Bukefalos 28 år!

Skonsam mat till katt?

farin

Trådstartare
Min ena katt har inte lyckats behålla maten de två senaste dagarna. Hon dricker vatten och det verkar stanna, men inte alltid.

För övrigt är hon som vanligt, väldigt social och kelig och sitter gärna i fönstret och längtar ut. Vi har precis flyttat så hon har inte fått börja gå ut här ännu och det stör henne en del :grin:

Funderar nu på vad jag kan ge henne som är skonsamt för magen?
I vanliga fall äter hon torrfoder, men det verkar ju inte så lämpligt just nu. Hur är det med vanligt blötfoder, finns det ngt som är bra för känsliga magar?

Mitt i flyttröran håller vi dessutom på och renoverar kök, så vi har ingen spis för tillfället, kan inte koka ngt till henne.

Tips någon??
 
Sv: Skonsam mat till katt?

Jag köpte nån form av dallrig blöt mat (såg ut som typ en kaka) för ett tag sen till vår katt och hon har alltid fått behålla all mat men inte den så den tycker jag inte att du ska ge din katt. Jag tror den var från gold och hade en långhårig vit katt på förpackningen.

//miss_pony
 
Sv: Skonsam mat till katt?

Rå lamm- eller nötfärs samt Hill's a/d är bra skonkost för katter.
 
Sv: Skonsam mat till katt?

Tack för tipset, det ska vi prova.
I dag har hon inte kräkts något, men å andra sidan har hon inte ätit sedan i går heller...

Hur kollar man om en katt blir uttorkad? Är lite svårt att se i skinnet under all pälsen, är mycket lättare på hästen.
 
Sv: Skonsam mat till katt?

Man brukar kolla genom att lyfta nackskinnet och se om det lägger sig igen. Om inte är katten uttorkad. Inser att det kan vara svårt att se på långhåriga katter (har bara korthåriga själv) men du borde kunna känna om huden lägger sig eller inte.
 
Sv: Skonsam mat till katt?

Det tyckte hon var jätteskönt, lilla knäppa katten :)
Men inte uttorkad, nackskinnet lägger sig direkt igen. Tack för hjälpen!
 
Sv: Skonsam mat till katt?

Nej, jag menade inte i/d. Min erfarenhet är att katter med klena magar brukar gå bra på a/d. Föredrar dock rå färs själv. Självklart bara under en begränsad period.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 289
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 651
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 867
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp