Skolfunderingar

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

pippi27

Hade utvecklingssamtal igår i skolan.
Dottern går i 2:an och dom är således åtta år ungarna.
Hela förra läsåret var ett kaos, vi funderade på att byta skola.
Så fick vi veta att det skulle bli ny fröken till tvåan.
Den nya fröken är jättebra och vågare ryta i åt barnen när det behövs.
MEN, ändå så fortsätter vissa problem.
Vad sägs om framtidsutsikterna för en 8-åring som nu säger att h*n ska bli bankrånare och sitta i fängelse när h*n blir stor?
Eller en 8-åring som talar om för fröken när hon tar tag i armen och säger åt att eleven ska skärpa till sig att "släpp, annars anmäler jag dig"?
Vad sägs om när eleverna ska skriva en spökhistoria och i denna skrivs det om hur föräldrarna blir knivmördade och blodet sprutar, kroppsdelar som flyger?
Ska vi vänta och hoppas på att det blir bättre? Skolan har ju inte varit igång så länge och det har ju faktiskt blivit bättre fast det inte är bra.
Jag får nästan dagligen höra att den eller den var dum/elak, puttade, drog ner byxorna på den, någon tog någons saker osv. Det är inte tyst i klassrummet, hon kommer hem med huvudvärk.
Jag vill ju att dom här första skolåren ska vara possitiva.
Har ni tankar om det hela? Vad skulle ni ha gjort?
Jag ska följa med ett par dagar nästa vecka när jag inte har sjukgymnastik eller andra läkarbesök för att se med egna ögon hur det är. Vet ju vilket kaos det var i 1,an, var i skolan vid flera tillfällen då för att hjälpa barnen och fröken.
 
Sv: Skolfunderingar

Ja, man läser ju hela tiden om hur lärare känner sig totalt maktlösa. Blir anmälda för minsta lilla. Petar på barnet och det är misshandel. Tar hand om mobilen, dataspelet etc. Nä du får inte ta ungens grej. Gah, kanske låta lärarna få lite befogenheter. Och ge skolan resurser så att alla barn får lära enligt sina förutsättningar. Verkar som om många vet sina rättigheter men inte sina skyldigheter.
 
Sv: Skolfunderingar

Uha det är så att man blir mörk rädd ju usch. Jag fattar inte att barnen har blivit så elaka och respekt lösa mot vuxna. Förr var det mer ordning och reda och nu är det kaos. Men behöver hitta en balans gång som gör att det blir bra.
 
Sv: Skolfunderingar

Har ni haft några föräldramöten? Det kan ju vara intressant och veta hur övriga föräldrar ställer sig till dyl uttalande och göranden... Men jag skulle nog fundera på att hitta en annan skola om det fungerar för er.
 
Sv: Skolfunderingar

Fy, vad obehagligt. Både för er föräldrar och för läraren.

Jag tycker att det vore bra om föräldrarna GEMENSAMT försöker ta ställning till hur barnen skall ha sig och vad som då är tillåtet. Dvs en ung :devil: SKA man kunna ta tag i utan att h*n hotar med anmälan.
Att alla tar en diskussion med sina barn om hur man beter sig mot andra, och kan inte varje familj sätta de gränserna kanske man skall försöka ordna någon form av gruppdiskussion med barn och föräldrar från olika familjer.

jag kan inte föreställa mig att någon förälder vill att barnens skolgång skall bli så totalt fördärvad redan från början.

vad säger egentligen alla andra föräldrar ?
 
Sv: Skolfunderingar

:eek: Nämen gud vad HEMSKT, vilka dagar!!! Tänk att ha det sådär runtomkring sig när man ska koncentrera sig och lära sig saker!
 
Sv: Skolfunderingar

Till alla
Det är en kommunal skola. Skolan var det mycket skriverier om tidigare i massmedia pga en del händelser :( .
Angående vår klass. Nej, vi har inte haft något föräldramöte än. Skolan började ju rätt sent, 22/8 så det har bara gått en månad.
Dom föräldrar jag har pratat med tror att allt kommer att lösa sig eftersom det är en ny fröken. Ja, det tror ju jag oxå, MEN, jag tycker att det tar för mycket tid av undervisingen om fröken varenda lektion måste hålla reda på vissa elever som bara inte kan sitta still och hålla snattran.
Det är synd om dom elever som faktiskt sköter sig. Nu ska jag inte påstå att min dotter är nå´t helgon, hon kan nog sitta och prata och flamsa hon med emellanåt. Däremot skulle hon aldrig (frågade även fröken om det) vara uppkäftig eller respektlös mot fröken. Säger fröken sitt så är det sitt som gäller.
Jag ska följa med till skolan nästa vecka, efter det ska jag nog se till att det kommer till ett föräldramöte.
Av jämförelser som gjorts med tidigare årskullar ligger den här klassen en hel del efter i både matte och svenska, det skrämmer mig.
 
Sv: Skolfunderingar

Byt skola, det skulle jag ha gjort. Din dotter förtjänar en bra skolgång redan NU inte om/eventuellt/när/kanske nya fröken fått ordning på klassen.

Jenny
 
Sv: Skolfunderingar

I ett sådant läge och om jag hade möjligheten hade jag varit mycket självisk. Om inte extrahjälp kan införas för att hjälpa till att vända situationen snabbare (tyvärr svårt pga skolans ekonomi) så skulle jag faktiskt flyttat mitt barn till en annan skola.
När ett barn kommer hem med huvudvärk var och varannan dag anser jag att det faktiskt är allvarligt.
 
Sv: Skolfunderingar

pippi27 skrev:
MEN, ändå så fortsätter vissa problem.
Vad sägs om framtidsutsikterna för en 8-åring som nu säger att h*n ska bli bankrånare och sitta i fängelse när h*n blir stor?
Eller en 8-åring som talar om för fröken när hon tar tag i armen och säger åt att eleven ska skärpa till sig att "släpp, annars anmäler jag dig"?
Vad sägs? Ja, tyvärr kan jag säga "väkommen till verkligheten"! Så är det på många håll.

Vad kan skolan göra? Säkert görs massor som inte syns för er andra föräldrar och personalen har ju tystnadsplikt. Men det brukar ta tid, lång tid. Och vissa saker blir aldrig helt bra eller knappt ens bättre. Frustrerande? Ja, för alla parter. Dessutom, mitt i alla hårda ord, hemska historier, etc finns ett barn som inte mår bra alls.

Dessutom dras många skolor med minskade ekonomiska resurser, dvs måste spara in trots att problemen inte blir vare sig färre eller mindre. En ond cirkel. Tyvärr satsas det inte nog mycket på att sätta in massor (och rätt) resurser redan när barnen är små, det får gå käpprätt åt :devil: innan något görs, och om ens då.
 
Sv: Skolfunderingar

Vad som kan bli svårt i det hela är några saker: tex
1. alla kommer inte på mötena och kanske inte de som mest borde vara där
2. Det får inte bli en lynchstämning eller ett utpekande, det blir sällan bra då. Ibland finns orsaker till ett beteende som vare sig barnet eller dess föräldrar kan styra över och det blir en enorm skuld hos dessa föräldrar. De kan vara livrädda för just sådana här möten. De vet men kan inte mycket göra åt situationen. Men så är inte alltid fallet heller...


Fast samtidigt tror jag att det är JÄTTEBRA att föräldrar och skola ställer upp TILLSAMMANS och visar barnen att de samarbetar och står på samma sida.

Har själv haft ett sådant föräldramöte där det vare sig lades skuld på enskilda elever (och det handlade inte om en eller två utan faktiskt många och en hel grupp som inte fungerade och tog ansvar för sina handlingar) eller kastades skit på oss lärare (typ: ni klarar inte av en klass etc) utan vi arbetade alla tillsammans. Det hann bli bättre men tyvärr (på sitt sätt) valde jag ändå att byta skola för min arbetssituation var för tung. På det mötet hade vi just gruppsamtal om gemensamma regler alla kunde ställa upp på och hur vi ville ha det fortsättningsvis i klassen. Tror att så gott som alla familjer (om inte alla) var representerade. Vid första mötet var både rektor och idrottslärare med förutom jag klasslärare men vid uppföljningsmötet var inte rektor med men vi båda andra om jag minns rätt...
 
Sv: Skolfunderingar

Låter trist, men samtidigt "väntat", eller vad man ska säga. Barn som målar/säger/gör det du beskriver har det antagligen inte så bra hemma. Och i så fall är det ju verkligheten. Där ni bor (skolans upptagningsområde) verkar det vara tufft för många unga, och så är det nog tyvärr på väldigt många ställen idag. :(

Men om det är verkligheten, då tycker jag att man ska se den. Din dotter blir negativt påverkad av alla stökiga klasskamrater, men blir hon mindre negativt påverkad om det kommer som en total överraskning senare i livet?

Som mamma hade jag sett min uppgift ungefär så här: Se till att mitt barn lär sig leva i den verklighet som finns idag, och sett till att hennes behov av att få ut sina känslor och reaktioner respekteras!

Din dotter får antagligen helt andra känslor och tankar i den skolmiljö hon nu vistas i, än om hon hade gått i en klass där alla barnen var trygga och harmoniska. Men vad är viktigast: Att skydda henne från att få dessa tankar/känslor, eller se till att hon får chans att lufta dem? Får hon det i den klass hon nu går i? Är det en stökig klass där problemen lyfts till ytan (även om de kanske inte blir helt lösta och försvinner), eller är det en stökig klass där all energi går åt till de stökiga och resten av eleverna får klara sig själva?

Hoppas du hittar en lösning som känns rätt för er! :)
 
Sv: Skolfunderingar

Ja, där har du en poäng.
Hon verkar (dottern alltså) ju inte må dåligt direkt sånär som på huvudvärk en del dagar. Jag oroar mig främst för två saker, den ena är att klassen ligger så pass mycket efter i sin utbildning och att det går trögt framåt. Den andra saken är det tuffa klimatet i klassrummet, jag har inte hört om någon mobbning men jag vill inte att min dotter ska börja ta efter de elever som använder ett väldigt tufft sätt och spårkbruk.
Vi pratar mycket om det hemma men hon är en liten tjej som gärna "hänger på" dom andra.
Ja, jag ska ju följa med på tisdag och onsdag nästa vecka. Få se då hur illa det egentligen är i klassrummet. Jag har ju förra årets kaos i huvudet att jämföra med.
Egentligen vill jag ju inte byta skola, då kommer hon ifrån vännerna och får betydligt längre än nu. Dessutom så skulle hon få det tufft eftersom hon ju då ligger efter alla andra i den nya klassen.
Samtidigt så kan det ju inte fortsätta som det har varit. Ush, känner mig vilsen :(
 
Sv: Skolfunderingar

Vad du som mamma skulle kunna göra rent kunskapsmässigt ialla fall när det gäller matte och svenska och om du orkar är att du tar dig tid och tränar lite hemma med dottern :)
Det viktiga med matten är ju att förstå den dvs varför 5+5=10 och inte 9 att 3*3 är 3 stycken 3 gånger osv. Att automatisera och upprepa räkningen.
Kanske själva köpa någon mattebok för att träna lite i.
Läsa böcker lite i taget, kanske träna på lite stavning av ord osv.
Jag håller kontstant på att träna in nya ord hos min dotter genom att medvetet sticka in olika sätt att uttrycka sig på när jag pratar med henne i vardagen. Vi diskuterar matte och hon får räkna lite praktiskt. Klockan lärde hon sig i skolan men även den kan man ju lära hemifrån. Engelska har inte dottern börjat med ännu (går i åk 2) men även här händer det att jag säger ord på saker om till dottern och talar om vad det heter på svenska och dotter har hakat på och frågar ibland vad saker och ting heter på engelska.
Program till datorn av lek och lär sorten är jättebra och träna upp matte, svenska mm.
Allt sådant här hjälper din dotter att komma framåt om hon får för dålig hjälp i skolan pga bristande resurser.
Du kan också gå in på http://www.lektion.se/ och hitta vissa uppgifter som din dotter kan träna på hemma.
Har du tid och ork för detta så har du möjlighet att få din dottern att inte halka efter trots störig klass och för lite resurser.
Jag brukar försöka stoppa in en massa i vanliga vardagen för min dotter och det måste ju ha gett någon effekt efter som hon läser bäst, räknar bäst och skriver bäst i hela klassen, har större ordförråd än normalt för sin ålder. Hon har också lite kunskaper i engelska även om dom inte börjat med den biten ännu.
Datorn är ett bra hjälpmedel då man genom spel på ett roligt sätt kan öka på kunskaperna hos ett barn. Jag har ingen aning om hur många lek och lärspel jag har här hemma men en hel del och många av dom kommit från M* D*nalds.
Detta kan ju göra att dottern kanske kan gå kvar utan att tappa för mycket skolgång om det är en an sakerna som avgör en ev. flytt. Att hon skulle vara efter i en flytt är inget som skall vara en broms för just det utan tvärt om. Ju mindre problem i klassen desto mer kan det ängas åt dom som skall ikapp. Ju längre tid det går när allt bara släpas efter desto svårare och jobbigare blir det att komma ikapp. Däremot är vänner något som är ett starkt själ till att fundera förstås.
Jag önskar också att klassen kan få in en extraresurs för att hjälpa läraren för hur duktig hon än är så är det skittufft att försöka vända så många barn själv.
 
Sv: Skolfunderingar

Jo, jag gör "läxor" med båda ungarna varje dag oavsett om dom har eller inte.
Detta görs i både svenska och matte och på finska. Inte allt på samma dag utan en sak om dagen. Det göra att min dotter har liite mer på fötterna än en del andra i klassen.
Sarah älskar att baka så det har varit en sporre för henne att lära sig att läsa och förstå saker som 3/4dl ;) .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 301
Senast: Cocos
·
Övr. Barn Vad tror ni om det här? 8 åring som alltid har haft svårt med talet, både uttal, förståelse för vad andra säger och att få till rätt...
Svar
18
· Visningar
3 475
Senast: Tora
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 035
Senast: EmmaW
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 666
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp