Bukefalos 28 år!

Skor, Djurplågeri???

Sv: Skor, Djurplågeri???

Läser ni inte tråden?

Jag hoppas att i framtiden fler och fler hästägare tycker att deras vän är värd den ansträningen det innebär att ha dem barfota, och kanske väljer att lägga den tid de i dag lägger på att leta efter fina täcken och schabrak på nåt som hästen värdesätter mer, nämligen hälsosamma fötter.

Menar du att skodda hästar inte kan ha hälsosamma fötter?
Jag är övertygad om att det finns hästägare som skulle kunna lägga ner heltid och hur mycket pengar som helst på sin hästs fötter men ändå inte kunna använda dem till det de vill om inte hästen får skor. Vissa skulle nog knappt kunna ha hästen någon annanstans än i en välströdd box utan att den skulle uppleva obehag/ömhet från hovarna.

Kl.

Jag håller med om att det är bra att hästar som kan gå barfota gör det men för de flesta som aktivt motionerar sina hästar (framförallt stora hästar) så fungerar det inte att ha dem barfota i längden. Ömhet och dåligt underlag hindrar den regelbundna motion som krävs för att bygga upp och underhålla muskulatur och leder. På vintern skulle nog många inte ens kunna släppa ut sina hästar i hagen under långa tider på grund av isen om de inte hade skor med broddar.

Vägs inte den eventuellt lilla negativa påverkan som skor kan ha på hoven upp av att hästen får röra sig obehindrat i hagen varje dag och får regelbunden motion och håller sig välmusklad och frisk i kroppen?
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Jo jag har läst hela tråden o jag anser att det är både oförskämt o enkelspårigt okunnigt att på det sättet döma ägare som låter sko sina hästar.
PL
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Jag vill gärna gå den andra vägen. Jag blir upprörd när folk underlåter att sko sina hästar för dom är troende barfotatalibaner. Många lidanden hade kunnat undvikas om man förstår att skor gör man för hästens skull inte sin egen.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Vad har vinterpäls och förmåga att bli skitig med skor att göra? Även en skodd häst får vinterpäls och blir skitig.

Nähä, för om hästen har skor kan inte pälsen utvecklas ordentligt! Och så fastnar inte leran heller, så är det faktiskt! Jag har vetenskapliga bevis, du hittar dem om du googlar jätte enkelt!

:angel:
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Det kan man väl. Han är väl i allra högsta grad ansvarig för den verksamhet han bedriver.

Klart han är ansvarig för sin verksamhet lika mkt som alla andra är för sina affärsideer och verksamheter..

Men man kan faktiskt inte anklaga honom för att ta ansvar för dagens ökade antal okunniga hästägare som gladerligen går på hans affärside och till råga på allt här gladerligen delger det, t.o.m. med en viss stolthet i tonen.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Jo jag har läst hela tråden o jag anser att det är både oförskämt o enkelspårigt okunnigt att på det sättet döma ägare som låter sko sina hästar.
PL

Hur kan man anse det som oförskämt o enkelspårigt när man inför ett helt forum delger sin personligt bristande grundkunskap i ämnet hästvård ??

Personligen förstår jag inte varför jag ens lägger ner 1 minuts energi på den här typen av trådar eftersom det endå bara leder till destruktion.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Hur kan det vara något annat än oförskämt att anklaga andra för att inte göra något man själv på felaktiga grunder anser vara det enda rätta.
Men du liksom jag kan inte låta bli att ge stollarna svar på tal.
Det är faktiskt viktigt att den typen av åsikter inte får lämnas utan mothåll.
PL
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Klart han är ansvarig för sin verksamhet lika mkt som alla andra är för sina affärsideer och verksamheter..

Men man kan faktiskt inte anklaga honom för att ta ansvar för dagens ökade antal okunniga hästägare som gladerligen går på hans affärside och till råga på allt här gladerligen delger det, t.o.m. med en viss stolthet i tonen.

Är det inte målsättningen? Att sprida sitt budskap! Vad skulle annars vara syftet med hans verksamhet?

Orsak och verkan!
Orsak - Spridning av egna ovetenskapliga teorier (och handlingar).
Verkan - "Förankring" i en grupp följeslagare och ytterligare spridning av teorier.
 
Senast ändrad:
Sv: Skor, Djurplågeri???

Är det inte målsättningen? Att sprida sitt budskap!

Ja men det är väl klart men om nu alla för dagen som har hästar även innehade god grundkunskap i hästvård så skulle ju inte hans budskap vara någon affärside..

Den här typen av tro är ju lika korkad som när djurrätts aktivisterna skriker hallelulija och släpper ut en hel mirkfarm rakt ut i naturen för att dom "tror" att för just dessa individer är deras rätta element.. Med massdöd och djurplåger som vi inte sedan förintelsen tagit del av..

Jag kan lugna dig med att det är inte bara anställda som kan förlora jobbet eller sin sjukpenning genom att skriva på bla facebook.:angel:
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Ja men det är väl klart men om nu alla för dagen som har hästar även innehade god grundkunskap i hästvård så skulle ju inte hans budskap vara någon affärside..

Nja.... Håller inte med till fullo. Visst är bristande grundkunskap hos mottagarna en faktor men bara delvis. Att han fått anhängare är att vissa hästar helt enkelt klarar barfota bättre än andra.

Vi har faktiskt ingen aning om hur många som provat barfota enligt OL's metoder men som tillslut ändå skott sina hästar.

Det jag motsätter mig främst är HANS bristande kunskap.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Fast finns det egentligen så många fanatiska följare till Strasser och Ove?
Jag tror inte det, utan de flesta som vill hålla sina hästar barfota är nyanserat intresserade av att ha sin häst barfota på sunt sätt med beslag i form av hovboots vid behov istället för järnskor. De jag känner i alla fall, ingen skulle ha sina hästar barfota om de mådde dåligt av det.
Det låter lätt som alla som har sina hästar barfota är fanatiker och så är det inte lika lite som de som skor traditionellt. Däremot finns trångsynthet på båda håll men inte i majoritet.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Delvis KL
Apropå kunskap, är det inte dags någon med kunskap sätter OL på plats, en gång för alla.

För 5-6årsedan gick hovisen jag gjorde min praktik med och en till som båda jobbar på kliniker några dagar i veckan.

Hovisarna sa imot när han kom med uppenbara fel (som Oves syn på fång)vilket slutade med att Ove inte ville fortsätta föreläsningen om inte hovisarna gick där ifrån.

Kram
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Fast finns det egentligen så många fanatiska följare till Strasser och Ove?
Jag tror inte det, utan de flesta som vill hålla sina hästar barfota är nyanserat intresserade av att ha sin häst barfota på sunt sätt med beslag i form av hovboots vid behov istället för järnskor. De jag känner i alla fall, ingen skulle ha sina hästar barfota om de mådde dåligt av det.
Det låter lätt som alla som har sina hästar barfota är fanatiker och så är det inte lika lite som de som skor traditionellt. Däremot finns trångsynthet på båda håll men inte i majoritet.

Har ingen aning om hur stora anhängarskaran är men ser att de ploppar upp här och var. Jag tror också att många verkar i det dolda.

Att ha hästar barfota är liksom inte det jag hakar upp mig på. Det som avgör om man har hästar barfota på ett sunt sätt är faktiskt vem som utför hovvården och vilka kunskaper den har.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

För 5-6årsedan gick hovisen jag gjorde min praktik med och en till som båda jobbar på kliniker några dagar i veckan.

Hovisarna sa imot när han kom med uppenbara fel (som Oves syn på fång)vilket slutade med att Ove inte ville fortsätta föreläsningen om inte hovisarna gick där ifrån.

Kram

Verkligen professionellt (men så har han ju ingen proffession heller)! Jag har pratat lite ytligt med honom en gång på en mässa. Hans taktik att baktala alla och allt imponerade inte på mig.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Framför allt så undrar jag över barfotatalibanernas pålästhet ang. det "nya" sen några år, regelverket där hästÄGAREN är ansvarig enligt lagstadgar, för om hästÄGAREN anlitar icke godkänd hovvårdare på sina hästar. Verkar vara ytterst få i just denna kategorin som uppfattat det faktumet.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Kanske dum fråga, men är det verkligen lagligt att anlita en sk. hovverkare (alltså ej utbildad enligt SHF)? Eller är det endast olagligt om hästen är "sjuk", vilket givetvis är en definitionsfråga...

En annan fråga är varför i hela friden de får lov att kalla sig S**nska Ho*skolan, det låter ju sjukt seriöst och stort.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Jag har inte läst igenom alla svar så jag svarar "kort och gott" på huvudinlägget...
Jag anser att det är absurt (ja, helt åt helvete) med dessa barfotatalibaner som menar att det är djurplågeri vid skoning av hästar.
Visst är det lustigt att man anpassar allt runt omkring hästen för just den individen man äger/tar hand om. Man motionerar hästen utifrån dennes fysiska förutsättningar och vi är otroligt måna om att våra kära djur ska äta utifrån en för individen väl anpassad foderstat.

Hästar är tydligen, även enligt dessa barfotatalibaner, helt olika individer när det kommer till allt förutom när det kommer till hästarnas hovar. Lustigt nog så har alla individer helt plötsligt samma förutsättningar, nämligen att "de kan och bör gå barfota." Dessa barfotatalibaner är inte mindre läskiga än vilka extremister som helst enligt mig. Jag blir mörkrädd när jag hör hur dessa resonerar.
 
Sv: Skor, Djurplågeri???

Det är attityden som skrämmer mig med, inte barfotagång i sig.

Såg en film på en blogg nyss, kontentan av den var; hovbensrotation finns inte, det är bara att korta tån och vänta! :crazy:
Givetvis kan man inte kommentera videoklippet.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 518
Senast: kurakosz
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 258
Senast: super
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 807
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 039
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp