Bukefalos 28 år!

Skolstrejk för miljön (utbruten ur Störiga saker vi stör oss på del 10)

Du får mig veterligt skriva vad du vill så länge du håller dig till forumreglerna. Men det verkar inte som att någon får bemöta dina åsikter?

Vilka av mina åsikter får inte bemötas? det är väl snarare du som har dragit upp sådant jag tyckt varit intressant med någon form av lustig ironi?
 
Fast nää, det har inte diskuterats. Jag har sagt att jag är imponerad av Greta men tycker det är fel att hon uppmanar till skolstrejk. På vilket sätt är den inställning till henne så hemsk?

Att jag tycker det är fel av någon att uppmanar till skolstrejk för klimatet är för att jag tänker på alla som är som jag när jag var 16 år. Om någon hade uppmanat till skolstrejk när jag var 16 hade jag inte tvekat på att följa efter. Samtidigt är jag en av de elever som, av olika anledningar, inte hade klarat av att hänga med i skolan om jag strejkade en dag i veckan. Nu vet jag inte hur många det är som faktiskt följd hennes uppmaning men jag tror att om blir en "trend" att skolstrejka, vilket det nog finns en risk att det blir med tanke på all uppmärksamhet Greta får så finns risken att elever som faktiskt behöver vara i skolan för att lära sig skolstrejkat "för har Greta sagt att man ska göra". Dagens ungdomar är väl i princip de enda som faktiskt inte har något ansvar i klimatfrågan, därför anser jag inte att de ska pressas till att försumma sin utbildning för klimatet.

Men som sagt, det är min åsikt och andra behöver inte hålla med mig.
Fast å andra sidan finns ju en intressant poäng här. Lite otur för henne då att hon är 15 nu och att om 20 år när hon är 35, en känd forskare och ingenjör och ska ta fram allting som räddar världen och vår konsumtion så är det ju redan försent, folk har börjat dö i ganska stor omfattning i stormar och orkaner. Likaså om 40 år när hon är en skinande professor vid universitetet X och vi fortfarande ingenting gjort så har redan vattennivåerna höjts så att 15-åringarna i Kristianstad o Höganäs blir märkbart blöta om rumpan när de demonstrerar.

Dvs hon har faktiskt en riktig poäng, hennes utbildning kan ju vara värdelös om 40 år eftersom världen gått under.

Folk verkar tänka att det räcker om någonting händer om 20-30 år. Då slutar vi flyga för då har Sverige nya höghastighetståg, som vi spytt ut extra koldioxid för att tillverka i 20 år. Vilket är lite sent.

Det känns som att världen har en grej för unga jungfrur (Jeanne d'Arc) och kan tänka sig att lyssna på dem när de ger blanka sjutton i experter. Speciellt som hon inte skriver om det hon säger på ett sätt som gör att politikerna kan låtsas att ingenting sades. Utan säger det på rakt enkelt språk som de kan förstå.
 
Senast ändrad:
Jag blir också lite förvånad. Flera i tråden menar att Greta fått dem att "tänka till". Och man tar tåg istället för bil. Någon gång.
Är det verkligen så illa att det behövs en Greta för att en del härinne ska förstå detta stora problem? har ingen läst om detta förut? inte förstått alls?stoppat huvudet i sanden? finns ju en uppsjö av information för inte kan nästan alla vara anhängare till Trump?

Jag tror Greta säkert är tacksam över allt er stöd och även jag tycker Greta är toppen, men jag tror Greta hade blivit mer glad om vi alla, en del mer, drog sig undan överkonsumtion överlag för att rädda miljön och planeten.
Men den biten är det fortfarande tyst om, hur ska Gretas arbete få genomslag om ingen gör som Greta vill och önskar? eller väntar ni alla på någon teknik som kommer revolutionera allt och lite till så samma, kanske tom bättre levnadsstandard och ökad konsumtion( onödig/ lyx) kan fortsätta?
 
Jag blir också lite förvånad. Flera i tråden menar att Greta fått dem att "tänka till". Och man tar tåg istället för bil. Någon gång.
Är det verkligen så illa att det behövs en Greta för att en del härinne ska förstå detta stora problem? har ingen läst om detta förut? inte förstått alls?stoppat huvudet i sanden? finns ju en uppsjö av information för inte kan nästan alla vara anhängare till Trump?

Jag tror Greta säkert är tacksam över allt er stöd och även jag tycker Greta är toppen, men jag tror Greta hade blivit mer glad om vi alla, en del mer, drog sig undan överkonsumtion överlag för att rädda miljön och planeten.
Men den biten är det fortfarande tyst om, hur ska Gretas arbete få genomslag om ingen gör som Greta vill och önskar? eller väntar ni alla på någon teknik som kommer revolutionera allt och lite till så samma, kanske tom bättre levnadsstandard och ökad konsumtion( onödig/ lyx) kan fortsätta?
Ja men då får ju fler ta över diskussionen och forstätta. Greta kan ju inte ha svaret på allt.
Då kan ju tex @carrro_lina som pratade om hur viktiga ingenjörerna är ta över och komma med teknikutvecklingen. Det här är ju inte en enkel Quick fix utan det är ju många olika delar av samhället och yrkesgrupper som måste samarbeta.
 
Fast nää, det har inte diskuterats. Jag har sagt att jag är imponerad av Greta men tycker det är fel att hon uppmanar till skolstrejk. På vilket sätt är den inställning till henne så hemsk?

Att jag tycker det är fel av någon att uppmanar till skolstrejk för klimatet är för att jag tänker på alla som är som jag när jag var 16 år. Om någon hade uppmanat till skolstrejk när jag var 16 hade jag inte tvekat på att följa efter. Samtidigt är jag en av de elever som, av olika anledningar, inte hade klarat av att hänga med i skolan om jag strejkade en dag i veckan. Nu vet jag inte hur många det är som faktiskt följd hennes uppmaning men jag tror att om blir en "trend" att skolstrejka, vilket det nog finns en risk att det blir med tanke på all uppmärksamhet Greta får så finns risken att elever som faktiskt behöver vara i skolan för att lära sig skolstrejkat "för har Greta sagt att man ska göra". Dagens ungdomar är väl i princip de enda som faktiskt inte har något ansvar i klimatfrågan, därför anser jag inte att de ska pressas till att försumma sin utbildning för klimatet.

Men som sagt, det är min åsikt och andra behöver inte hålla med mig.
Jag tänker att det finns två svar på den frågan;
Dels får väl skolan eller föräldrar säga stopp? En vettig rektor/lärare/förälder skulle väl säga att det inte är lämpligt för dig. Dessutom om en elev skolkar mkt tycker jag det är skolans samt förälderns uppgift att prata med hen och ta reda på varför. Det har inget med Greta att göra.

Eller så kan man vara dystopiskt lagd och säga att i framtiden kanske utbildning du lärde dig i skolan ändå inte spelar roll. När stora delar av jorden blivit omöjliga att bo på och det blir krig om naturresurser så kanske det ändå är andra egenskaper som kommer vinna.
 
Jag blir också lite förvånad. Flera i tråden menar att Greta fått dem att "tänka till". Och man tar tåg istället för bil. Någon gång.
Är det verkligen så illa att det behövs en Greta för att en del härinne ska förstå detta stora problem? har ingen läst om detta förut? inte förstått alls?stoppat huvudet i sanden? finns ju en uppsjö av information för inte kan nästan alla vara anhängare till Trump?

Jag tror Greta säkert är tacksam över allt er stöd och även jag tycker Greta är toppen, men jag tror Greta hade blivit mer glad om vi alla, en del mer, drog sig undan överkonsumtion överlag för att rädda miljön och planeten.
Men den biten är det fortfarande tyst om, hur ska Gretas arbete få genomslag om ingen gör som Greta vill och önskar? eller väntar ni alla på någon teknik som kommer revolutionera allt och lite till så samma, kanske tom bättre levnadsstandard och ökad konsumtion( onödig/ lyx) kan fortsätta?
Jag uppfattar det som ett nyvaknande där unga kan känna igen sig. En del av oss har varit miljöaktivister långt innan Björn Gillberg tvättade sina skjortkragar o manschetter i prädd på TV.

Däremellan tror jag att det till stor del finns en förlorad generation, den konsummerande generationen.
 
Jag tänker att det finns två svar på den frågan;
Dels får väl skolan eller föräldrar säga stopp? En vettig rektor/lärare/förälder skulle väl säga att det inte är lämpligt för dig. Dessutom om en elev skolkar mkt tycker jag det är skolans samt förälderns uppgift att prata med hen och ta reda på varför. Det har inget med Greta att göra.

Eller så kan man vara dystopiskt lagd och säga att i framtiden kanske utbildning du lärde dig i skolan ändå inte spelar roll. När stora delar av jorden blivit omöjliga att bo på och det blir krig om naturresurser så kanske det ändå är andra egenskaper som kommer vinna.

Det är inte alla som har en vettig rektor/lärare/förälder. Jag tycker även dom förtjänar en bra utbildning. Det där att utbildningen inte spelar någon roll för att världen ändå kommer gå under tycker jag är lite väl dystopiskt. Finns ingen anledning att ge upp. Plus att utbildning spelar roll på kort sikt också.
 
Det är inte alla som har en vettig rektor/lärare/förälder. Jag tycker även dom förtjänar en bra utbildning. Det där att utbildningen inte spelar någon roll för att världen ändå kommer gå under tycker jag är lite väl dystopiskt. Finns ingen anledning att ge upp. Plus att utbildning spelar roll på kort sikt också.
Fast nä.. jag tycker ändå inte man kan skylla den sortens skolkande på Greta. Dvs att skoltrötta elever skulle skolka pga henne.
Ja det är dystopiskt. Men jag tror det är sanningen.
Saker behöver göras nu och inte om 20 år. Det låter jättefint att säga att 16-åringar ska satsa på skolan och utbilda sig. Men om man ska vara krass finns inte tid att vänta tills en 16-åring hamnat i maktposition.
 
Jag tänker att det vore toppen om alla Sveriges elever skolstrejker varje fredag, med tillhörande synlighet vid respektive kommuns/stads politiska arbetsplats.

Dels skulle det förhoppningsvis få mer fart på politikerna, och stärka dem med lite mod att våga fatta de där besluten som gör vår vardag lite mindre bekväm... Dels skulle det förhoppningsvis få fart på barnens föräldrar, så att de gör (än) mer klimatsmarta val.

Blir beklämd och lite mörkrädd av tråden... jag hoppas verkligen att lärare och annan personal i skolan tar vara på intresset som just nu är för klimatet och pratar så mycket det bara går med eleverna om det, och om olika sätt att bilda opinion, påverka, utbilda sig själv och sin omgivning.
Inte lägger det på nivån att Greta skolkar...
 
Fast nä.. jag tycker ändå inte man kan skylla den sortens skolkande på Greta. Dvs att skoltrötta elever skulle skolka pga henne.
Ja det är dystopiskt. Men för mig är den inte dystopiskt- jag tror det är sanningen.
Saker behöver göras nu och inte om 20 år. Det låter jättefint att säga att 16-åringar ska satsa på skolan och utbilda sig. Men om man ska vara krass finns inte tid att vänta tills en 16-åring hamnat i maktposition.

Nej, inte skoltrötta elever. Elever som har ett stor miljöengagemang och känner samma dystopiska känsla som du. Som inspireras av Greta att dom också borde skolstrejka eftersom alla måste göra något. Jag tror den risken finns därför anser jag det är fel att uppmuntra till skolk.
Om du tror det är sanningen så finns det massor du kan göra idag för att förbättra chanserna(om än väldigt lite). Jag anser att 16-åringarna ska satsa på skolan och sin framtid men jag har också ganska stort hopp om att vi kan lösa klimatproblemet. Om man tycker det känns hopplöst så är det såklart man kanske är av en annan åsikt.
 
Nej, inte skoltrötta elever. Elever som har ett stor miljöengagemang och känner samma dystopiska känsla som du. Som inspireras av Greta att dom också borde skolstrejka eftersom alla måste göra något. Jag tror den risken finns därför anser jag det är fel att uppmuntra till skolk.
Om du tror det är sanningen så finns det massor du kan göra idag för att förbättra chanserna(om än väldigt lite). Jag anser att 16-åringarna ska satsa på skolan och sin framtid men jag har också ganska stort hopp om att vi kan lösa klimatproblemet. Om man tycker det känns hopplöst så är det såklart man kanske är av en annan åsikt.
Det är väl jättebra om de också engagerar sig? Tanken är ju inte att de ska sitta hemma och inte göra något. Det vore fantastiskt om unga ställde krav på vuxenvärlden.
Så himla trist att inte ta vara på ungas engagemang utan bara säga att alla ska vara i skolan punkt slut.
Jag tror att en miljöengagerad ungdom kommer växa enormt om den får satsa på att intresse och kommer säkert bli mer motiverad i skolan av det. Man kan växa enormt på andra ställen än i ett klassrum.
 
Nej, inte skoltrötta elever. Elever som har ett stor miljöengagemang och känner samma dystopiska känsla som du. Som inspireras av Greta att dom också borde skolstrejka eftersom alla måste göra något. Jag tror den risken finns därför anser jag det är fel att uppmuntra till skolk.
Om du tror det är sanningen så finns det massor du kan göra idag för att förbättra chanserna(om än väldigt lite). Jag anser att 16-åringarna ska satsa på skolan och sin framtid men jag har också ganska stort hopp om att vi kan lösa klimatproblemet. Om man tycker det känns hopplöst så är det såklart man kanske är av en annan åsikt.
Tro mig, är det lika engagerade elever som Greta så är det inget problem att de arbetar på annan plats en dag i veckan, för det är just det hon gör. Hon uppmanar inte till skolk, hon uppmanar andra ungdomar att reagera och visar att det finns en väg att göra sin röst hörd.
När hon frågar på Twitter varför hon och andra unga ska vara i skolan när vuxna tar död på planeten så är det ett retorikgrepp, inte en direkt uppmaning. Om du tittar på debatter så använder de flesta olika uppmaningar, men ingen tar dem bokstavligt.
 
Nej, inte skoltrötta elever. Elever som har ett stor miljöengagemang och känner samma dystopiska känsla som du. Som inspireras av Greta att dom också borde skolstrejka eftersom alla måste göra något. Jag tror den risken finns därför anser jag det är fel att uppmuntra till skolk.
Om du tror det är sanningen så finns det massor du kan göra idag för att förbättra chanserna(om än väldigt lite). Jag anser att 16-åringarna ska satsa på skolan och sin framtid men jag har också ganska stort hopp om att vi kan lösa klimatproblemet. Om man tycker det känns hopplöst så är det såklart man kanske är av en annan åsikt.
Tror du missat hur den svenska skolan ser ut idag. Det finns många elever som inte studerar på skolan en eller fler dagar i veckan. Skolan ska vara individuell. Det kallas, oavsett anledning, för anpassad studiegång, är reglerat i lag och upp till rektorn att bestämma, och det oberoende av vilken anledning det handlar om.
 
Det är inte alla som har en vettig rektor/lärare/förälder. Jag tycker även dom förtjänar en bra utbildning. Det där att utbildningen inte spelar någon roll för att världen ändå kommer gå under tycker jag är lite väl dystopiskt. Finns ingen anledning att ge upp. Plus att utbildning spelar roll på kort sikt också.
Min allra första föreläsning på lärarprogrammet inleddes med "Another brick in the wall" på högsta volym...

Jag tror nog inte vi behöver vara så oroade över risken att ungdomar kommer att börja skolka i några större skaror på grund av Greta.
 
Jag tycker att det tamifan är ynkligt att vuxna människor sitter och bjäffsar om att det är sååå hemskt att Greta "uppmanar till skolk" som om det skulle vara ett stort problem att hon fått anpassad studiegång, både för henne som individ och och att hon skulle ha dåligt inflytande på skolungdomar i stort.

Jag tror inte en sekund att de faktiskt på riktigt har något intresse av att minska risken för att ungdomar skolkar, det finns nämligen flera kartläggningar om hur och varför ungdomar inte sköter skolan. Inget i dom kan få mig att tro att Greta är någon riskfaktor.

Jag är övertygad om att man bara självgott vill slå sig för bröstet och inte har ett enda bättre argument.
Patetiskt var ordet, sa Bull....
 
Jag tycker att det tamifan är ynkligt att vuxna människor sitter och bjäffsar om att det är sååå hemskt att Greta "uppmanar till skolk" som om det skulle vara ett stort problem att hon fått anpassad studiegång, både för henne som individ och och att hon skulle ha dåligt inflytande på skolungdomar i stort.

Jag tror inte en sekund att de faktiskt på riktigt har något intresse av att minska risken för att ungdomar skolkar, det finns nämligen flera kartläggningar om hur och varför ungdomar inte sköter skolan. Inget i dom kan få mig att tro att Greta är någon riskfaktor.

Jag är övertygad om att man bara självgott vill slå sig för bröstet och inte har ett enda bättre argument.
Patetiskt var ordet, sa Bull....
Jag läste just ett inlägg av en vän till familjen, hon skrev att Greta varit mobbad och utfryst av både barn och vuxna under skoltiden. Så skolan har tydligen inte uppfyllt sina skyldigheter mot henne som elev. Mot den bakgrunden är det dessutom ännu mer storartat att hon är där hon är i dag.

https://tidningensyre.se/global/2019/nummer-82/lat-gretas-familj-vara-i-fred/
 
Jag läste just ett inlägg av en vän till familjen, hon skrev att Greta varit mobbad och utfryst av både barn och vuxna under skoltiden. Så skolan har tydligen inte uppfyllt sina skyldigheter mot henne som elev. Mot den bakgrunden är det dessutom ännu mer storartat att hon är där hon är i dag.

https://tidningensyre.se/global/2019/nummer-82/lat-gretas-familj-vara-i-fred/
Ja, och det VET vi är en riskfaktor.

När jag friskar till så kan jag ju fråga min kollega, som jobbar direkt med målgruppen unga som borde gå i skolan, om hon tror att Gretas miljöengagemang kommer försämra statistiken. Hon lär skratta ihjäl sig.
 
...20 år när hon är 35, en känd forskare och ingenjör och ska ta fram allting som räddar världen och vår konsumtion så är det ju redan försent...

Dvs hon har faktiskt en riktig poäng, hennes utbildning kan ju vara värdelös om 40 år eftersom världen gått under.

Problemet med denna typ av "stundande domedag"-retorik den i framtiden kommer användas för att sprida klimatskepsis.
 
Jag blir också lite förvånad. Flera i tråden menar att Greta fått dem att "tänka till". Och man tar tåg istället för bil. Någon gång.
Är det verkligen så illa att det behövs en Greta för att en del härinne ska förstå detta stora problem? har ingen läst om detta förut? inte förstått alls?stoppat huvudet i sanden? finns ju en uppsjö av information för inte kan nästan alla vara anhängare till Trump?

Jag tror Greta säkert är tacksam över allt er stöd och även jag tycker Greta är toppen, men jag tror Greta hade blivit mer glad om vi alla, en del mer, drog sig undan överkonsumtion överlag för att rädda miljön och planeten.
Men den biten är det fortfarande tyst om, hur ska Gretas arbete få genomslag om ingen gör som Greta vill och önskar? eller väntar ni alla på någon teknik som kommer revolutionera allt och lite till så samma, kanske tom bättre levnadsstandard och ökad konsumtion( onödig/ lyx) kan fortsätta?

Fast det är ju inte medvetliggörandet om klimatförändringarna hos enskilda konsumenter som utgör Thunbergs genomslagskraft. Det är sättet hon gör det på och att hon når ut i världspressen, ledande politiker, FN:s generalsekreterare, företagsledare inom industrin, osv. Genomslagskraften ligger i att Thunberg är otroligt ung, vältalig som få vuxna, påläst som få vuxna och som har skapat sig en arena där hon talar rakt till de personer som har makt att förändra. Hon ställer dem till svars för deras oförmåga och ovilja att göra det som krävs för att nå klimatmålen.

Att var och en av oss konsumerar mindre är naturligtvis jättebra. Men det kommer inte att hjälpa. Det behövs andra åtgärder. Även om jag bara cyklar, äter veganskt egenodlat, aldrig reser med flyg eller tåg, köper allt second hand, osv. så skulle jag konsumera motsvarande 1,8 jordklot. För att det ska bli någon ändring på det så krävs helt andra typer av förändringar. Sådana förändringar förhindras och fördröjs av ekonomiska och politiska skäl. Thunberg ställer de med makten till svars och hon gör det på ett sätt som gör att hela världen häpnar.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 428
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 459
Senast: Hedinn
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 125
Senast: Jeffery
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp