Bukefalos 28 år!

Skor, Djurplågeri???

Sv: Skor, Djurplågeri???

Det är bra att debattera och att vädra olika åsikter och aspekter, det kan vara utvecklande. Alla gör vi säkert så gott vi kan, och givetvis i enighet med de lagar och förrättningar som finns samt av omsorg av våra kära djur. Alla är vi olika, och har olika övertygelser. Tackar som ödmjukast för denna livliga debatt.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Desto mer kunskap man tar till sig desto mer ödmjuk blir man om att allt inte är svart eller vitt.

Tycker att du ska ta en pratstund med en utbildad hovis som bättre kan förklara hovmekanismen o hästens fysiska förutsättningar än från ngn som utgår från döda hästar o som dessutom inte har historik om vad hästen utsattes för som levande.

Vi ska utgå från var individs förutsättningar, miljö o användningsområde.

Inte för att vi har en övertygelse!
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Och där visade du tydligt hur mycket du kan eller snarare inte kan om häst. Menar du på allvar ett en equiterapeut skulle kunna åtgärda en inåttåad häst där brytningen sitter i kotleden?
novanskotleder.jpg

Jag har försökt markera var "mittfram" är slant dock lite men en hint iallafall
Du menar altså på fullaste allvar att man kan rätta denna benställning när hästen är 15 år?

Nu sitter ju i.o.f. sig inte brytningen på just detta exemplar i kotleden utan i en helt annan synlig ledyta som syns på bilden och i ett lite mera komlicerat läge högre upp. Så högt upp att det tyvärr hamnat helt utanför focus.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Du undrar hur en inflammation kan uppstå, om inte kötthoven är involverad, men det jag menar är att en inflammation kan uppstå på fler ställen än där på en hästkropp, pga fasta hovbeslag. Det är så jag tänker.


Ja det har i alla fall jag långt tidigare noterat att du delger dina personliga tankar och ideer vilket du har din fulla rätt till på ett diskutionsforum.

Det jag tror har fått vissa att "gå igång" är just missuppfattningen att dom tolkat dina inlägg som rena faktainlägg när den rätta tolkningen i stället är svävande tankar i skrift.

En sak vill jag bara nämna när det gäller inflamationer i en hästkropp, Ingen skodd häst har i alla fall dött av järnbrist,,,, ;) Det är så JAG tänker.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Jag undrar fortfarande vilket tillstånd min häst skulle lida av om jag bestämmer mig för att sko henne t.ex. om jag vet att jag kommer att träna på mycket grusväg/stenigt etc? För såna beslut tar jag då och då. Då jag i övrigt inte har såna underlag runt mig som kräver skor till mina hästar som har bra hovar, gör ju att dom mest går barfota...men fortfarande vill jag veta vilket ev tillstånd dom måste hamna i då jag ibland skor???
cejay har lite kunskapsproblem även när det gäller ordets betydelse.
Tillstånd är inte lika med sjukdomstillstånd.
Din hästs tillstånd kan mkt väl vara frisk.
PL
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Delvis KL
Apropå kunskap, är det inte dags någon med kunskap sätter OL på plats, en gång för alla. Själv har jag inte mycket kunskap om hoven men jag kan läsa innantill och ta till mig kunskap. Tom, jag kan läsa mig till en rad felaktigheter som OL baserar sina "teorier" på. Han har inte baskunskaper varken inom biologin, fysiologin, hovslageri eller veterinärmedicin att dra de slutsater han gör. Obehagligt att han vunnit mark på det viset han gjort!!!
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

KL
Jag tycker att denna diskussion inte kommer att leda någonstans men jag vill ändå säga till alla som säger att boots klämmer ihop hovarna och ger skav, Det är ju så att all utrustning till häst måste passa och vara rätt modell till individen.
Inte är sadlar fel för att det finns de som ger skav. Det är upp till ägaren att hitta rätt modell och storlek på sadeln. Klarar man inte av det själv så får man hitta någon som kan.
Jag har använt ridboots till mina hästar vid behov i 10 år och aldrig fått skav på hästarna. Känner inte heller till några moderna hovboots som klämmer ihop trakterna.
Glove och renegade mfl väger dessutom mindre än de traditionella järnskorna.
Vill bara säga det för att få en annan syn än vad som delges här av mindre erfarna bootsanvändare. ;-)
Jag är för god hovvård både med och utan järnskor eller boots.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Det är precis av den anledningen som man skor skodda hästar på otroligt många olika sätt - med olika vinklar, riktningar, och med olika modeller på skor : )
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Helt klart har det framkommit att hästfolket delar sig i två grupper. Antingen för eller emot barfota eller skott. Låt alla tycka olika. Det jag hoppas är att det man väljer det som är bäst för hästen och att man har kunskap och inte bara gör som alla andra.
Hästen i första hand och låt den sen vara häst. Visst är det kul att handla grejer men för vems skull? Mina hästar har gått barfota sedan några månader tillbaka. De får sin vinterpäls och de får bli skitiga!
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Helt klart har det framkommit att hästfolket delar sig i två grupper. Antingen för eller emot barfota eller skott. Låt alla tycka olika. Det jag hoppas är att det man väljer det som är bäst för hästen och att man har kunskap och inte bara gör som alla andra.
Hästen i första hand och låt den sen vara häst. Visst är det kul att handla grejer men för vems skull? Mina hästar har gått barfota sedan några månader tillbaka. De får sin vinterpäls och de får bli skitiga!

Nej, du har fel, antingen är man för barfota och mot skor eller så anser man att man bör välja utifrån hästens förutsättningar, ägarens förutsättningar, underlag och användningsområde. Ingen här har uttryckt att de är emot att hästar går barfota så länge de mår bra och inte ömmar eller liknande.

Min har skor får vinterpäls och får bli skitig ( jag kan inte förstå vad skitig och vinterpäls har med saken att göra dock).
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Vad har vinterpäls och förmåga att bli skitig med skor att göra? Även en skodd häst får vinterpäls och blir skitig.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Helt klart har det framkommit att hästfolket delar sig i två grupper. Antingen för eller emot barfota eller skott. Låt alla tycka olika. Det jag hoppas är att det man väljer det som är bäst för hästen och att man har kunskap och inte bara gör som alla andra.
Hästen i första hand och låt den sen vara häst. Visst är det kul att handla grejer men för vems skull? Mina hästar har gått barfota sedan några månader tillbaka. De får sin vinterpäls och de får bli skitiga!

Nu får du väl ge dig? Det där är ju bara för att provocera - det är ju många som har både oskodda och skodda hästar. Det handlar väl inte om åsikt - det handlar om HÄSTEN.

Dina hästar har gått barfota några månader - och innan? Har du precis köpt dem eller har du - ve och fasa!! - haft dem skodda innan?!
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Läser ni inte tråden?

Jag hoppas att i framtiden fler och fler hästägare tycker att deras vän är värd den ansträningen det innebär att ha dem barfota, och kanske väljer att lägga den tid de i dag lägger på att leta efter fina täcken och schabrak på nåt som hästen värdesätter mer, nämligen hälsosamma fötter. Men att gå så långt som att kalla det djurplågeri att sko dem vill jag inte.[/QUOTE]

Jo mina hästar har haft skor, jag är inte emot det. Jag valde att sko av mina hästar. Allt blir lätt så stort i forumet, herregud det gäller att formulera sig rätt. Alltid retar det nån. Jag vet iaf vad jag tycker.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Ger man sig in i en tråd och svara som om man inte läst ett ord så får man vara beredd på att folk ger svar därefter.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 518
Senast: kurakosz
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 258
Senast: super
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp