får inte styra din hästs beteende med utrustning eller anordningar som ger hästen en elektrisk stöt. Elstängsel och elavvisare på fodervagnar är tillåtet.
Skulle aldrig komma på tanken :crazy:

-Vid fölning ska stoet ha möjlighet att gå undan om inte fölningen sker i en fölningsbox. En fölningsbox ska ha speciella mått som du kan läsa mer om under rubriken Måttbestämmelser
Det är ju inte heller något konstigt.

-Vid halka ska du vidta sådana åtgärder att din häst kan förflytta sig säkert.
Ja...

-Du ska se till att din hästs utrustning är väl anpassad, utformad och i sådant skick att den inte orsakar hästen någon skada eller sjukdom.
Det känns lika naturligt som allt annat.

-Du bör bara sätta på hästen ett täcke om det behövs som skydd mot kyla, väta eller insekter.
Det här läser jag i alla fall som en rekommendation. Jag skulle vilja se en lite mer utförlig förklaring. "om det behövs" är ju mycket beroende på hästras, klippt eller lurvig, tillgång till ligghall eller ej osv. Men självklart ska ingen häst behöva frysa.

-Du bör inte klippa din hästs känselhår.
Har bara sett huvudskygga hästar efter att folk gjort det, tycker det är snudd på djurplågeri.

-Om din häst går i skrittmaskin bör du övervaka hästen kontinuerligt.
Nu har vi ingen, men det är ju inte heller något märkligt eller svårt att göra.

-Se till att din häst inte utsätts för allvarliga angrepp av insekter under sommaren.
De åker in när/om det blir riktigt mycket insekter ute. Behövs det slängs det på täcken och huvor. Myggmedel används alltid.

Din häst behöver social kontakt
Från den 1 augusti 2009 gäller att din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.
Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver.
Jag vill hålla hästar med andra hästar, och då vi inte har hingstar så är det självklart att ingen häst ska behöva gå ensam.

Vänj av ditt föl vid rätt tid och på rätt sätt
Du ska inte vänja av ditt föl innan det är fem månader gammalt. När du ska vänja av ditt föl kan du använda något av följande sätt:
Naturlig avvänjning innebär att fölet får gå med stoet ända till dess att stoet inte längre tillåter att fölet diar.
Stegvis avvänjning innebär att fölet vistas med andra föl eller i ett utrymme bredvid stoet under en del av dygnet. Resten av dygnet får fölet fortfarande gå med stoet.
Avvänjning med hjälp av fölgrupp innebär att fölet går direkt från stoet till en grupp med föl som fölet känner igen.
Vi har inte haft föl på 16 år, men de vi har haft har fått vänjas av naturligt.

Glöm inte anmäla din foderanläggning
Platsen där du hanterar ditt foder är en foderanläggning. Du ska anmäla din foderanläggning så att den kan registreras hos Jordbruksverket. Mer information om foderanläggningar och hur anmälan går till hittar du till höger.
Detta gäller väl livsmedelsproducerade djur? Men det bör jag/vi kolla upp oavsett. Gillar inte det där frågetecknet ;).

Utevistelse och betesgång för hästar
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter
Jag tycker det borde finns en min.tid ute i hage. Som det det är skrivet kan man ju ha hästen inne så gott som dygnet runt och släppa ut hästen en kort stund.
Våra hästar går ute 24/7 såvida det inte är extremt busväder och hagen är på några hektar och kuperad.
 
Sv: Skötsel av hästar!

Blir lite förvånad över att frågan ens kommer upp. Detta är ju minimi kraven i djurskyddslagen för hästhållning och en del rekommendationer Så kan man inte leva upp till detta så ska man inte heller ha häst enligt lagstiftningen.

Jag håller med. Jag uppfattar de där kraven som låga alternativt som en självklar bas att utgå från. Oavsett om de är lagstadgade eller inte, men det är ju bra att de är det.

Sägar lagen inget om hur stor del av dygnet hästen ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter - jag trodde att det skulle införas?

Själv har jag ingen häst i avel och ingen egen anläggning, så det finns en del punkter jag inte kan/behöver svara på.

Skrittmaskin använder jag inte oavsett om det finns.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 304
Senast: caballus
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 372
Senast: Freazer
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
11 326
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp