Bukefalos 28 år!

Skor på sommaren

Nu är ju inte jag TS, men jag känner mig ärligt som lilla Lisa 4 år i ballerinaskor. Det blir alldeles för flickigt för mig som vuxen 46-årig kvinna.

Ja, lite så kanske.

Det är konstigt det där, jag gick igenom min garderob här om dagen. Mycket har jag inte kunnat ha på några år på grund av graviditeter och gravidkilon, men när jag väl tittar på det nu så känner jag bara.. vad är detta? Många av plaggen vittnar om en svunnen tid på nåt vis. Jag känner inte igen mig längre. Man kan ju tycka att ålder inte ska spela roll men jag känner mig ändå annorlunda idag, som 36-åring tvåbarnsmamma, än vad jag gjorde som 25-30 årig partypingla. Jag är i andra sammanhang idag, har ett annat jobb, en annan kropp.
 
Nu är ju inte jag TS, men jag känner mig ärligt som lilla Lisa 4 år i ballerinaskor. Det blir alldeles för flickigt för mig som vuxen 46-årig kvinna.
Vad olika man kan känna! 😊
Jag fattar så klart om man tycker annat än mig eller bara tycker de är fula.
Jag upplever aldrig att det behöver bli flickigt. För mig känns det lätt att styla både rockigt, preppy, kvinnligt etc beroende på dels hur skorna ser ut. Men främst på övrig klädsel, hår, smink, accessoarer etc.
 
Jag får varma fötter och klarar inte av heltäckande skor på sommaren. Jag har precis köpt ett par Birkenstock som jag ändå tycker fungerar i nästan alla sammanhang. Man kan ha dem och skrota runt i på lekplatserna med barnen men fungerar också till en trevlig sommarklänning.

Jag tror dock att de är lite för nedklädda för mitt kontor, och jag vet inte heller om skor där man visar hela foten anses rumsrent? Vi har ingen klädkod och det är lite varierat här, allt från kostymer och blusar till T-shirt beroende på vilken tjänst. Själv arbetar jag med marknadsföring så jag kommer väl undan lite med att vara i "cool kids" ligan och Birken hade nog passat bättre än stilettklackar på min avdelning 😄 Men.. jag kanske är på jakt efter ett mellanting? Ett par öppna eller åtminstone väldigt svala skor som inte är tofflor men inte heller pumps eller ballerina. De kan vara platta eller ha lite klack, men jag är nog mer "laid back" än piffig i min stil. Loosefit byxor och klänningar, luftiga skjortor osv.

Hur är det med öppna skor på kontor, vad tycker ni? Jag sitter på Östermalmstorg kan väl tilläggas, det kanske påverkar "konsensus" kring saken hur folk ser ut här. Men vi är inte heller en advokatbyrå utan ganska avslappnade i sammanhanget. Förutom juristerna. De är fina ☺️

Vad finns ens? Jag behöver inspiration!
Minnetonka? kanske lite laid back, men jag tycker de är fina. Utan strumpor. Lite varmt men.

Jag lyssnar gärna på vad folk säger om sandaler, jag har ett par fina Merrell som är superbekväma, väldigt öppna, men lite lite uppklädda. Dock mycket nakna, är lite osäker på om de funkar på kontor egentligen. För bara några år sedan skulle man ju inte ens vara barnbent utan ha nylonstrumpor på kontor, men den grejen ignorerar alla.
 
Minnetonka? kanske lite laid back, men jag tycker de är fina. Utan strumpor. Lite varmt men.

Jag lyssnar gärna på vad folk säger om sandaler, jag har ett par fina Merrell som är superbekväma, väldigt öppna, men lite lite uppklädda. Dock mycket nakna, är lite osäker på om de funkar på kontor egentligen. För bara några år sedan skulle man ju inte ens vara barnbent utan ha nylonstrumpor på kontor, men den grejen ignorerar alla.

Lite varma, tror jag.

Jaså, att inte vara barbent har jag missat helt. Jag har haft både sandaler och varit barbent på kontor i alla år, men jag vet faktiskt inte om det är jag som missade normen kring det eller om jag helt enkelt varit på arbetsplatser som varit mer avslappnade. Jag tror också det har fungerat eftersom jag tidigare hade en mer uppklädd klädstil. Kjolar, blusar, klänningar, smycken. Jag hade även pumps och ballerina innan pandemin. Jag tror jag har börjat tänka på det nu eftersom jag dels har en ny arbetsplats, dels är äldre och även har en lite annan klädstil idag som är mer avslappnad och då kanske man får tänka mer på hur helheten uppfattas.
 
Jag vet inte om de är bekväma eller tillräckligt fina för kontor. Dock beskrivs de som ballerinaskor med slingback så de kanske är helt fel stil för dig som inte vill ha ballerina.
df4880cfa44341f19bb01e2f76f45a43.jpg
Var finns de? Älskar! :love:
 
Vi har birkenstocks som arbetsskor på mitt kontor, så alla har dem. Tycker att de funkar bra på sommaren med ett par tunna låga strumpor i även till kortbyxor eller kjol även om jag har hört mycket no-no kring sandaler med strumpor i. Men jag kan å andra sidan inte välja något annat, ett par skor med lite klack känns ju mer dressat kanske.

Vill däremot helst inte se mina kollegors bara fötter i dem, även om det inte stör mig jättemycket en varm sommardag och jag har förståelse för att det känns bekvämare för vissa så tycker jag det ser trevligare ut med strumpor i på en arbetsplats.
 
Lite varma, tror jag.

Jaså, att inte vara barbent har jag missat helt. Jag har haft både sandaler och varit barbent på kontor i alla år, men jag vet faktiskt inte om det är jag som missade normen kring det eller om jag helt enkelt varit på arbetsplatser som varit mer avslappnade. Jag tror också det har fungerat eftersom jag tidigare hade en mer uppklädd klädstil. Kjolar, blusar, klänningar, smycken. Jag hade även pumps och ballerina innan pandemin. Jag tror jag har börjat tänka på det nu eftersom jag dels har en ny arbetsplats, dels är äldre och även har en lite annan klädstil idag som är mer avslappnad och då kanske man får tänka mer på hur helheten uppfattas.
Mmm jag har ett par nu till jeans, superbekvämt, men det blir lite för varmt över 20 grader.
 
Nu har jag inte provat just Lindex sockor ... men har en uppsjo av den typen av sockor fran olika stallen. INGA sitter uppe nar jag gar. Alla glider ner under foten. :cautious: Bara en liten varning att de har en tendens att gora det.


De här har som lite resår i därför sitter de kvar.. Jag har använt dem flera somrar och även tvättat dem och de har hållit lika bra efter tvätt. Flera arbetskamrater som har använt dem har samma upplevelse.
 
Jag har ingenting emot fötter. Tycker inte det är lika trevligt med nagelsvamp eller långa tånaglar dock, om man nu ska utgå från sitt eget tycke. Men jag tänker också att vad jag tycker är ganska irrelevant, om det är en oskriven regel att man inte visar fötter så vill jag gärna följa den. Även om jag själv inte har något emot det!

De gamla reglerna om att inte ha bara ben och fötter är borta på de flesta kontorsarbetplatser om man inte har kundkontakt eller representantaion, är min erfarenhet. Däremot varierar det fortfarande vad olika människor tycker, så det blir upp till dig själv hur "safe" du vill vara i ditt klädval.

Idag är det mycket som är "jag gör som jag själv tycker" snarare än att följa uttalade regler, och det är å ena sidan skönt och å andra sidan uppkommer ofta inofficiella regler baserat på tyckanden. Jag tycker personligen att det är viktigt att det är lika för alla, och det är lätt att det när normer uppstår på egen hand att det bara är 25-åriga Annies fötter med bäbishud som är okej att visas, medan 55-åriga Anita förväntas skyla sina.

Det låter på dig som att det inte finns någon klädkod på din arbetsplats, så det är nog bara att köra på med öppna skor om du vill. Sedan kan ju andra tycka olika saker, men det spelar inte så stor roll idag.
 
Jag har också varma fötter men undviker Birkenstock eftersom jag tycker att de luktar lite sunkigt. På mitt jobb är det helt ok med öppna sandaler och jag älskar mina Crocs Swiftwater. Funkar bra till både kjol, shorts och långbyxor. Inte så dressiga men sköna och funkar i många sammanhang. Kör man dem i tvättmaskinen så blir de som nya!

IMG_2972.jpeg
 
Jag har också varma fötter men undviker Birkenstock eftersom jag tycker att de luktar lite sunkigt. På mitt jobb är det helt ok med öppna sandaler och jag älskar mina Crocs Swiftwater. Funkar bra till både kjol, shorts och långbyxor. Inte så dressiga men sköna och funkar i många sammanhang. Kör man dem i tvättmaskinen så blir de som nya!

Visa bifogad fil 145470
Kul att nån gillar dem, jag gör det inte. 😄 Köpte dem för att ha vid altandörren, i hallen har jag birkenvariant. Men jag tycker knappt att crocsen duger att gå ut i trädgården med. Plastig under fotsulan och svajig som en flipflop. Att gå några längre sträckor (som under en arbetsdag), det skulle jag inte göra. Hemma har jag hellre flipflops, de är lite fräsigare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp