Skogskörning med häst – ett traditionellt hantverk som består

Hästen var det rådande hjälpmedlet i skogen fram tills det att skogsbruket motoriserades under 1950-talet. Idag finns fortfarande verkande företagare som använder hästen i skogens skötsel. Hästens fördelar kommer väl till pass i känslig natur och svårframkomlig terräng.
 
Jag har egentligen slutat att så att säga "köra på riktigt" i skogen, pga ålder och krämpor, men jag föder upp blivande skogshästar, och kör in och tränar med hästarna. Jag orkar inte riktigt att lassa och lossa helt enkelt.

Det är så roligt att jobba med de unga hästarna, och redan tidigt, så ser man hur glada de blir man kommer med selen.

Det är så naturligt för dem att dra och jobba - många, många generationer av uppfödning har skapat hästar som, så att säga, med ett leende, "går till jobbet".

Det där nöjda frustandet, som kommer efter bara några steg när man tagit tömmarna...

Det är obetalbart att vara ute i skogen med skogshästen, lukterna av skog och häst; ljuden, klokandet från kedjorna på timmerkälken och fåglarna, en kvist som bryts...

Och så rasterna, att binda upp hästen i lämpligt träd, ut med ett fång hö, och så dricka kaffe och äta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 125
Senast: Karminnie
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 708
Senast: Lyckan i Halland
·
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 666
Senast: Ellyne
·
Islandshäst Köpte ett Islandssto i vintras(Februari)nyimporterad och nyinriden. Hon var billig och hade ingen tölt, men jag fastnade för hennes...
2
Svar
27
· Visningar
2 961
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp